"Plakat na sportowo" - wystawa na Lotnisku Chopina
Prezentowane na wystawie plakaty powstały w latach 1920-1970. Ich twórcami są m.in. Edmund Bartłomiejczyk, Tadeusz Gronowski, Stanisław Osiecki, Jerzy Skolimowski, Jerzy Hryniewiecki, Henryk Tomaszewski, Wojciech Zamecznik, Waldemar Świerzy, Maciej Urbaniec, Witold Janowski, Wiktor Górka i Leszek Hołdanowicz. Wszystkie pochodzą ze zbiorów Muzeum Plakatu w Wilanowie, które jest oddziałem Muzeum Narodowego w Warszawie.
"Polski plakat z okresu dwudziestolecia międzywojennego, a także plakat powojenny, są jedną z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek" - przypomniał podczas otwarcia wystawy wicedyrektor Muzeum Narodowego Piotr Rypson.
"Plakaty sportowe zarówno te przed wojenne, jak i powojenne, zawsze wiążą się z propagandą władzy i propagandą państwa. Sport od stuleci jest tą dziedziną, w której państwo stojąc za swoimi sportowcami pręży muskuły i pokazuje swoją sprawność, nowoczesność, szybkość, dynamikę. Tak się działo w Polsce, tak się dzieje w innych krajach. Łączy to plakaty przedwojenne, powojenne, obecnie tworzone, jak i te, co przyjdą po nas. Łączą je także pieniądze, bo tam gdzie jest sport są zawsze pieniądze. Dlatego plakat sportowy zawsze dobrze się miał, tworzyli go najwybitniejsi artyści (...) Tak było w Polsce przed wojną, gdy zamówienia płynęły od państwa. Tak było po wojnie. Sytuacja się nie zmieniła - nadal były zamówienia państwowe na plakat sportowy, a sport nadal pełnił funkcję propagandową. Nadal tworzyli go najlepsi" - mówił Rypson.
Plakaty prezentowane na wystawie informują o zawodach sportowych - szermierczych, lekkoatletycznych, kolarskich, narciarskich i balonowych. Zachęcają do uprawiania sportu tak jak np. plakat Świerzego z 1953 r. z hasłem "Chłopcy, dziewczęta uczcie się pływać", czy do grania w Toto-Lotka.
"Polskie plakaty o tematyce sportowej łączy kolor, którym graficy - zarówno przed wojną, jak i po wojnie - doskonale, znakomicie się bawili. Oglądający wystawę znajdą się w bardzo kolorowym, przyjaznym wizualnie miejscu (...) Plakat przedwojenny wyróżniał się początkowo manierą malarską, a później architektonicznymi zabawami geometrią, dynamiką i świetnym zakomponowaniem całej płaszczyzny. Do tego doszły pierwsze fascynacje fotomontażem (...) Plakat powojenny jest trochę inny, inaczej pojmowana była wówczas nowoczesność. Artyści inaczej podchodzili do płaszczyzny, nie była już ona w pełni wypełniona, było też mniej koloru, umiejętnie wykorzystywano fotografię" - powiedziała PAP kuratorka wystawy Maria Kurpik.
Plakatom o tematyce sportowej towarzyszy na wystawie wybór plakatów o tematyce turystyczno-krajoznawczej zachęcających do odwiedzin Polski i poznania jej urokliwych zakątków.
Wystawa "Plakat na sportowo" będzie prezentowana do końca czerwca. (PAP)
dsr/ ls/
Komentarze