Pięć ofert na drogę kołowania i płytę postojową w Kraków Airport
Jak poinformowała PAP w poniedziałek rzecznik portu Urszula Podraza, wśród oferentów są firmy polskie i zagraniczne. Zaproponowane przez nie ceny wahają się od prawie 161,5 mln zł brutto do prawie 189,2 mln zł brutto.
Swoje oferty nadesłały: konsorcjum firm Max Bögl Polska (lider) – blisko 161,5 mln zł brutto, Heilit + Woerner Budowlana – prawie 177,8 mln zł, konsorcjum firm Budimex (lider) – prawie 185,9 mln zł brutto, Bilfinger Berger Budownictwo – ponad 186,6 mln zł brutto oraz Astaldi – blisko 189,2 mln zł brutto.
W innym przetargu krakowskie lotnisko szuka generalnego wykonawcy rozbudowy i przebudowy międzynarodowego terminala pasażerskiego, wraz z przyłączami zewnętrznej infrastruktury technicznej, oraz kładką łączącą terminal z parkingiem wielopoziomowym i przystankiem kolejki, a także budowy i przebudowy wewnętrznego układu komunikacyjnego. Oferty w tym przetargu przyjmowane będą do 6 grudnia.
Inwestycje mają zwiększyć przepustowość krakowskiego portu do ok. 8 mln pasażerów rocznie.
Przedsięwzięcia zaplanowane na najbliższe trzy lata mają - zdaniem władz Kraków Airport - zmienić wygląd krakowskiego lotniska. Ich całkowita wartość szacowana jest na około 1 mld zł. inansowane będą z emisji obligacji o wartości do 615 mln zł, ze środków własnych oraz z Unii Europejskiej. Planowane jest też pozyskanie do spółki zarządzającej lotniskiem mniejszościowego inwestora finansowego.
Najważniejszą inwestycją portu jest rozbudowa terminala pasażerskiego oraz wewnętrznego układu komunikacyjnego. Zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym, w pierwszym etapie inwestycji będzie zbudowany nowy terminal. Następnie istniejący terminal międzynarodowy zostanie wyremontowany i oba budynki będą połączone w jedną bryłę.
Terminal pasażerski po rozbudowie będzie miał blisko 55 tys. m kw. powierzchni użytkowej (obecnie 15 tys. m kw.), co pozwoli na odprawienie w ciągu roku ok. 8 mln pasażerów. Obiekt będzie posiadał cztery rękawy dla samolotów, w tym jeden rezerwowy.
Nowy wewnętrzny układ komunikacyjny, z dodatkowymi pasami ruchu, ułatwi poruszanie się wokół terminalu, parkingu wielopoziomowego, hotelu czterogwiazdkowego oraz stacji kolejowej. Planowana jest także rozbudowa i modernizacja dróg kołowania oraz płyty postojowej dla samolotów.
Wszystkie inwestycji mają się zakończyć do 2016 r.
Kraków Airport jest drugim co do wielkości - po warszawskim lotnisku - portem w Polsce. W obowiązującym zimowym rozkładzie lotów ma 51 regularnych połączeń do 43 miast w Europie. W zeszłym roku lotnisko obsłużyło ponad 3 mln osób. Na ten rok władze portu zakładają odprawienie ponad 3,4 mln pasażerów.
Najwięcej udziałów w spółce MPL Kraków-Balice należy do PP Porty Lotnicze (76 proc.), a samorząd województwa małopolskiego ma blisko 23 proc. Niewielkie udziały mają też gminy Kraków i Zabierzów. (PAP)
rgr/ amac/
Komentarze