Petrolot będzie dostawcą paliwa w Porcie Lotniczym Lublin
O podpisaniu umowy poinformowały we wspólnym komunikacie Port Lotniczy Lublin (PLL) i Petrolot.
Zgodnie z umową Petrolot wydzierżawił na okres 10 lat na terenie Portu Lotniczego Lublin stacje paliw lotniczych, wraz z towarzyszącymi instalacjami i obiektami, oraz sprzęt ruchomy.
Petrolot zobowiązał się zaopatrzenia lotniska w paliwo lotnicze także na etapie wykonania czynności rozruchowych stacji paliw. Już niebawem na lotnisku ma być dostępne dla przewoźników paliwo lotnicze JET A-1 oraz benzyna lotnicza AVGAS dla samolotów „general aviation".
Petrolot zobowiązał się też do wsparcia PLL w procesie uruchomienia infrastruktury paliowej, a także do jej używania zgodnie z najwyższymi standardami bezpieczeństwa oraz standardami jakościowymi wymaganymi dla paliw lotniczych.
Jak podkreślił rzecznik prasowy PLL Piotr Jankowski, oferta Petrolotu na usługi dostawy i sprzedaży paliwa okazała się najbardziej dostosowana do potrzeb lubelskiego lotniska. Wybór był poprzedzony negocjacjami z kilkoma firmami z branży w kraju i za granicą.
Petrolot to największa polska firma świadcząca usługi w zakresie zaopatrzenia statków powietrznych w paliwa lotnicze, magazynowania i obrotu paliwami lotniczymi. Prowadzi działalność w 12 lokalizacjach na terenie Polski. Jej udziałowcami są PKN Orlen (51 proc.) oraz Polskie Linie Lotnicze LOT (49 proc.).
Wszystkie prace przy budowie Portu Lotniczego Lublin, który powstał w Świdniku pod Lublinem, zakończyły się na początku października. W końcu października Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Lublinie wydał pozwolenie na użytkowanie obiektów lotniska - terminalu, drogi startowej, drogi kołowania, płyty postojowej, bazy paliw, peronu przystanku kolejowego i innych obiektów budowlanych.
Trwają jeszcze procedury certyfikowania lotniska w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Jak zaznaczył Jankowski, procedury te są na ukończeniu, decyzja spodziewana jest w grudniu.
Pierwszy samolot ma wystartować z lubelskiego lotniska 17 grudnia. Dotychczas loty z Lublina zapowiedzieli dwaj przewoźnicy: Ryanair - do Londynu i Dublina, a od marca 2013 r. również do Liverpoolu, oraz Wizz Air – do Londynu i Oslo.
Pas startowy lubelskiego lotniska ma 2,5 km długości. Terminal o powierzchni 11 tys. m.kw. przystosowany jest do obsługi 1 mln pasażerów rocznie. W grudniu ukończona ma być budowa linii kolejowej, którą wprost do terminala będą wjeżdżać szynobusy. Zapewnią one szybki dojazd do Lublina.
Budowa lotniska kosztowała około 400 mln zł. 144,5 mln zł pokryje dotacja z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego. Udziały w spółce Port Lotniczy Lublin należą do samorządów Lublina, Świdnika, województwa lubelskiego i powiatu świdnickiego. (PAP)
ren/ je/
Komentarze