Ostatnim nowym Tu-154M będzie latać minister obrony Rosji
Według gazety resort obrony Rosji przejmie maszynę w najbliższych dniach na wojskowym lotnisku Czkałowski, 30 km na północny wschód od Moskwy.
Zakłady w Samarze w 2012 roku wstrzymały produkcję Tu-154M. Deklarują jednak, że gotowe będą ją wznowić, jeśli otrzymają nowe zamówienia na te samoloty. Teraz Awiakor skoncentruje się na bieżącej obsłudze technicznej i remontach kapitalnych Tu-154M.
Park lotniczy ministra obrony FR składa się z kilku samolotów i śmigłowców w wersjach dla VIP-ów, w tym Tu-154M, Ił-62 i Mi-8. Nowy Tu-154M zastąpi starszy egzemplarz tej maszyny, której kończy się resurs, tj. dopuszczalny okres eksploatacji.
Tu-154 były wytwarzane od 1968 roku. Ich seryjną produkcję zakończono w 1998 roku. Samoloty Tu-154M weszły do użytku w 1984 roku. Seryjnie były produkowane do 2006 roku. Łącznie wytworzono 935 maszyn Tu-154 różnych modyfikacji. W ostatnich latach były one jeszcze produkowane w krótkich seriach w zakładach w Samarze.
Ogółem doszło do 67 katastrof Tu-154, w których zginęło 2736 osób. Najpoważniejsza wydarzyła się 10 kwietnia 2010 roku pod Smoleńskiem. Rozbił się tam samolot, którym polska delegacja państwowa leciała do Katynia na uroczystości upamiętniające 70. rocznicę mordu NKWD na polskich oficerach.
W katastrofie zginęło 96 osób, w tym prezydent RP Lech Kaczyński i jego małżonka Maria. Wraz z parą prezydencką śmierć ponieśli również ministrowie, parlamentarzyści, szefowie centralnych urzędów państwowych, dowódcy wszystkich rodzajów sił zbrojnych, a także oficerowie Biura Ochrony Rządu i członkowie załogi Tupolewa.
Obecnie w aktywnej służbie cywilnej i wojskowej w różnych krajach pozostaje jeszcze 118 samolotów Tu-154M, w tym w Rosji - 56. Jedna taka maszyna jest wciąż w posiadaniu Polski. Została już jednak wycofana z eksploatacji i wystawiona na sprzedaż.
W FR ich największymi użytkownikami są wewnętrzne linie lotnicze: UTair, Kawminwodyawia, Alrosa, Jakucja, Uralskije Awialinii, Awialinii Dagestana, Donawia, Orenburskije Awialinii i Gazprom Awia.
W 2008 roku z eksploatacji tych samolotów zrezygnował największy rosyjski przewoźnik wewnętrzny S7. W 2009 roku Tu-154 z użytkowania wycofały linie lotnicze Rossija i Aerofłot.
Z Moskwy Jerzy Malczyk (PAP)
mal/ jo/ mc/
Komentarze