Przejdź do treści
Źródło artykułu

Nowa droga kołowania w Katowice Airport

W Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach zakończyła się pierwsza faza przebudowy starej, zamkniętej w maju 2015 r. drogi startowej w drogę kołowania samolotów. Realizacja całej, wartej 40,6 mln zł brutto, inwestycji potrwa do stycznia 2018 r.

Jak podała w poniedziałek realizująca przedsięwzięcie firma Skanska, wzmocniono już starą nawierzchnię na trzech czwartych zamkniętej drogi startowej, kładąc tam nowe warstwy mineralno-bitumiczne. Łącznie do modernizacji wykorzystano ok. 100 tys. ton mieszanek asfaltowych. Droga kołowania została oznakowana, powstały studnie ściekowe i nowe odcinki kanalizacji deszczowej oraz nowe oświetlenie nawigacyjne.

Aby można było realizować prace na ostatnim fragmencie starej drogi startowej, czasowo zamknięte będą dwie drogi kołowania samolotów; w tym czasie maszyny będą korzystać z pięciu pozostałych. Przewoźnicy zostali już o tym fakcie poinformowani; ponadto każdy samolot po zakończeniu lądowania będzie prowadzony z drogi startowej na stanowisko postojowe przez specjalny samochód.

W drugim etapie inwestycji nastąpi modernizacja wybranych dróg kołowania wraz z ich dostosowaniem do wymogów drugiej kategorii operacji lotniczych poprzez montaż dodatkowego oświetlenia nawigacyjnego. Dodatkowe oświetlenie tego typu zyska także część stanowisk postojowych.

Menedżer projektu, Michał Łukaszkiewicz z firmy Skanska, podkreślił, że prace muszą być prowadzone tak, by nie powodować zakłóceń w codziennym funkcjonowaniu Katowice Airport. "Wyzwaniem dla nas była praca w obrębie czynnych płaszczyzn operacyjnych lotniska, gdyż nasz plac budowy znajdował się w ścisłym centrum portu, pomiędzy czynnymi drogami kołowania, płaszczyznami postoju samolotów oraz nową drogą startową" - wyjaśnił.

Prace na lotnisku były prowadzone przy wykorzystaniu systemów 3D, za sprawą których sterowanie maszynami odbywało się pod kontrolą komputera z wczytanym trójwymiarowym modelem wykonywanych robót. Przed rozpoczęciem prac wykonano inwentaryzację przy wykorzystaniu technologii skaningu laserowego. To umożliwiło dokładne i szybkie odwzorowanie obecnych elementów infrastruktury lotniska, co było istotne dla technologii, ale także ze względu na usytuowanie prac w sąsiedztwie czynnych płaszczyzn ruchu lotniczego. Inżynierowie wskazują, iż zastosowanie maszyn z systemem sterowania 3D przyspiesza pracę oraz poprawia jakość wykonywanych robót.

Skanska, na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, prowadzi też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 913 na odcinku od lotniskowego węzła drogi S1 do skrzyżowania z ul. Piłsudskiego w Pyrzowicach - to główny dojazd do Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice, z którego korzysta zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny. Nowa droga będzie gotowa w listopadzie tego roku, a koszt modernizacji to ponad 9,3 mln zł brutto. Wykonano już połowę ronda na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej 913 z ul. Piłsudskiego, po którym poruszają się kierowcy jadący w stronę lotniska lub z niego wracający. Obecnie trwa wykonywanie konstrukcji lewej jezdni oraz przepustu pod drogą wojewódzką.

"Przed nami kolejny, ostatni etap prac - przebudowa skrzyżowania DW 913 z ul. Transportową po zakończeniu i udrożnieniu przebudowy skrzyżowania z ul. Równoległą. Po 20 września zmienimy tymczasową organizację ruchu - zamkniemy ul. Transportową, a ruch zostanie poprowadzony przez ul. Równoległą. Już teraz apelujemy o ostrożność w tym rejonie i o stosowanie się do aktualnie obowiązującej organizacji ruchu" - poinformował kierownik robót Mariusz Luks z Oddziału Budownictwa Inżynieryjnego Skanska w Katowicach.

Katowice Airport to największy regionalny port lotniczy w Polsce w zakresie obsługi ruchu czarterowego i cargo. Z Pyrzowic obsługiwanych jest ponad sto tras regularnych i czarterowych. Od początku roku do końca sierpnia pyrzowickie lotnisko obsłużyło niespełna 2 mln 209 tys. podróżnych, czyli o 88,4 tys. osób (4,1 proc.) więcej niż w okresie od stycznia do końca sierpnia zeszłego roku. Wyniki ośmiu miesięcy potwierdziły wcześniejsze prognozy, zgodnie z którymi Katowice Airport może w tym roku pobić zeszłoroczny rekord liczby obsłużonych pasażerów, wynoszący 3,06 mln osób. Władze lotniska szacują, że w całym 2016 r. z siatki połączeń portu skorzysta ok. 3,3 mln osób. Sierpień, kiedy lotnisko obsłużyło ponad 441 tys. pasażerów, był pod tym względem rekordowy w historii portu.

W przyszłorocznym sezonie siatka połączeń z Pyrzowic powiększy się; w ubiegłym tygodniu linia Wizz Air ogłosiła uruchomienie od marca 2017 r. czterech nowych połączeń: do Lizbony (od 26 marca w środy i niedziele), Katanii (od 28 marca we wtorki i soboty, a od 19 czerwca do 15 września w poniedziałki i piątki), na Maltę (od 27 marca w poniedziałki i piątki) oraz do Reykjaviku (od 27 marca w poniedziałki i piątki). Wiosną baza Wizz Air w Pyrzowicach powiększy się z pięciu do sześciu maszyn.

W porcie realizowane są inwestycje - oprócz prowadzonego przez firmę Skanska przekształcania starej drogi startowej w drogę kołowania oraz dostosowania pola manewrowego lotniska do wyższej kategorii operacji lotniczych, to m.in. oddany niedawno do użytku nowy terminal cargo oraz generalny remont terminalu pasażerskiego A. Wkrótce Polska Agencja Żeglugi Powietrznej ma rozpocząć budowę nowej wieży kontroli ruchu lotniczego, a spółka Chopin Airport Development na podstawie umowy franczyzowej z Marriott International ruszy z budową hotelu pod marką Moxy. (PAP)

mab/ son/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony