Przejdź do treści
Źródło artykułu

Trwałe oznaczenie progów drogi startowej. Przykład wyceny dla RWY 600x50m.

Oferujemy trwałe oznaczenie trawiastych dróg startowych za pomocą łatwych w montażu i odpornych na warunki atmosferyczne płyt krawędziowych, poprawiających bezpieczeństwo operacji lotniczych i widoczność lądowiska z powietrza. Instalacja może być wykonana samodzielnie, z naszym nadzorem lub przez naszą ekipę, a całość prac zajmuje jeden dzień roboczy. Artykuł poniżej przedstawia przykładową wycenę. 

Dla zgłaszających, właścicieli, współwłaścicieli lotnisk i lądowisk przygotowaliśmy specjalną ofertę na trwałe oznaczenie drogi/dróg startowych za pomocą płyt krawędziowych drogi startowej (RWY). Dzięki zastosowanej technologii, płyty są łatwe w montażu, bezpieczne oraz łatwe w konserwacji. 

Zaletą rozwiązania jest możliwość koszenia trawy oraz jeżdżenia po płytach, również kosiarką. Zastosowana technologia rozwiązuje problem "znikania" z pola widzenia linii krawędziowych, przy podchodzeniu do lądowania (tuż przed przyziemieniem) i startu na skutek obrastania płyt trawą.

Oznakowanie poziome zapewnia lepszą koordynację jednoczesnych lotów samolotowych, śmigłowcowych i szybowcowych. Lotnisko z zainstalowanymi płytami jest lepiej widoczne z powietrza. Znajomość granic drogi startowej, jest dodatkowym atutem lądowiska, wpływającym na bezpieczeństwo wykonywanych operacji. Dodatkowym atutem oznaczania trawiastych dróg startowych, jest podniesienie atrakcyjności zdjęć lotniska/lądowiska robionych z powietrza, choć mamy świadomość, że jest to walor zupełnie subiektywny. 

Oznaczenie krawędziowe to też ułatwienie dla pilotów, przylatujących na lądowisko, lotnisko po raz pierwszy.

Ograniczniki wykonane są z ekologicznego materiału w postaci płyt o wymiarach 1x1m. Płyty pokryte są kauczukową, antypoślizgową farbą. Pozycja płyt może być, zmieniana co sezon. Zgodnie z wytycznymi ICAO, oznaczenie krawędziowe powinno być ułożone z płyt w odległości maksymalnie co 100m (po 3 płyty, czyli 3m) plus narożniki (5 płyt ułożonych w kształcie litery L). Płyty instaluje się na krawędzi trawiastej drogi startowej po zewnętrznej stronie. Wykonane przez nas testy, wykazały odporność na porywy wiatru do prędkości 220 km/h. 

Z płyt można ułożyć również krawędzie drogi kołowania (w kolorze żółtym lub niebieskim)

Uwaga! Płyty nie nadają się do ułożenia linii centralnej. Masa jednej płyty: około 25kg.

Płyty można zakupić z instalacją lub bez, lub z naszym nadzorem. Opcja, w której kierujemy pracami instalacyjnymi, wychodzi najbardziej korzystnie cenowo. 

Na czym polega usługa z naszym nadzorem?
Na podstawie obmiaru na miejscu lub istniejącej dokumentacji lądowiska/lotniska zrobimy projekt oznaczenia. Po akceptacji zamawiającego, w dniu instalacji dokonamy geodezyjnego obmiaru umożliwiającego położenie płyt. Rolą zamawiającego jest zebranie 3-4 osób do pomocy, wraz z samochodem i przyczepką oraz wynajęcie wycinarki darni.

Położenie płyt polega na zdjęciu około 4-5 cm warstwy darni (trawy), specjalnym sprzętem. Koszt wynajęcia wycinarki do darni to około 600 zł za dobę.

Czas położenia płyt krawędziowych to jeden dzień roboczy. W tym czasie lądowisko musi zostać wyłączone z użytkowania (podpowiemy treść NOTAM i poinformujemy w mediach społecznościowych o niedostępności lotniska/lądowiska).

W szczególnych przypadkach, płyty można ułożyć na istniejącej nawierzchni, bez zdejmowania darni (rozwiązanie niezalecane). 

Przykład wyceny dla lądowiska o wymiarach drogi startowej 600x25m
50 płyt w cenie 150 zł = 7500 zł (cena zawiera dowóz płyt na miejsce)
Upust na płyty: 5%
Koszt projektu, obmiaru geodezyjnego, dojazdów oraz nadzoru przy instalacji: 2500 zł.
Koszt całkowity: 9625 zł (brutto na fakturę) plus koszt wynajęcia wycinarki do darni po stronie zamawiającego.

Czy warto zainwestować w infrastrukturę lotniskową?
Podsumowując. Oznaczenie krawędzi zwiększa bezpieczeństwo operacji lotniczych, poprawia widoczność lądowiska z powietrza i ułatwia orientację pilotom. Płyty są trwałe, estetyczne, nie przeszkadzają w koszeniu i podnoszą profesjonalizm całego obiektu.

W przypadku pytań prosimy pisać lotniska@dlapilota.pl lub dzwonić: 511 230 660.

Artykuł zawiera elementy autopromocji.
 
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony