Przejdź do treści
Źródło artykułu

Na warszawskim lotnisku pasażerowie coraz chętniej odprawiają się sami

Pasażerowie odlatujący z lotniska Chopina coraz chętniej sami chcą się odprawiać, korzystając m.in. z internetu czy z samoobsługowych kiosków, zamiast stać w kolejce do tradycyjnych stanowisk odpraw. Nowe rozwiązania popularne są szczególnie w sezonie wakacyjnym.

Jak powiedział PAP rzecznik lotniska Chopina Przemysław Przybylski, samoobsługa jest coraz bardziej popularna wśród pasażerów.

"W lipcu i sierpniu, kiedy odprawiamy najwięcej pasażerów, korzystanie z nowych form odpraw, jak m.in. internet, samoobsługowe kioski zwane self check-in, czy przez telefon, dają pasażerom możliwość uniknięcia stania w kolejce do tradycyjnych +okienkowych+ form odprawy" - powiedział Przybylski.

Z danych lotniska wynika, że w styczniu 2010 r. ponad 90 proc. osób odlatujących z Warszawy korzystało z tradycyjnej formy odprawy, ale w grudniu ub.r. było to 74 proc. "W ciągu całego 2010 r. pasażerowie prawie 150 tys. razy korzystali z samoobsługowych kiosków udostępnionych na ternie portu i ponad 35 tys. razy odprawiali się przez internet" - powiedział Przybylski.

Pasażer, który odprawi się sam w takim kiosku, otrzyma wydrukowaną kartę pokładową, może udać się do kontroli bezpieczeństwa, a następnie do samolotu. Podróżujący z bagażem rejestrowanym, po odprawie w kiosku samoobsługowym, może nadać swój bagaż na specjalnym stanowisku.

Jak powiedział Przybylski, pierwsze kioski self check-in zostały uruchomione we wrześniu 2008 r. "Jako pierwsza możliwość samodzielnej odprawy dała swoim pasażerom Lufthansa, która do dziś jest liderem pod względem liczby odprawianych w ten sposób pasażerów. Za przykładem niemieckich linii poszli inni przewoźnicy i dziś na lotnisku samodzielnie odprawiać mogą się również pasażerowie Air France/KLM, Austrian Airlines, Finnaira oraz oczywiście Polskich Linii Lotniczych LOT" - powiedział.

Pasażerowie LOT od marca tego roku mają do dyspozycji również kioski web check-in, umożliwiające odprawę przez internet. Na lotnisku jest sześć takich stanowisk. "Sposób postępowania w tym przypadku nie różni się zasadniczo od odprawy na stanowisku self check-in. Pasażer samodzielnie identyfikuje się w systemie, wybiera lot, na który chce się odprawić, wybiera miejsce w samolocie i drukuje kartę pokładową" - powiedział Przybylski. Dodał, że niektóre linie, jak np. Wizz Air, wręcz zachęcają do korzystania z odprawy przez internet, wprowadzając dodatkowe opłaty za tradycyjną odprawę przy okienku.

Od 2008 r. podróżni mogą także odprawiać się przez telefon komórkowy. "Tę formę odprawy na rejsy z lotniska Chopina oferują Lufthansa, Austrian Airlines, PLL LOT, British Airways oraz El Al. Karta pokładowa jest w takim przypadku dostępna w telefonie komórkowym jako MMS lub link do strony z odpowiednim plikiem. Pasażer prezentuje do zeskanowania z ekranu telefonu kod paskowy" - powiedział Przybylski. (PAP)

aop/ je/ gma/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony