Przejdź do treści
Źródło artykułu

Na terenie Metropolii testowany będzie lokalny system kontroli ruchu dronowego

W najbliższych miesiącach na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) testowane będą rozwiązania lokalnego systemu kontroli ruchu - poinformował w czwartek przewodniczący zarządu Metropolii Kazimierz Karolczak.

Tego dnia GZM współorganizowała w Katowicach konferencję „Drony – Prawo, Technologia, Usługi”. Była ona m.in. okazją do podsumowania pierwszego roku działalności Centralnoeuropejskiego Demonstratora Dronów (CEDD) – przedsięwzięcia realizowanego w ramach programu Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju pod nazwą „Żwirko i Wigura”.

Inicjatywę utworzenia CEDD w ub. roku podjęły: GZM, Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) oraz Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP).

Jak mówił na briefingu zorganizowanym podczas konferencji sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild, "w tym roku otworzyły się nowe możliwości dla sektora dronowego w Polsce". „Strona publiczna widzi coraz większy potencjał w tym sektorze; coraz nowsze usługi, które mogą być realizowane przez bezzałogowe statki powietrzne są rozważane i wprowadzane do naszego życia” - zaznaczył Wild.

„Myślę, że w najbliższych latach krok po kroku będziemy obserwować, jak drony odciążają przedstawicieli państwa, funkcjonariuszy państwowych, ale też zapewniają większe bezpieczeństwo, efektywniejsze wydawanie pieniędzy, troskę o infrastrukturę krytyczną. To był bardzo dobry rok, ale początek serii dobrych lat, jeśli chodzi o sektor dronowy w Polsce” - ocenił wiceminister.

P.o. prezesa PAŻP Janusz Janiszewski poinformował, że dzięki CEDD, a także innym inicjatywom, Agencji udało się już zamknąć fazę technologiczną budowy autorskiego systemu zarządzania bezzałogowymi statkami powietrznymi (system UTM - Unmanned Traffic Management) - pod nazwą PansaUTM.

„Nowy system, który dzisiaj jest w fazie testowania i przygotowania operacyjno-proceduralnego, pozwoli na integrację bezzałogowych statków powietrznych, z załogowymi statkami powietrznymi. Wierzę, że w niedługim czasie, właśnie w Metropolii, uda nam się stworzyć system dedykowany do lokalnego zarządzania ruchem bezzałogowych statków powietrznych, tzw. Drone Traffic Management” - dodał Janiszewski.

Przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak mówił, że dotychczasowe prace i analizy w ramach CEDD potwierdzają, że sektor dronowy może być prężną gałęzią gospodarki. Jak ocenił, Metropolia stoi przed szansą zbudowania „doliny dronowej”, czyli - jak wyjaśnił - „ekosystemu wymiany myśli, przełożenia tego na innowacje, patenty, wypracowanie wartości gospodarczej”. „To jest coś, na czym nam zależy; musimy myśleć, jaką branżą Metropolia będzie napędzana za lat 20-30, kiedy tradycyjne gałęzie przemysłu będą znikały” - zastrzegł szef GZM.

W rozmowie z PAP Karolczak uściślił, że wiodącym przedmiotem działalności CEDD jest obecnie tworzenie obszaru testowego w Sławkowie, niedaleko terminalu przeładunkowego, gdzie zamontowano tzw. nadajniki ADS-B (Automatic Dependant Surveillance-Broadcast/prezentacja sytuacji ruchowej w czasie rzeczywistym). Pozwalają one komunikować drony z otoczeniem, jak i testować system PansaUTM.

„Wieża kontroli lotów ma dzięki niemu wiedzę, w jaki sposób poruszają się drony, gdzie mają zaplanowane misje. (System – PAP) pozwala też użytkownikowi planować tę misję. Po raz pierwszy na naszym obszarze testowym będzie można weryfikować, jak to w rzeczywistości działa” - wyjaśnił szef GZM.

„Najważniejszy w tym będzie lokalny system DTM, który będzie częścią UTM, czyli systemu krajowego. Jak to przetestujemy, będziemy w stanie uruchamiać usługi. Dzięki temu będziemy bowiem wiedzieli, co dzieje się z danym dronem” - wskazał Karolczak dodając, że z tą sprawą wiąże się weryfikacja usług i urządzeń mogących poruszać się w przestrzeni powietrznej. Jak ocenił, być może pierwsze próby usług dronowych wykonywanych poza zasięgiem wzroku, a pod nadzorem DTM, będą możliwe w obszarze testowym w Sławkowie już w przyszłym roku.

CEDD pracuje ponadto m.in. nad DroneLabami – czyli seriami testów wykazujących, w jaki sposób tworzyć standardy dla poszczególnych usług dronowych. Pierwszy z nich dotyczył badania jakości powietrza; kolejny ma obejmować usługi kontroli inwestycji infrastrukturalnych.

Podczas czwartkowej konferencji przedstawiciele CEDD podpisali porozumienie o współpracy z zarządem Morskiego Portu Gdynia, ws. współpracy przy ochronie infrastruktury krytycznej. Karolczak wyjaśnił, że o ile CEDD mógł dotąd pracować nad tworzeniem rozwiązań, aby to samorządy były zarządcami ruchu powietrznego (poprzez DTM), nowy partner umożliwi rozszerzenie tych prac o zamknięte tereny przemysłowe, nad którymi nie panują samorządy - tzw. infrastrukturę krytyczną.

Szef GZM podał też, że w czwartek władze Politechniki Śląskiej podpisały list intencyjny o współpracy z GZM, w związku z programem CEDD. Chodzi m.in. o promowanie prac naukowych Politechniki w dziedzinie bezzałogowych statków powietrznych, zaangażowanie kadry naukowej w działania programu w roli eksperckiej czy wsparcie w prowadzeniu testów technologii i usług.

Wiceprezes ds. standardów lotniczych w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego Michał Witkowski uznał na czwartkowym briefingu, że bez CEDD ciężko byłoby testować konieczne systemy – zarówno dronowe, jak i antydronowe. „Zależy nam, aby cały system lotnictwa bezzałogowego był zintegrowany z systemem lotnictwa załogowego, co diametralnie podniesie bezpieczeństwo w lotnictwie” - wskazał Witkowski.

Obrazując szybkość rozwoju branży dronowej wiceszef ULC podał, że Urząd dotąd wydał 14 tys. świadectw kwalifikacji dla operatorów dronów; kolejnych 700 świadectw oczekuje w tej chwili na podpis. „19-20 tys. świadectw wydanych do końca roku - myślę, że to liczba zupełnie osiągalna” - ocenił.

Pełnomocniczka ministra infrastruktury ds. bezzałogowych statków powietrznych i programu CEDD Małgorzata Darowska uznała w czwartek, że GZM pozostaje w forpoczcie ośrodków miejskich integrujących drony do systemu transportu miejskiego, wykorzystujących technologie dronowe do wspierania wykonywania zadań własnych i zleconych samorządów, ale też miejsc, gdzie można rozwijać związane z tym biznesy.

Konferencja „Drony – Prawo, Technologia, Usługi” zgromadziła w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach przedstawicieli rządu, samorządów, naukowców, służby mundurowe oraz przedsiębiorców działających w branży bezzałogowych statków powietrznych (BSP).(PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ amac/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony