Na Politechnice Rzeszowskiej stanowisko do badań uszczelnień węglowych w silnikach lotniczych
Jak powiedział w trakcie uroczystego otwarcia stanowiska rektor Politechniki Rzeszowskiej Tadeusz Markowski, inwestycja jest efektem wielu lat wspólnej pracy uczelni z przedstawicielami przemysłu, biznesu oraz otoczenia gospodarczego.
„To kolejny przykład na współpracę Politechniki Rzeszowskiej z przemysłem i kolejny krok w rozwoju naszego regionu w stronę przemysłu lotniczego” – dodał.
Stanowisko przeznaczone jest do badań uszczelnień silników lotniczych w symulowanych warunkach eksploatacyjnych. Jego układy: napędowy, olejowy i powietrzny odtwarzają wiernie warunki, w jakich pracuje uszczelnienie w trakcie lotu statku powietrznego.
Dzięki automatycznemu systemowi sterowania możliwe jest zasymulowanie pełnego cyklu eksploatacyjnego uszczelnienia począwszy od startu poprzez wznoszenie i lot aż do obniżania lotu i lądowania. Na stanowisku prowadzone będą prace nauko-badawcze mające na celu doskonalenie i rozwój uszczelnień stosowanych w silnikach lotniczych.
Jak podkreślił prezes Pratt&Whitney Rzeszów Marek Darecki, takie badania to nisza w przemyśle lotniczym i mało jest firm, które to potrafią i chcą robić. „To jest klasa światowa” – dodał.
Stanowisko zaprojektowane i wykonane zostało w ramach wspólnego projektu „Testowanie krytycznych elementów silnika lotniczego o podwyższonych parametrach użytkowych”, który jest finansowany z programu NCBR Demonstrator+. (PAP)
autor: Wojciech Huk
huk/ amac/
Komentarze