MON rozpisuje przetarg na czarter czterech samolotów dla VIP-ów
Jak mówi, zostało mało czasu. MON cały czas naciska, by przetarg ruszył; był brak woli, by ten problem rozwiązać - dodaje.
Obecna umowa czarteru embraerów wygasa w grudniu. Skrzypczak powiedział PAP, że przetarg ma być ogłoszony w maju, a termin składania ofert będzie krótki. Przetarg powinien być - jak zaznaczył - rozstrzygnięty do października tak, by zwycięska firma miała czas na przygotowanie samolotów.
Jego zdaniem wśród warunków, jakie będą musiały spełnić firmy startujące w przetargu, są m.in.: certyfikaty bezpieczeństwa pilotów, polskojęzyczna obsługa, umożliwienie stacjonowania samolotów w Polsce i pomalowanie ich w polskie barwy. Jak zaznaczył, "ma to zagwarantować najwyższy poziom bezpieczeństwa naszych VIP-ów". "Po złożeniu ofert będziemy dokonywali weryfikacji" - dodał.
Pytany czy spodziewa się oferty ze strony LOT-u, wiceszef MON powiedział, że w przyszłym tygodniu zamierza się spotkać z prezesem LOT-u Sebastianem Mikoszem, "by porozmawiać o czarterze samolotów".
Z informacji PAP wynika, że w przetargu mają być wyczarterowane cztery samoloty: dwa średniej wielkości i dwa małe (na 17-19 miejsc). Wiceminister obrony zastrzegł, że to "może się jednak zmienić" pod wpływem ofert, które zostaną zgłoszone do przetargu.
Pytany, czy do końca roku wystarczy czasu na przeprowadzenie przetargu na czarter samolotów, Skrzypczak odpowiedział: "Jesteśmy zdeterminowani, bo wiemy, że mamy mało czasu". "Nie chciałbym mówić, że ktoś czegoś nie dopełnił, ale to MON cały czas naciska, żeby (przetarg) ruszył. Był brak woli, żeby ten problem rozwiązać, ponieważ nie było decyzji, kto ma to zrobić" - dodał.
Według wiceszefa MON trwają uzgodnienia "kwestii formalno-prawnych" między kancelariami prezydenta, premiera, Sejmu i Senatu, które mają się zakończyć w przyszłym tygodniu.
Obecnie politycy mają do dyspozycji dwa brazylijskie samoloty Embraer wyczarterowane przez MON od spółki Eurolot należącej do LOT-u. Zawarta w 2010 roku umowa wygasa z końcem tego roku. Według źródeł PAP w resorcie obrony wcześniej rozważano możliwość przedłużenia umowy czarteru brazylijskich maszyn, przeważyły jednak opinie, że konieczne będzie ogłoszenie przetargu. "Umowa na czarter embraerów była zawarta bez przetargu, w wyjątkowych okolicznościach krótko po katastrofie smoleńskiej. Przedłużenie jej bez przetargu byłoby ryzykowne" - wyjaśnił PAP pragnący zachować anonimowość rozmówca z MON.
Jak wynika z umowy na czarter embraerów, jej wartość to ponad 42 mln zł rocznie. Za cały okres – 152 474 080 zł. Kwota jest rozbita na dwie liczby: 103 mln („wartość wynikająca ze stałych opłat miesięcznych”) i 48 mln („wartość zmienna uzależniona od rzeczywiście poniesionych kosztów”).
"Opłaty zmienne ponoszone przez kancelarie są sporym obciążeniem dla naszego budżetu. To sprawia, że obecna umowa nie jest korzystna" - przekonywał PAP rozmówca z Kancelarii Senatu. Jak wynika z umowy, opłaty zmienne, zgodnie w wykonanymi lotami, ponoszą kancelarie prezydenta, premiera, Sejmu i Senatu, które są dysponentami dwóch czarterowanych embraerów. Opłata obejmuje m.in.: koszt paliwa, obsługi, opłaty lotniskowe, opłaty przelotowe, podatki, catering oraz koszty odladzania samolotów.
Opłata stała, ponoszona przez MON, to opłata za gotowość samolotów i załóg do lotu przez określoną liczbę godzin w ciągu roku. "Wszystkie cztery kancelarie miały zadeklarować, ile godzin lotu w ciągu roku chcą wykorzystać. MON płaci za zadeklarowaną liczbę godzin niezależnie od tego, w jakim stopniu dana kancelaria faktycznie skorzysta z samolotów.
"My wykorzystaliśmy ok. 50 proc. zadeklarowanych godzin lotu embraerem" - powiedział PAP rozmówca z Kancelarii Prezydenta.
"W sytuacji, gdy prezydent z kilkunastoosobową delegacją ma lecieć na przykład do Poznania woli wybrać śmigłowiec zamiast embraera, albo nawet jechać samochodem" - dodał rozmówca z otoczenia Bronisława Komorowskiego.
Z kolei rozmówca zbliżony do kancelarii premiera powiedział PAP: "Jak tylko media napiszą, że Tusk lata do Gdańska embraerem w obawie przed krytyką stara się latać samolotami rejsowymi albo nawet jeździć samochodem".
Zdaniem Skrzypczaka w nowej umowie może być zastosowane podobne rozwiązanie, bo ze strony kancelarii trudno jest stworzyć z rocznym wyprzedzeniem dokładny plan zapotrzebowania na loty. "Samoloty muszą być w gotowości, bo zdarzają się nieprzewidziane sytuacje" - podkreślił.
Grzegorz Łakomski (PAP)
gł/ son/ mow/
Komentarze