Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lubelskie: nowy most na Wiśle nazwany imieniem Edwarda Wojtasa

Imieniem Edwarda Wojtasa, posła PSL, który zginął w katastrofie smoleńskiej, został nazwany nowy most na Wiśle w miejscowości Kamień (woj. lubelskie). Przeprawa, oddana do użytku przed niespełna miesiącem, łączy województwa lubelskie i mazowieckie.

"Nazwa mostu jest wyrazem uczczenia pamięci tragicznie zmarłego Edwarda Wojtasa, długoletniego samorządowca, który zginał w katastrofie polskiego samolotu Tu-154M w Smoleńsku, w drodze na obchody 70. rocznicy zbrodni katyńskiej" – głoszą uchwały lokalnych samorządów, które zostały odczytane podczas sobotniej uroczystości oficjalnego otwarcia mostu. W uroczystości wzięli udział marszałkowie województw mazowieckiego - Adam Struzik i lubelskiego - Sławomir Sosnowski.

Stosowne uchwały w sprawie nadania nazwy mostowi przyjęli radni gmin Solec nad Wisłą i Rzeczniów w woj. mazowieckim oraz gminy Łaziska i powiatu opolskiego w woj. lubelskim. Radni gminy Rzeczniów podkreślili też, że Wojtas urodził się i wychował w tej gminie, dlatego nazwanie mostu jego imieniem ma dla nich szczególne znaczenie.

Wojtas był znanym działaczem samorządowym – przez wiele lat pracował w różnych strukturach samorządowych m.in. był radnym sejmiku, członkiem zarządu województwa, w latach 2005-2006 marszałkiem województwa lubelskiego, w 2006 r. pełnił funkcję przewodniczącego Konwentu Marszałków RP.

Od 1976 r. związany był z ruchem ludowym – m.in. działał w miejskiej organizacji ZSL, pełnił funkcję prezesa struktur miejskich Polskiego Stronnictwa Ludowego. Od 2001 r. był członkiem Rady Naczelnej PSL. Przez cztery lata, do 2010 r., był szefem PSL na Lubelszczyźnie. W 2007 r. został wybrany na posła. Zginął w kwietniu 2010 r. w katastrofie prezydenckiego samolotu pod Smoleńskiem. Miał 55 lat.

Nowy most na Wiśle w miejscowości Kamień został oddany do użytku kierowcom już 17 października. Planowana na ten dzień uroczystość została przez marszałka Sosnowskiego odwołana, ponieważ jego zdaniem oddanie do użytku mostu było wtedy "przez wiele osób wykorzystywane do zbijania kapitału politycznego i pozyskiwania poparcia w nadchodzących wyborach parlamentarnych".

Nowa przeprawa przez Wisłę w Kamieniu powstała w ciągu drogi wojewódzkiej nr 747, która łączy drogi krajowe nr 19 w woj. lubelskim i nr 9 w woj. mazowieckim. Most ma ponad kilometr długości i prawie 20 metrów szerokości, ma dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 metra każdy. Jego budowa kosztowała ponad 215 mln zł, z czego prawie 180 mln zł stanowi dotacja unijna z programu Rozwój Polski Wschodniej. Pozostałe koszty sfinansował samorząd Lubelszczyzny i województwa mazowieckiego.

Most w Kamieniu, wraz ze zmodernizowaną drogą wojewódzką 747 ułatwi komunikację Lubelszczyzny z centralną, południową i zachodnią Polską; ma też usprawnić dojazd z centrum kraju do przejść granicznych z Ukrainą w Lubelskiem.

Droga nr 747 łączy trasy krajowe nr 19 w woj. lubelskim i nr 9 w woj. mazowieckim. Dotychczas samochody jeżdżące tą drogą mogły przedostać się na drugi brzeg Wisły tylko przeprawą promową. Najbliższe mosty przez tę rzekę - w Annopolu i w Puławach, dzieliło 75 km i był to dotychczas najdłuższy odcinek Wisły, na którym nie było mostu.

Droga wojewódzka nr 747 na odcinku z Kamienia do Konopnicy pod Lublinem została zmodernizowana. Przebudowano przeszło 46 km trasy, z czego ponad 24 km biegnie teraz nowym śladem. Na drodze powstały trzy obwodnice miast: Bełżyc, Chodla i Opola Lubelskiego. Powstało 24 km nowych chodników, ponad 20 km tras rowerowych, 46 zatok autobusowych. Koszty prac wyniosły prawie 320 mln zł, z czego prawie 242 mln zł to dofinansowanie z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.

W Konopnicy droga wojewódzka 747 ma być połączona z budowaną obecnie zachodnią obwodnicą Lublina, która powstaje w ciągu drogi ekspresowej nr 19. Po połączeniu z oddaną już do użytku obwodnicą północno-wschodnią będzie możliwe wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Lublina i skomunikowanie z obwodnicy dróg ekspresowych: S17 (Warszawa - Lublin - Zamość - granica z Ukrainą), S19 (Rzeszów - Lublin - Białystok) i S12 (Radom - Lublin - Chełm - granica z Ukrainą). (PAP)

ren/ jbr/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony