Przejdź do treści
Źródło artykułu

LPR: całodobowe dyżury w czterech bazach w kraju

Od 1 kwietnia cztery, a nie jak dotąd dwie bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego pełnią całodobowe dyżury – powiedziała PAP w czwartek rzeczniczka LPR Justyna Sochacka. Zadania nocą realizują śmigłowce z baz w Warszawie i Krakowie, a także we Wrocławiu i Gdańsku.

W Polsce funkcjonuje dziś 17 baz stałych Lotniczego Pogotowia Ratunkowego; dodatkowo w okolicach Koszalina zlokalizowana jest osiemnasta, sezonowa baza działająca w okresie wakacyjnym.

Bazy LPR znajdują się oprócz Warszawy, Krakowa, Wrocławia i Gdańska, także w Białymstoku, Bydgoszczy, Gliwicach, Kielcach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Olsztynie, Płocku, Poznaniu, Sanoku, Suwałkach i Zielonej Górze.

Jak wyjaśniła Sochacka, dotychczas (do końca marca) całą dobę latały załogi z baz w Warszawie i Krakowie. Śmigłowce ratownictwa medycznego z baz LPR we Wrocławiu i Gdańsku dyżurowały od godz. 7 do godz. 23; od kwietnia wydłużono im dyżur na formułę całodobową.

W pięciu bazach maszyny są podrywane od godz. 7 do 20 (w Olsztynie, Szczecinie, Poznaniu, Lublinie i Białymstoku). W pozostałych ośmiu bazach śmigłowce są wykorzystywane od świtu do zmierzchu, ale nie wcześniej niż od godz. 7 i nie później niż do 20.

Przeprowadzone zmiany - jak informuje LPR - były możliwe dzięki unowocześnieniu floty śmigłowców. Niespełna cztery lata temu zakończyła się wymiana starych helikopterów. W tym czasie Zespoły Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego tzw. HEMS (od ang. Helicopter Emergency Medical Service) zostały przeszkolone do latania po zmierzchu. Zespół HEMS to: pilot, ratownik medyczny lub pielęgniarka i lekarz.

Docelowo jednostki ratownicze mają pełnić dyżur przez całą dobę w pięciu bazach LPR. Na chwilę obecną – jak powiedziała PAP Sochacka – sprawa, która baza jeszcze będzie w przyszłości pełnić dyżur całodobowy nie została przesądzona.

Przez całą dobę dyżur pełni także Samolotowy Zespół Transportowy LPR, którego baza znajduje się na warszawskim Okęciu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Komentowanie tego niusa zostało z automatu wyłączone. Jeśli chciałbyś/-abyś je skomentować prosimy o maila na adres wspolpraca@dlapilota.pl

Nasze strony