Przejdź do treści
Katowice Airport
Źródło artykułu

Lotnisko w Pyrzowicach ma plan rozwoju do 2032 r.

Ok. 8 mln odprawionych pasażerów i obsługę 85 tys. ton ruchu cargo na katowickim lotnisku w Pyrzowicach prognozuje na 2032 r. przygotowany właśnie dla tego portu plan rozwoju. W ub. roku odprawiono tam ponad 2,4 mln pasażerów i 12,7 tys. ton cargo.

Niektóre założenia odebranego w grudniu od wykonawców planu zaprezentował podczas czwartkowej konferencji prasowej w Katowicach prezes zarządzającego katowickim lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL) Artur Tomasik. Jego analizowane właśnie założenia nie zostały jeszcze przyjęte przez radę nadzorczą spółki.

W pierwszym z trzech etapów rozwoju lotniska - latach 2008-2012 - plan przewiduje inwestycje w infrastrukturę liniową: budowę nowej drogi startowej i zamianę obecnej w drogę kołowania, budowę kolejnych płyt postojowych dla ok. 25 samolotów (130 tys. m kw.) oraz budowę terminala cargo wraz z infrastrukturą we wschodniej części lotniska.

Najpilniejsze projekty, czyli nowa droga startowa, drogi kołowania i płyty postojowe, mają kosztować ok. 435 mln zł, z czego 89,8 mln zł zostało już zarezerwowane w Sektorowym Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko. Środki własne GTL pozyska z wypracowanego zysku, a także kredytów bankowych i podwyższenia kapitału.

Plan nie przesądza o konieczności budowania przed 2012 r. nowego terminala (mówiono o nim w kontekście obsługi przez lotnisko meczy EURO 2012 w Chorzowie). Obecna przepustowość lotniska to 3,6 mln pasażerów rocznie. Jego przedstawiciele wskazują na możliwość postawienia na EURO 2012 prowizorycznego obiektu za ok. 10 mln zł.

Prognozy ruchu wskazują, że docelowo należy dążyć do budowy infrastruktury zdolnej obsłużyć ok. 10 mln pasażerów rocznie. W 2018 r. zakładana jest obsługa 6 mln pasażerów rocznie i 60 tys. operacji lotniczych (z wyłączeniem ruchu cargo).

Na liczby te składa się w dużej mierze obsługa czarterów. Już w ub. roku ruch czarterowy w Pyrzowicach (602 tys. pasażerów) wyniósł ok. 28 proc. całości w Polsce, w 2009 r. udział ten ma wzrosnąć do 35 proc. Ostatnia prognoza ogólnej liczby odprawionych pasażerów zakłada wzrost o ok. 10 proc. - z ponad 2,4 mln w ub. roku. do ok. 2,7 mln w tym roku.

Plan rozwoju dla katowickiego lotniska przewiduje również szybki wzrost ruchu cargo. W całym okresie planu generalnego - pod warunkiem pozyskania dużego operatora, który ulokowałby tam swoją bazę – może on wzrosnąć nawet do 85 tys. ton rocznie. Skala takiego wzrostu będzie jednak wymagała znacznych inwestycji, również poza lotniskiem.

W najbliższej przyszłości nie powinna być w Pyrzowicach potrzebna druga droga startowa. Przy dobrej organizacji jedna droga może obsłużyć w ciągu roku 120-130 tys. operacji lotniczych, czyli startów i lądowań. Katowickie lotnisko ma takie możliwości – operuje przez całą dobę, a liczba tzw. dni nielotnych jest jedną z najmniejszych w Polsce.

W ostatnim roku Pyrzowice wzbogaciły się m.in. o płyty postojowe dla trzech samolotów (dwóch klasy airbusa 320 i jednego klasy boeinga 747), system wspomagania lądowania ILS, trzy zestawy do odśnieżania, oraz system łączności tetra. W grudniu zarząd GTL zatwierdził też nowy logotyp dla lotniska wraz z nową nazwą.

Katowickie lotnisko ma odtąd nazywać się "Katowice Airport". Jego logotyp opatrzono literą K w kolorach nawiązujących m.in. do barw woj. śląskiego (żółta i niebieska), oraz kolorów segmentów rynku przewozów lotniczych: biznesowego (niebieski), czarterowego (żółty) i niskokosztowego (zielony). Pionową kreskę litery K wieńczy lotnicze skrzydło.

O nowym logo lotniska w Pyrzowicach (ze strony http://www.katowice-airport.com/)

Od chwili swojego powstania Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach nie dysponował własnym logotypem identyfikującym lotnisko. W związku z powyższym, we wszystkich działaniach komunikacyjnych stosowano logotyp Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA (GTL SA), spółki zarządzającej lotniskiem. Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu rynku oraz w celu jasnej identyfikacji marki katowickiego lotniska, które jest najważniejszym produktem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, w marcu 2008 roku rozpoczęto proces zmierzające do wyboru logotypu MPL Katowice. Pierwszy etap polegał na wyłonieniu agencji reklamowej, która miała go wykonać. W przetargu wystartowały 23 agencje specjalizujące się w projektowaniu logotypów oraz szeroko pojętym brandingiem. Wygrała go warszawska agencja Mamastudio. Jednocześnie, jako ciało doradcze przy wyborze logotypu, została powołana specjalna komisja. W jej skład oprócz przedstawicieli GTL SA wchodzili także: rzecznik prasowy Urzędu Miasta Katowice, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego oraz przedstawiciel kadry naukowej Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.

Zaprojektowane przez Mamastudio logotypy zostały poddane badaniom jakościowym oraz ilościowym. Badania były prowadzone w Katowicach i Warszawie. Zrealizowała je firma badawcza ARC Rynek i Opinia. Pozwoliły one na wybór najlepszego logotypu spośród zaproponowanych przez agencję. W grudnia 2008 r. Zarząd Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA zatwierdził logotyp Katowice Airport. Kolory użyte w logotypie doskonale komponują się z barwami województwa śląskiego jednocześnie, jak wynika z badań, pozwalają na pozytywną identyfikację marki katowickiego lotniska.

Wprowadzenie logotypu Katowice Airport nie oznacza rezygnacji z używania logotypu GTL SA, który pozostaje znakiem graficznym spółki zarządzającej katowickim lotniskiem.
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony