Data publikacji:
08.01.2010 20:04
Źródło artykułu
Łódź/ Inauguracja budowy nowego terminala pasażerskiego na lotnisku
08.01. Łódź (PAP) - Symboliczna uroczystość wmurowania kamienia węgielnego oficjalnie zainaugurowała w piątek budowę Terminala Pasażerskiego nr 3 na łódzkim lotnisku im. W. Reymonta. Docelowo w nowym terminalu ma być rocznie odprawianych od 1,5 do 3 mln pasażerów. Wartość inwestycji szacowana jest na 190 mln zł. Jej zakończenie zaplanowano na maj 2011 roku.W uroczystości wmurowania aktu erekcyjnego wzięły udział władze miasta i województwa. Zdaniem prezydenta miasta Jerzego Kropiwnickiego, nowy terminal pasażerski będzie przełomem w historii rozwoju łódzkiego Portu Lotniczego.Hala terminala ma składać się z trzech kondygnacji naziemnych i jednej podziemnej. Jego powierzchnia wyniesie ok. 22 tys. m. kw. Budynek portu będzie miał 137 m długości, do 80 m szerokości i 15 m wysokości, a jego nowoczesna elewacja zewnętrzna zostanie wykonana ze szkła i aluminium. Zostanie wyposażony w wieżę kontroli lotów o wysokości niemal 23 metrów.Podczas projektowania budynku wykorzystano różnicę poziomów terenu i pierwszą z czterech użytkowych kondygnacji umieszczono 5 m pod ziemią. Znajdą się tam pomieszczenia techniczne, pomieszczenia socjalne, garaż dla służb, zbiorniki wody paliwowej oraz centralna sortownia bagażu. Na parterze odbywać się będzie odprawa pasażerów. W antresoli nad parterem będą pomieszczenia socjalne, a na piętrze (czwarta kondygnacja) pomieszczenia administracyjne, gastronomiczne i handlowo-usługowe. Inwestycję realizuje konsorcjum firm: Hochtief Polska, Warbud SA, Hochtief Construction AG. Jej wartość szacowana jest na około 190 mln zł brutto, a zakończenie prac zaplanowano na maj 2011 roku. Wtedy to terminal przejmie obsługę pasażerów z dwóch obecnie funkcjonujących terminali. Tymczasowy Terminal nr 2 będzie przeniesiony w inne miejsce lotniska i będzie pełnił funkcję zaplecza techniczno-warsztatowego.Przed nowym terminalem powstanie parking na 300 samochodów. Budowa jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.Od września br. na łódzkim lotnisku funkcjonuje terminal cargo o powierzchni 750 m kw. Szacunkowa maksymalna przepustowość terminala wynosi 10 tys. ton rocznie. Oprócz zwykłych ładunków mogą być w nim obsługiwane także przesyłki specjalne, np. materiały niebezpieczne, leki ratujące życie, krew, organy do transplantacji oraz próbki diagnostyczne.Z danych łódzkiego lotniska wynika, że w 2008 roku obsłużyło ono ponad 330 tys. pasażerów (w tym ponad 44 tys. w ruchu czarterowym). W pierwszych trzech kwartałach ub. roku z lotniska skorzystało w sumie ok. 232 tys. pasażerów.(PAP)szu/ bos/ mag/
Źródło artykułu
Komentarze