Kraków: PKP PLK podpisały umowę na modernizację linii na lotnisko
W przetargu ogłoszonym przez PKP PLK na realizację tego zadania wpłynęło sześć ofert. Najkorzystniejsza z nich opiewała na ponad 240,6 mln zł. Złożyła ją włoska firma Astaldi S.p.A. Wykonawca po podpisaniu umowy będzie miał 18 miesięcy na realizację inwestycji. Będzie ona realizowana w systemie „projektuj i buduj”.
Firma ma wybudować drugi tor na odcinku Kraków Mydlniki - Kraków Balice, wydłużyć połączenie o około 500 metrów do głównego terminalu lotniskowego, a także zelektryfikować linię. Po modernizacji zwiększy się jej przepustowość. Na trasę będą mogły wyjechać pociągi o napędzie elektrycznym, które zastąpią obecnie wykorzystywane szynobusy spalinowe. Maksymalna prędkość pociągów wyniesie 80 km/h.
Przewidziano wybudowanie trzech nowych przystanków kolejowych: Uniwersytet Rolniczy, Kraków Zakliki, Kraków Krzyżówka oraz modernizację już istniejących przystanków: Kraków Łobzów i Kraków Balice, aby linia służyła również mieszkańcom dzielnic sąsiadujących z podkrakowskim portem lotniczym.
Rafał Zahuta, dyrektor projektu ds. modernizacji krakowskiego węzła kolejowego z Polskich Linii Kolejowych podkreślił, że modernizacja trasy do Balic jest jednym z kluczowych projektów tej spółki w regionie.
„Niezbędne do rozpoczęcia prac dokumenty już mamy. Teraz uzupełniamy tylko wniosek o wznowienie postępowania w sprawie pozwolenia na budowę” - zaznaczył.
Projekt ubiega się o finansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Firma Astaldi, która wygrała przetarg na modernizację torów z Krakowa do Balic, jest także wykonawcą najważniejszych inwestycji na lotnisku Kraków Airport - budowy nowego terminalu pasażerskiego, przebudowy obecnie istniejącego oraz modernizacji wewnętrznego układu komunikacyjnego lotniska. Inwestycje o wartości 368,88 mln zł brutto mają zostać wykonane do końca marca 2015 roku.
Po rozbudowie przepustowość krakowskiego lotniska wzrośnie do 8 milionów pasażerów rocznie. Obecnie może ono odprawić do 3,5 mln osób rocznie. (PAP)
rgr/ drag/
Komentarze