Kraków Aiport prognozuje 7,9 mln pasażerów w br., o 18 proc. więcej niż w ub.r
„Rekordy są bardzo miłe, ale najważniejsze, żeby nasi pasażerowie byli zadowoleni z obsługi w Kraków Aiport” - zaznaczył podczas czwartkowej konferencji prasowej prezes Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice Radosław Włoszek.
Dodał, że prognozy krakowskiego lotniska, zakładające w 2019 r. obsłużenie 7,9 miliona pasażerów, wpisują się w strategię rozwoju siatki połączeń lotniczych i wzrostu ruchu pasażerskiego.
W 2019 roku w siatce Kraków Aiport pojawi się 28 nowych połączeń. Polski narodowy przewoźnik ogłosił w czwartek, że uruchomi z Krakowa nowe połączenia do Bukaresztu i Dubrownika, a także zwiększy z dwóch do trzech tygodniowo liczbę lotów do Chicago. Wcześniej przewoźnik zapowiedział nowe połączenia do Tel Awiwu i Olsztyna.
„Będzie to bardzo istotny wzrost obecności LOT-u w Kraków Aiport. Chcemy, aby lotnisko to było beneficjentem dynamicznego rozwoju LOT-u, ale także to my chcemy korzystać z dobrej koniunktury Krakowa i Małopolski” - zaznaczył rzecznik PLL LOT Adrian Kubicki.
Pierwszy rejs LOT-u z Krakowa do Bukaresztu wystartuje 1 kwietnia. Pasażerowie będą mieli do wyboru loty w poniedziałki, środy i piątki. Rozkład przewiduje, że samoloty będą startowały z Krakowa o godz. 20:25 i lądowały w Bukareszcie o 23:15 czasu lokalnego. Rejsy powrotne będą miały miejsce we wtorki, czwartki i soboty. Samoloty mają startować z portu Otopeni o godz. 6:15 czasu lokalnego i lądować w Krakowie o 7:05. Do obsługi połączenia LOT przeznaczy samoloty Bombardier Q400, które zabierają na pokład 78 pasażerów.
Połączenie między Krakowem a Dubrownikiem jest zaplanowane raz w tygodniu - w soboty. Samoloty Embraer 195 ze 118 miejscami na pokładzie, będą startowały z Krakowa o godz. 20:25, żeby wylądować w Dubrowniku o 22:20. Z powrotem maszyna wystartuje z pasażerami z chorwackiego kurortu o 23:00, a planowany czas lądowania w Kraków Airport to godz. 0:55.
Rejsy Kraków-Dubrownik mają charakter sezonowy, czyli będą się odbywały tylko w okresie letnim. Pierwszy jest zaplanowany 25 maja, a ostatni w tym roku 28 września.
Od czerwca LOT zwiększy częstotliwość bezpośrednich rejsów między Krakowem a Chicago. Obecnie przewoźnik proponuje na tej trasie połączenia dwa razy w tygodniu w sezonie letnim i raz w zimowym. Od początku czerwca dojdzie trzecie połączenie - z Chicago samoloty będą startowały we wtorki o godz. 17:25 czasu lokalnego, żeby wylądować w Krakowie o 9:35 w środę. Rejsy do Chicago są zaplanowane potem tego dnia o godz. 12:20 z Kraków Airport z zakładanym lądowaniem w porcie O’Hare o 15:30 czasu lokalnego. Rejsy będą obsługiwane Boeingami 787 Dreamliner w dwóch wersjach, z 252 lub 294 miejscami na pokładzie.
Jak ocenił Kubicki, uruchomione w 2017 r. połączenie Kraków-Chicago cieszy się dużym zainteresowaniem pasażerów, dlatego przewoźnik postanowił uatrakcyjnić swoją ofertę.
Wcześniej narodowy przewoźnik zapowiedział też uruchomienie w tym roku nowych połączeń z Krakowa do Tel Awiwu (od 25 lutego) i Olsztyna (od 25 kwietnia). Nowe połączenia dołączą do funkcjonujących już lotów do: Warszawy, Gdańska, Budapesztu i Chicago.
Rozwój w tym roku w Kraków Aiport zapowiedziały także inne linie lotnicze. W kwietniu linia Laudamotion rozpocznie loty do Stuttgartu.
Także w kwietniu krakowski bazowy przewoźnik Ryanair rozpocznie operowanie z Krakowa do Bordeaux, Berlina Tegel, Katanii, Hamburga, Kopenhagi, Szczecina, Bari, Rimini, Salonik i Zadaru.
Kraków będzie także 26. i najnowszą w Polsce bazą węgierskiej niskokosztowej linii Wizz Air. Pierwszy samolot przewoźnika pojawi się na lotnisku w maju, drugi we wrześniu tego roku. Pasażerowie Kraków Airport będą mogli skorzystać z 12 tras oferowanych przez Wizz Air do Londynu, Kijowa, Nicei, Turku, Doncaster, Bari, Billund, Katani, Larnaki, Charkowa, Oslo i Kutaisi.
Prezes lotniska zapowiedział, że po zatwierdzeniu przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka pod koniec ubiegłego roku tzw. tzw. planu generalnego (master plan) dla portu na lata 2016-2036, ruszyły prace przygotowawcze związane z zawartymi w dokumencie zamierzeniami inwestycyjnymi.
Najważniejsze procesy inwestycyjne w 2019 r. to: budowa nowej drogi startowej, remont najstarszej części płyty postojowej samolotów, a także rozbudowa terminalu pasażerskiego i budowa nowego terminalu cargo.
Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsłużonych pasażerów i największym portem regionalnym. W zeszłym roku lotnisko obsłużyło blisko 6,8 mln pasażerów, tj. o 16 proc. więcej niż rok wcześniej. W 2018 roku lotnisko miało 112 połączeń do 27 krajów na czterech kontynentach. Oferowało je 24 przewoźników, tradycyjnych i niskokosztowych.(PAP)
autor: Rafał Grzyb
rgr/ amac/
Komentarze