Uszkodzenie przedniego podwozia podczas lądowania, zderzenie motoparalotni z ziemią - kolejne raporty z posiedzenia PKBWL
Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:
• 0062/2025 (PI, 06.07.2025 r., Wola Krakowiańska). Dotyczy: Po przyziemieniu na dwa punkty i „wytraceniu” prędkości przed kontaktem kółka ogonowego z ziemią przy prędkości około 35 kts pilot rozpoczął hamowanie. Po wciśnięciu hamulców samolot Hatz Classic zaczął skręcać w prawo przy prędkości ok 30-25 kts. Po wciśnięciu lewego pedału steru kierunku samolot zaczął skręcać jeszcze bardziej. Samolot zakończył dobieg poza krawędzią pasa, obracając się o 360 stopni w stosunku do kierunku lądowania. Prawdopodobną przyczyną cyrkla podczas dobiegu była zbyt wolna i niewystarczająca reakcja pilota na utratę kierunku. Niestabilne miękkie podłoże drogi startowej lądowiska, w miejscach gdzie wysuszona trawa odsłoniła piaszczystą podbudowę DS. Mogło to utrudniać utrzymanie kierunku uszkodzonym samolotem. Zniekształcenie goleni w miejscu osadzenia lewego koła mogło utrudniać utrzymanie kierunku na dobiegu. Powodem zerwania połączenia kółka ogonowego z dźwignią steru kierunku mogły być wysokie naprężenia powstałe podczas manewrowania samolotem na ziemi, przed startem do lotu trasowego. Uchwała 0062/2025
• 0019/2025 (PI, 29.04.2025 r., EPBC). Dotyczy: Uczeń-pilot wykonywał lądowanie po zakończeniu samodzielnej trasy, podczas którego doszło do uszkodzenia przedniego podwozia. Samolot PS-28 Cruiser z urwanym przednim kołem ślizgał się po betonie, a śmigło uderzyło o beton drogi startowej. Przyczyną zaistnienia zdarzenia był błąd w technice pilotażu. Brak prawidłowej reakcji po odbiciu się samolotu od pasa startowego po pierwszym przyziemieniu. Okoliczności sprzyjające zaistnieniu zdarzenia: podwyższona prędkość podejścia do lądowania; niewielkie doświadczenie ucznia pilota w lotach solo; z uwagi na niedostępność ucznia pilota, przerwy w szkoleniu praktycznym; przerwa pomiędzy lotami solo a zdarzeniem ponad rok i pięć miesięcy. Uchwała 0019/2025
• 0029/2024 (W, 25.05.2024 r., Sądzia Cegielnia). Dotyczy: Zderzenia motoparalotni z ziemią w drodze powrotnej po wykonaniu zadania ostatniej konkurencji zawodów. Przyczyny zdarzenia i czynniki sprzyjające: utrata kontroli nad skrzydłem motoparalotni, po zniekształceniu skrzydła podczas lotu trasowego z dużą prędkością i na niewielkiej wysokości, prawdopodobnie w wyniku wlotu w strefę turbulencji; presja zawodnicza wynikająca z deficytu czasu do zakończenia konkurencji; niewielkie doświadczenie w lotach na nowo zakupionym modelu skrzydła wyczynowego Warp 2-22. Uchwała 0029/2024
• 0099/2025 (W, 14.08.2025 r., Biadki/Krotoszyn). Dotyczy: Po zaniku noszeń termicznych pilotujący szybowiec Rolladen-Schneider LS3 podjął decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym. Wybrał pole uprawne o odpowiedniej długości, ułożone w osi wiatru oraz bez wysokiej uprawy czy widocznych przeszkód. Następnie wypuścił podwozie i wykonał podejście i lądowanie. W wyniku lądowania na twardym podłożu szybowiec uległ znacznym uszkodzeniom. Przyczyną zdarzenia było lądowanie na nierównej (zbrylonej) i twardej powierzchni pola, trudnej do identyfikacji z powietrza. Uchwała 0099/2025
• 0120/2025 (W, 12.10.2025 r., EPKK). Dotyczy: Podczas kołowania do startu członek załogi pokładowej samolotu B737-8200 zgłosiła wydobywanie się oparów/dymu z tylnej części kuchni identyfikując to jako dym i ogień. Powiadomiła o tym kapitana samolotu, który wraz z informacją o wzroście stężenia oparów/dymu, zatrzymał kołowanie i podjął decyzję o natychmiastowej ewakuacji samolotu. W trakcie ewakuacji jedna z pasażerek doznała złamania nogi i została przewieziona do szpitala. Raport wstępny 0120/2025
Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)
Komentarze