Przejdź do treści
Źródło artykułu

Kończy się rozbudowa i modernizacja lotniska Kraków Airport

Na lotnisku Kraków Airport samoloty od czwartku parkują na nowej części płyty postojowej, dzięki której równocześnie w porcie będą mogły stacjonować 22 maszyny. Jest to jedna z inwestycji programu rozbudowy lotniska. Najważniejsze zostaną oddane do użytku jeszcze tego lata.

Jak poinformowała rzeczniczka portu Urszula Podraza, zakończona właśnie rozbudowa płyty postojowej portu zwiększy dostępną liczbę stanowisk o pięć, co pozwoli na równoczesne stacjonowanie 22 samolotów średniej wielkości o kodzie referencyjnym C (np. Boeing 737-800). Zmienił się również układ płyty postojowej, dzięki czemu wszystkie stanowiska mają więcej przestrzeni, co ułatwia obsługę parkujących samolotów oraz ich tankowanie.

Wraz z oddaniem do użytku nowego terminala pasażerskiego lotnisko będzie mogło także przyjąć więcej dużych statków powietrznych, o kodzie referencyjnym E (np. Boeing 747) oraz D (np. Boeing 767). Na ich pokład pasażerowie będą mogli dostać się bezpośrednio z budynku poprzez rękawy.

„Dzięki rozbudowie płyty będziemy mogli przyjąć więcej samolotów, co przekłada się na większą liczbę pasażerów” – podkreślił prezes Kraków Airport Jan Pamuła.

Rozbudowa płyty postojowej trwała dwa lata. Jej wytrzymałość określono na ok. milion operacji lotniczych w ciągu następnych 30 lat. Inwestycja kosztowała ponad 43 mln zł, z czego niemal 18 mln stanowi dofinansowanie unijne.

Jak zaznaczyli przedstawiciele portu, prace budowlane były realizowane w samym sercu czynnego lotniska, pomiędzy ciągle poruszającymi się samolotami. Teren, na którym prowadzona była rozbudowa z każdej strony był otoczony czynnymi drogami kołowania.

„Zachowując wszystkie normy bezpieczeństwa udało się przeprowadzić ten proces właściwie bez ograniczania możliwości przyjmowania i obsługi statków powietrznych oraz bez żadnych incydentów, co niewątpliwie należy uznać za spore osiągnięcie” – zaznaczył Pamuła.

Rzeczniczka portu podkreśliła, że rozbudowa płyty postojowej jest częścią wielkiego programu inwestycyjnego Kraków Airport, obejmującego także rozbudowę i modernizację terminala pasażerskiego wraz z kładką łączącą ten obiekt z parkingiem, hotelem i nową stacją kolejową, przebudowę wewnętrznego układu komunikacyjnego oraz modernizację dróg kołowania.

Powiedziała też PAP, że najważniejsze z tych inwestycji powinny zostać oddane do użytku jeszcze tego lata. Dzięki nim przepustowość lotniska wzrośnie do 8 mln pasażerów rocznie; teraz może ono odprawić ok. 3,5 mln osób rocznie. Łączna wartość tych przedsięwzięć wynosi ponad 500 mln zł.

Kończy się także modernizacja połączenia kolejowego między centrum Krakowa a lotniskiem Balice polegająca na dobudowaniu drugiego toru na odcinku Kraków Mydlniki - Kraków Balice, wydłużeniu połączenia o około 500 metrów do głównego terminalu lotniskowego oraz elektryfikacji linii. Według zapowiedzi władz województwa małopolskiego pociągi wyjadą na nią 1 września tego roku.

Kraków Airport jest drugim co do wielkości portem lotniczym w Polsce. W zeszłym roku obsłużył rekordową liczbę prawie 3,818 mln pasażerów. (PAP)

rgr/ pz/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony