Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 5-6/2023
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 5-6/2023 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 5-6/2023 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W majowo-czerwcowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

FA-50 dla Polski. Wkrótce pierwsza dostawa – Jerzy Gruszczyński
7 czerwca br., w zakładach Korea Aerospace Industries w Sacheon miała miejsce uroczysta oficjalna prezentacja pierwszego lekkiego samolotu FA-50 dla polskich Sił Powietrznych. W uroczystości udział wzięli przedstawiciele rządu, sił zbrojnych i przemysłu Polski i Republiki Korei, w tym wiceprezes Rady Ministrów i minister Obrony Narodowej, Mariusz Błaszczak oraz szef Agencji Uzbrojenia, generał brygady dr Artur Kuptel.

60 lat jednostki śmigłowcowej w Inowrocławiu – Miłosz Rusiecki
56.Baza Lotnicza w Inowrocławiu kontynuuje tradycje jednej z dwóch pierwszych formacji śmigłowcowych w Wojsku Polskim. Formowanie 56. Pułku Śmigłowców zakończyło się w maju 1963 r., a data wydania pierwszego rozkazu przez dowódcę - pułkownika pilota Bolesława Andrychowskiego - 18 maja 1963 r., jest obchodzona dodziś jako święto jednostki. Pułk wyposażony początkowo w śmigłowce SM-2 i kilka SM-1, wykonywał głównie zadania na rzecz wojsk rakietowych i artylerii. A biegiem lat zakres zadań zwiększał się stopniowo, a wraz z nim zmieniały się struktura i podporządkowanie pułku i jego sprzęt.

F-16 Jastrząb. Profesjonalne kadry, najlepszy sprzęt – Krzysztof Kuska
O tym, jak zostać pilotem wielozadaniowego samolotu bojowego Lockheed Martin F-16 Jastrząb oraz jak przebiega ścieżka dalszego doskonalenia zawodowego, a także z jakimi problemami musi się mierzyć i przed jakimi wyzwaniami stoi lotnictwo taktyczne Sił Powietrznych, z dowódcą 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu-Krzesinach, pułkownikiem pilotem Łukaszem Piątkiem, rozmawia Krzysztof Kuska.

Systemy bezzałogowe Grupy WB konkurencyjne i niezawodne – Jerzy Gruszczyński
Grupa WB to jeden z największych polskich koncernów w obszarze zaawansowanych technologii, specjalizujący się w projektowaniu, budowie i produkcji wiodących rozwiązań w sektorze obronnym i cywilnym w takich obszarach jak: systemy C4I, systemy łączności i komunikacji, systemy bezzałogowe, systemy uderzeniowe i sterowania uzbrojeniem, systemy transmisji danych, systemy treningowe, technologii infrastruktury transportowej, technologii bezpieczeństwa publicznego oraz technologii elektromobilnych.

Program Future Attack Reconnaissance Aircraft – Paweł Henski
Celem rozpoczętego w 2018 r. przez armię Stanów Zjednoczonych (US Army) programu FARA jest wprowadzenie do wyposażenia nowej platformy szturmowo-zwiadowczej. Ma ona zastąpić wycofane w 2017 r. ze służby śmigłowce rozpoznawcze Bell OH-58D Kiowa Warrior, jak również obecnie używane doraźnie w tej roli szturmowe Boeing AH-64E Guardian. Do finałowego etapu programu FARA zakwalifikowało się dwóch oferentów: firma Bell z propozycją klasycznego śmigłowca 360 Invictus oraz firma Sikorsky oferująca śmigłowiec dwuwirnikowy z napędem mieszanym Raider X.

Lekkie śmigłowce wielozadaniowe podwójnego zastosowania – Stanisław Kutnik
Lekkie śmigłowce wielozadaniowe, a więc mieszczące się w kategorii wagowej pomiędzy 3000 a 5000 kg mają szerokie zastosowanie w domenie cywilnej i paramilitarnej, ale przede wszystkim są ważnym składnikiem floty w służbie wojsk lądowych, wojsk specjalnych, wojsk obrony terytorialnej, sił powietrznych i marynarki wojennej. Lekkie śmigłowce wielozadaniowe mogą służyć do szkolenia, treningu i doskonalenia pilotów wojskowych, zabezpieczania i wsparcia operacji militarnych przed oraz na linii frontu, jak również wykonują wiele zadań wspierających straż graniczną, policję i ludność cywilną. Lekkie śmigłowce wielozadaniowe stanowią więc ważną, bazową flotę powietrzną podwójnego zastosowania.

Rosyjska KTRW robi nowy, szybki pocisk lotniczy – Piotr Butowski
W rosyjskiej przestrzeni informacyjnej pojawia się coraz więcej sygnałów świadczących o zbliżaniu się do końca pracy nad nowym wydajnym pociskiem lotniczym. 14 marca rosyjski minister obrony Siergiej Szojgu odwiedził Zakład Główny Korporacji Taktyczne Uzbrojenie Rakietowe (KTRW) w mieście Koroliow pod Moskwą. Towarzyszył mu, między innymi, wiceminister obrony odpowiedzialny za zakupy Aleksiej Kriworuczko. Oprowadzał ministra pozakładzie dyrektor generalny KTRW Boris Obnosow.

Rywalizacja producentów samolotów regionalnych w 2022 r. – Jerzy Liwiński
W ub. roku wytwórnie lotnicze dostarczyły przewoźnikom 125 samolotów komunikacji regionalnej, tj o 10% mniej niż rok wcześniej. Wzrost produkcji odnotował brazylijski Embraer i chiński Comac, a spadki francusko-włoski ATR i rosyjski Suchoj. Chiński turbośmigłowy Xian MA700 pozostaje czasowo zawieszony, a japoński Mitsubishi zdecydował się zakończyć program SpaceJet. W segmencie samolotów odrzutowych wiodącym pozostaje Embraer, który przekazał 57 E-Jets, a turbośmigłowych - konsorcjum ATR (25 szt.).

F-16 Block 70/72. Najnowszy i najbardziej zaawansowany – Paweł Henski, Jerzy Gruszczyński
F-16 to amerykański jednosilnikowy wielozadaniowy samolot myśliwski, pierwotnie opracowany przez General Dynamics dla sił powietrznych Stanów Zjednoczonych (US Air Force, USAF). Zaprojektowany jako wysokomanewrowy myśliwiec, stopniowo przekształcił się w samolot wielozadaniowy do działania w każdych warunkach atmosferycznych. Od czasu zatwierdzenia do produkcji w 1976 r. zbudowano ponad 4600 F-16. Chociaż USAF nie kupują już maszyn tego typu, budowane są ulepszone wersje dla klientów eksportowych. W 1993 r. General Dynamics sprzedał swoją działalność związaną z produkcją samolotów firmie Lockheed Corporation, która z kolei stała się częścią Lockheed Martin po fuzji z Martin Marietta w 1995 r. Od 2015 r. jest to najliczniejszy na świecie w służbie odrzutowy samolot bojowy. W wyposażeniu siłpowietrznych 25 państw znajduje się około 3000 maszyn tego typu.

Hangary lotnicze – Agnieszka Bednarz
Od 1998 r. firma Record Hale Namiotowe Sp. z o.o. nieustannie buduje swoją pozycję w branży budownictwa namiotowego, w której dziś jest liderem. Pomaga swoim partnerom w realizacji najśmielszych nawet projektów, służy radą i wieloletnim doświadczeniem. Jej siła to nie tylko odpowiednio zbudowany zespół ludzki, ale także starannie dobrane zaplecze sprzętowo-maszynowe, miejsca składowania, przetwarzania i produkcji konstrukcji. Dzięki inwestowaniu w zaawansowane technologie i nowoczesne maszyny jest o krok przed konkurencją.

Deszcz z migów. Awarie katastrofy myśliwców MiG-31 – Piotr Butowski
26 kwietnia 2023 r. koło Monczegorska, na północy europejskiej części Federacji Rosyjskiej, rozbił się samolot myśliwski MiG31. Wydawałoby się, że to rutynowe wydarzenie. Awarie się zdarzają i statki powietrzne spadają. Rosyjskie lotnictwo wojskowe zwykle traci w awariach i katastrofach około dziesięciu samolotów rocznie, czasem nieco mniej, czasem więcej (z awarią mamy do czynienia, kiedy nie ma ofiar w ludziach). W przeszłości mało kogo to interesowało i pisały o tym tylko media specjalistyczne. Teraz, w związku z rosyjską inwazją na Ukrainę, nawet takie rutynowe wypadki w Rosji są nagłaśniane powszechnie.

Samoloty wojskowe w rękach sztucznej inteligencji – Józef M. Brzezina
Pod koniec ubiegłego roku w Siłach Powietrznych Stanów Zjednoczonych sztuczna inteligencja AI (Artificial Intelligence) była w stanie już zastąpić pilota samolotu. Wszystko to miało miejsce na pokładzie dobrze znanego i cenionego również w Polsce załogowego wielozadaniowego samolotu myśliwskiego F-16, który ze względu na zmiany w konfiguracji i dokonaniu na pokładzie wielu modyfikacji nosił tymrazem oznaczenie samolotu eksperymentalnego X-62A VISTA (Veriable In-Flight Simulation Test Aircraft). Te bardzo ważne dla wszystkich zainteresowanych próby w locie zostały przeprowadzone w dniach 1-16 grudnia 2022 r. Przedstawiciel producenta wykonywał wtedy loty pierwszym na świecie samolotem wykorzystującym zalety wynikające z zastosowania sztucznej inteligencji.

Ile kosztują rosyjskie samoloty wojskowe? – Piotr Butowski
Rosyjska inwazja na Ukrainę wywołała silny wzrost wydatków wojskowych we wszystkich krajach w jakikolwiek,nawet bardzo daleki sposób zaangażowanych w tę wojnę, ale przede wszystkim w Ukrainie i w Federacji Rosyjskiej. Przyjrzymy się cenom rosyjsiego lotniczego sprzętu wojskowego.

Na miarę polskich możliwości: samolot szkolno-treningowy PZL-130 Orlik (2) – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
W 1993 r. w wytwórni PZL "Warszawa-Okęcie" oblatano prototyp eksportowej wersji samolotu Orlik oznaczonej PZL-130TC (egzemplarz z numerem bocznym 011). Była ona napędzana silnikiem turbośmigłowym Pratt & Whitney Canada PT6A-62 o maksymalnej mocy 950 KM, wyposażona w zachodnie przyrządy pilotażowo-nawigacyjne (w znacznej mierze cyfrowe) oraz uzbrojenie. W 1999 r. samolot ten stał się podstawą zaproponowanej przez PZL "Warszawa-Okęcie" polskiemu lotnictwu wojskowemu wersji PZL-130TC-II z silnikiem PT6A-25C o mocy 750 KM.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Krzysztof Kuska
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Program NGAS i pomostowe tankowce USAF – Paweł Henski
• Krajowy Ośrodek Badawczy Inteligentnych Materiałów Kompozytowych – Jerzy Gruszczyński

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem majowo-czerwcowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony