Przejdź do treści
Źródło artykułu

Komisja infrastruktury poparła nowelizację specustawy lotniskowej

Specustawa lotniskowa miałaby obowiązywać do 31 grudnia 2020 r., zakłada poselski projekt noweli tej ustawy, pozytywnie zaopiniowany we wtorek przez komisję infrastruktury. Przepisy te były już w polskim prawie od 2009 do końca 2015 r. Ich cel to ułatwienie realizacji inwestycji.

We wtorek na posiedzeniu sejmowej komisji odbyło się pierwsze czytanie projektu nowelizacji ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego, zwanej specustawą lotniskową. Jego celem jest umożliwienie stosowania specustawy lotniskowej do 31 grudnia 2020 r.

„Przedłużenie terminu działania specustawy pozytywnie oddziałuje na konkurencyjność naszej gospodarki, na rynek pracy i na zwiększenie dostępności lotnisk, zarówno w obszarze ruchu turystycznego jak i towarowego” – przekonywał poseł sprawozdawca Tomasz Ławniczak (PiS).

Dodał, że w ramach celów tematycznych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 finansowane mają być inwestycje dotyczące portów lotniczych. Ławniczak wskazał także, że rządowa Strategia Rozwoju Transportu do 2020 roku ( z perspektywą do 2030 roku) zakłada realizację inwestycji w porty lotnicze.

Poseł podkreślił, że przedłużenie funkcjonowania specustawy lotniskowej ułatwi realizację tych inwestycji. „Mając na uwadze powyższe (…) zasadne jest umożliwienie zakładającym lotniska, zarządzającym lotniskami, a także Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej korzystania z rozwiązań przewidzianych w specustawie lotniskowej również po 31 grudnia 2015 r.” - wskazali w uzasadnieniu autorzy projektu nowelizacji.

Także w ocenie wiceministra infrastruktury i budownictwa Jerzego Szmita przedłużenie działania specustawy jest bardzo potrzebne polskiemu lotnictwu. „Intensywny rozwój lotnisk w ostatnich latach był możliwy dzięki obowiązywaniu specustawy. Chyba na wszystkich polskich lotniskach istnieje potrzeba kolejnych inwestycji” – argumentował Szmit. Wskazał, że jeśli zapadłaby pozytywna decyzja ws. budowy Centralnego Portu Lotniczego, to specustawa lotniskowa ułatwiłaby prowadzenie tej inwestycji.

Zgodnie z projektem nowela miałaby wejść w życie 14 dni po ogłoszeniu.

Obowiązująca do końca zeszłego roku ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego z 12 lutego 2009 r., zwana specustawą lotniskową określa: zasady i warunki przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego; zasady nabywania nieruchomości pod inwestycje w zakresie lotnisk użytku publicznego przez zakładających lotniska, zarządzających takimi lotniskami, a także Polską Agencję Żeglugi Powietrznej.

Według specustawy lotniskowej inwestycja w zakresie lotniska użytku publicznego oznacza budowę, przebudowę lub rozbudowę lotniska lub urządzeń i obiektów do obsługi ruchu lotniczego. Przez urządzenia i obiekty do obsługi ruchu lotniczego rozumie się m.in. urządzenia i obiekty służące do realizacji przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej zadań w zakresie zarządzania przestrzenią powietrzną, zarządzania przepływem ruchu lotniczego, a także lotnicze urządzenia naziemne pozwalające zarządzać lotniskiem. Przepisy specustawy obowiązywały do 31 grudnia 2015 r. (PAP)

krm/ son/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony