Przejdź do treści
A-10 Thunderbolt II (fot. SRA Greg L. Davis, USAF/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Następcy samolotów szturmowych A-10 Thunderbolt II w USAF

Jak poinformował miesięcznik Nowa Technika Wojskowa, USAF rozpatrują możliwe opcje następców samolotów szturmowych A-10 Thunderbolt II. Nowością z ostatnich dni jest to, że rekomendacja (nie oznaczająca jednak ostateczego wyboru) miała by być ogłoszona jeszcze w tym roku.

A-10 Thunderbolt II to pierwszy amerykański samolot bliskiego wsparcia sił lądowych Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Jest jednomiejscowym, efektywnym i bardzo odpornym na uszkodzenia, napędzanym dwoma silnikami turbowentylatorowymi samolotem szturmowym przeznaczonym do niszczenia czołgów, pojazdów opancerzonych i innych celów naziemnych. Nazwa Thunderbolt została nadana tej maszynie na cześć P-47 Thunderbolt, samolotu myśliwsko-bombowego z II wojny światowej.


W pełni uzbrojony A-10 Thunderbolt II (fot. U.S. Air Force - Master Sgt. Blake R. Borsic/Domena publiczna/via Wikimedia Commons)

Obecnie na Warthogach lata nadal 12 dywizjonów myśliwskich, w tym 4 Air Combat Command, 4 z Air National Guard i 4 z Air Force Reserve Command). A-10 powinny być eksploatowane – w ocenie USAF – do 2028 roku, co daje relatywnie niewiele czasu na wdrożenie następcy.

Z uwagi na koszty eksploatacji F-35, w działaniach o niższej intensywności mają być rekomendowane maszyny mniejsze i tańsze:
– odrzutowy maszyna będąca pochodną wybranego w konkursie T-X samolotu szkolnego, np. T-100 (M-346 Master),
– odrzutowy Air Land Scorpion,
– turbośmigłowy AT-6 Wolverine,
– turbośmigłowy A-29, czyli Super Tucano.

Więcej informacji na stronie miesięcznika Nowa Technika Wojskowa

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony