Przejdź do treści
Źródło artykułu

Europejskie Centrum Konsumenckie przypomniało o prawach pasażerów

Pasażerowie, których lot został odwołany, mają prawo nie tylko do odszkodowania, ale i opieki ze strony przewoźnika - poinformował Karol Muż z Europejskiego Centrum Konsumenckiego podczas środowej konferencji "Miłośniku latania, masz prawo do odszkodowania".

Zasady wypłacania odszkodowań i udzielania pomocy pasażerom w razie odmowy przyjęcia na pokład samolotu, odwołania lub dużego opóźnienia lotu reguluje unijne rozporządzenie WE 261/2004. Rozporządzenie to obejmuje wszystkie loty, które odbywają się z lotnisk w UE, ale także Europejskiego Obszaru Gospodarczego (poza UE także Islandia i Norwegia) oraz Szwajcarii. Rozporządzenie obejmuje też loty, które rozpoczęły się w innych krajach, pod warunkiem, że przewoźnik obsługujący lot pochodzi z państwa UE, EOG lub Szwajcarii.

Jak powiedział podczas konferencji Karol Muż, konsultant ds. konsumenckich Europejskiego Centrum Konsumenckiego, do odmowy przyjęcia na pokład dochodzi najczęściej z powodu tzw. overbookingu, czyli udostępnienia przez przewoźnika większej liczby rezerwacji na lot, niż jest miejsc w samolocie. Linie lotnicze chronią się w ten sposób przed stratami finansowymi.

Odwołany lot to nie tylko taki, który się nie odbył, a było w nim zarezerwowane chociaż jedno miejsce, ale też gdy samolot wystartował, lecz musiał zawrócić i pasażerowie polecieli innymi samolotami - wyjaśnił Muż, przywołując orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE.

Muż poinformował, że wysokość odszkodowania zależy od dystansu odwołanego lotu i wynosi: 250 euro (lot do 1500 km), 400 euro lub 600 euro (lot dłuższy niż 3500 km). Wyjaśnił, że odszkodowania na tych samych zasadach przysługują także za loty znacznie opóźnione. Są to takie loty, gdy pasażerowie dotarli do miejsca docelowego trzy godziny później, niż było to planowane - powiedział.

Muż poinformował, że odszkodowanie na podstawie unijnego rozporządzenia nie przysługuje, jeśli do danej sytuacji doszło w wyniku nadzwyczajnych okoliczności, czyli takich, których przewoźnik nie mógł uniknąć ani przewidzieć. Rozporządzenie nie precyzuje, jakie są to okoliczności i dlatego jest problem z ustaleniem, czy taką nadzwyczajną okolicznością jest np. strajk pracowników przewoźnika lub usterka techniczna. Muż wyjaśnił, że w razie usterki technicznej za każdym razem jest badane, jaka była to usterka i z jakiego powodu wynikła. Dodał, że odszkodowanie nie przysługuje też, jeśli o odwołaniu lotu pasażer został poinformowany w odpowiednim czasie i w odpowiedni sposób.

Niezależnie od odszkodowań pasażerom przysługuje też opieka - poinformował Muż. Prawo do opieki obejmuje jedzenie i picie, zakwaterowanie, transport z i na lotnisko oraz pokrycie kosztów rozmów telefonicznych. Prawa te przysługują za lot odwołany oraz gdy pasażer nie zostanie wpuszczony na pokład. Opieka przysługuje także przy locie opóźnionym, ale musi to być opóźnienie znaczne: dla lotów do 1500 km opóźnienie musi wynosić co najmniej dwie godziny, dla innych - odpowiednio trzy i cztery godziny – wyjaśnił Muż.

Poinformował, że pasażerowie mogą się także domagać zwrotu pieniędzy za bilet lub przydzielenia biletu na inny lot. Jeśli lot miał być tylko lotem pośrednim, a dalsza podróży miała się odbyć innym samolotem, można domagać się zwrotu pieniędzy także za tę drugą cześć podróży. Opóźnienie lotu musiałoby jednak wynieść co najmniej pięć godzin – podkreślił Muż.

Na konferencji omówione zostały także przepisy związane ze zniszczeniem, zagubieniem i opóźnieniem bagażu pasażerów. Przewoźnik odpowiada za bagaż z zasady do kwoty ok. 5600 zł. Jest to zależne od kursu SDR, czyli specjalnej jednostki rozliczeniowej – wytłumaczył Muż. Podkreślił, że ważne jest, by wszelkie usterki bagażu zauważyć przed wyjściem ze strefy tranzytowej, w przeciwnym razie istnieje domniemanie, że bagaż został dostarczony w dobrym stanie. Procedurę reklamacji bagażu należy zacząć od uzyskania na lotnisku tzw. protokołu niezgodności bagażowej.

Często roszczenia między przewoźnikami a pasażerami załatwiane są polubownie. Jednak jeśli istnieją problemy, to pasażerowie powinni zgłaszać się do Komisji Ochrony Praw Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Ta instytucja nie zajmuje się jednak problemami z bagażem – podkreślił Muż.

snup/ kjed/ je/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony