Data publikacji:
28.09.2010 8:20
Źródło artykułu
Eurocopter przedstawił swój śmigłowiec hybrydowy
Wchodząca w skład zachodnioeuropejskiego koncernu aerokosmicznego EADS spółka Eurocopter przedstawiła w poniedziałek swój śmigłowiec hybrydowy X3, który dzięki zabudowanym skrzydłom z dodatkowymi silnikami ma latać z szybkością do 400 km na godzinę.
Konstrukcja ta stanowi odpowiedź na oblatany w 2008 roku amerykański śmigłowiec hybrydowy Sikorsky X2, zdolny osiągać prędkość do 460 kilometrów na godzinę - dwa razy większą niż helikoptery konwencjonalne.
Z siedziby firmy Eurocopter w Marsylii dziennikarze zostali przewiezieni śmigłowcem, a następnie autobusem do niezidentyfikowanej francuskiej wojskowej bazy lotniczej. W wydzielonym hangarze stacjonuje tam maszyna, która 6 września odbyła swój pierwszy lot. Jak poinformował szef Eurocoptera Lutz Bertling, za korzystanie z bazy firma zapłaciła ministerstwu obrony, choć sam projekt X3 finansowany jest wyłącznie z jej funduszu badawczo-rozwojowego.
W porównaniu z konstrukcją firmy Sikorsky, dysponującą dwoma przeciwbieżnymi wirnikami nośnymi i sześciołopatowym śmigłem pchającym w tyle kadłuba, hybrydowy Eurocopter ma bardziej uproszczoną budowę. Jego skrzydła z dodatkowymi silnikami zaprojektowano jako ewentualny dodatek dla konwencjonalnych śmigłowców, zwiększający ich prędkość o połowę - przy cenie wyższej zaledwie o 20 do 25 procent.
Konstrukcja ta stanowi odpowiedź na oblatany w 2008 roku amerykański śmigłowiec hybrydowy Sikorsky X2, zdolny osiągać prędkość do 460 kilometrów na godzinę - dwa razy większą niż helikoptery konwencjonalne.
Z siedziby firmy Eurocopter w Marsylii dziennikarze zostali przewiezieni śmigłowcem, a następnie autobusem do niezidentyfikowanej francuskiej wojskowej bazy lotniczej. W wydzielonym hangarze stacjonuje tam maszyna, która 6 września odbyła swój pierwszy lot. Jak poinformował szef Eurocoptera Lutz Bertling, za korzystanie z bazy firma zapłaciła ministerstwu obrony, choć sam projekt X3 finansowany jest wyłącznie z jej funduszu badawczo-rozwojowego.
W porównaniu z konstrukcją firmy Sikorsky, dysponującą dwoma przeciwbieżnymi wirnikami nośnymi i sześciołopatowym śmigłem pchającym w tyle kadłuba, hybrydowy Eurocopter ma bardziej uproszczoną budowę. Jego skrzydła z dodatkowymi silnikami zaprojektowano jako ewentualny dodatek dla konwencjonalnych śmigłowców, zwiększający ich prędkość o połowę - przy cenie wyższej zaledwie o 20 do 25 procent.
Źródło artykułu
Komentarze