Przejdź do treści
Źródło artykułu

Airbus: mniej niż 100 samolotów wciąż wyłączonych z lotów z powodu zmiany oprogramowania

Koncern Airbus poinformował w poniedziałek, że mniej niż 100 samolotów typu A320 pozostaje wyłączonych z lotów ze względu na problem z oprogramowaniem. Znaczna większość maszyn tego typu przeszła zaś już modyfikację oprogramowania od minionego piątku, gdy poinformowano o tej konieczności.

Potencjalnie problem dotyczył około 6 tys. samolotów. Koncern poinformował, że wraz z przewoźnikami pracuje nad modyfikacją już tylko mniej niż 100 maszyn, aby upewnić się, że mogą one być ponownie dopuszczone do eksploatacji.

W piątek Airbus poinformował, że zlecił zmianę oprogramowania w ponad połowie światowej floty maszyn typu A320, czyli w około 6 tys. samolotów. Wyjaśnił, że „niedawny incydent z udziałem samolotu z rodziny A320 ujawnił negatywne oddziaływanie promieniowania słonecznego na dane, które mają kluczowe znaczenie dla układu sterowania lotem”.

Chodzi o lot z 30 października linii JetBlue z Cancun w Meksyku do Newark w stanie New Jersey w USA. Z powodu kłopotów z układem sterowania obsługujący to połączenie airbus nagle i w niekontrolowany sposób zaczął tracić wysokość, w efekcie czego awaryjnie lądował w Tampie na Florydzie; kilka osób trafiło do szpitala.

Producent zapowiadał w piątek, że w przypadku około dwóch trzecich samolotów, które zostaną objęte wymianą oprogramowania, wycofanie z eksploatacji będzie oznaczać „stosunkowo krótkie uziemienie”.

Airbus szacuje, że obecnie w eksploatacji jest około 11,3 tys. samolotów z rodziny A320, w tym 6,4 tys. z podstawowego modelu A320. Źródła branżowe informowały w piątek, że polskie linie lotnicze LOT nie mają w swojej flocie tych maszyn.


Przeczytaj również:
O co chodzi z aktualizacją Airbusa, uziemiającą około 6000 samolotów?

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Komentowanie tego niusa zostało z automatu wyłączone. Jeśli chciałbyś/-abyś je skomentować prosimy o maila na adres wspolpraca@dlapilota.pl

Nasze strony