CIR: koszty finansowania pierwszego etapu CPK ok. 12,8 mld zł
Centrum Informacyjne Rządu poinformowało w środę, że Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego – "Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap I. 2020-2023". Została ona przedłożona przez pełnomocnika rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcina Horałę.
"Rząd chce stworzyć uniwersalny system transportu pasażerskiego poprzez wybudowanie i eksploatację rentownego, nowoczesnego węzła transportowego, który uzyska miejsce w pierwszej dziesiątce najlepszych portów lotniczych świata. Chodzi także o przebudowę krajowego systemu transportu kolejowego, jako atrakcyjnej alternatywy dla transportu drogowego. System ten obejmie wszystkie obszary Polski, zapewniając jednocześnie rozwój i trwałą integrację aglomeracji warszawskiej i łódzkiej" - czytamy w komunikacie CIR.
Jak przekazano, ze względu na stopień skomplikowania przedsięwzięć zawartych w programie inwestycyjnym CPK, jego realizacja jest podzielona na etapy.
"Przyjęty program wieloletni obejmuje etap I, który dotyczy okresu 2020-2023. Jest to etap przygotowawczy, którego zadaniem jest realizacja m.in. prac związanych z planowaniem i opracowaniem założeń projektowych. Jeszcze w 2020 r. CPK rozpocznie proces nabywania nieruchomości" - czytamy.
Jak podał CIR, w 2021 r. zostanie przygotowany projekt tzw. master planu lotniska i złożony wniosek dla decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. W 2023 r. zostaną przygotowane: raport oddziaływania na środowisko i wielobranżowa koncepcja architektoniczna terminalu pasażerskiego. Także w 2023 r. inwestor planuje uzyskać decyzję lokalizacyjną.
"Łączne koszty finansowania I etapu CPK zostały oszacowane na ok. 12,8 mld zł. Program nie wymaga zaangażowania w latach 2020-2023 środków z budżetu państwa. Inwestycje będą realizowane w przeważającej części z wyemitowanych na ten cel skarbowych papierów wartościowych" - napisano.
CIR podał, że przedsięwzięcia składające się na część lotniskową przewidziane są do realizacji do końca 2027 r., a te dotyczące części kolejowej - do końca 2034 r., czyli w następnych dwóch perspektywach finansowych UE. (PAP)
autor: Aneta Oksiuta
aop/ pad/
Komentarze