Bydgoszcz: zawarto umowę w sprawie malowania samolotów F-16
Zawarcie umowy odbyło się podczas inauguracji 5. Międzynarodowej Wystawy Wszystko dla Lotnictwa "Air Fair" w Bydgoszczy. Podpisy na dokumencie złożyli wiceprezes Lochkeed Martin Philip Georgariou i prezes WZL nr 2 Alfred Załużny.
Przy podpisaniu umowy obecni byli m.in. wiceminister obrony narodowej ds. uzbrojenia i modernizacji Marcin Idzik i dyrektor Departamentu Programów Offsetowych w Ministerstwie Gospodarki Hubert Królikowski.
Kontrakt przewiduje przekazanie bydgoskim zakładom technologii usuwania starych powłok malarskich z polskich samolotów F-16 i malowania tych maszyn, a także dostarczenia niezbędnych urządzeń i maszyn do tych prac. W ramach umowy Lockheed Martin sfinansuje budowę hangaru do usuwania powłok malarskich.
Po podpisaniu umowy wmurowano akt erekcyjny pod przyszły hangar do usuwania starych warstw farb z samolotów.
Prezesi Georgariou i Załużny podkreślali, że podpisanie umowy to ukoronowanie kilkuletnich rozmów i przygotowań do włączenia WZL nr 2 do serwisowania wielozadaniowych samolotów F-16.
Do usuwania powłok lakierniczych z F-16 będzie stosowana nowa technologia PMB (Plastic Media Blasting), zwana metodą kulkową. Polega ona atakowaniu pod ciśnieniem małymi kuleczkami plastikowymi starych warstw farb. Metoda nie wymaga demontażu całego samolotu na elementy.
"Jest to dla nas duże wyzwanie. Otrzymujemy bardzo nowoczesną technologię na światowym poziomie, którą dysponuje niewiele państwa w Europie. Mam nadzieję, że podpisana umowa będzie wstępem do powstania w naszym zakładzie centrum serwisowania F-16" - powiedział prezes Załużny.
Projekty w ramach offsetu w WZL nr 2 mają zostać wdrożone do końca roku. Załoga będzie opanowywać technologię tzw. kulkowania na samolocie demonstracyjnym.
Dyrektor Królikowski z Ministerstwa Gospodarki podkreślił, że strona polska liczy jeszcze na serwisowanie F-16 w Bydgoszczy w zakresie instalacji hydraulicznych i paliwowych. (PAP)
rau/ mki/
Komentarze