Bułgaria: komisja antymonopolowa odrzuciła skargę Ukrainy ws. MiG-ów
Skarga ukraińskiej firmy wstrzymała w grudniu podpisanie porozumienia z producentem myśliwców MiG-29, będących na wyposażeniu bułgarskich sił powietrznych, a resort obrony stracił wydzielone w budżecie na 2017 r. środki na modernizację samolotów.
Ministerstwo obrony Bułgarii ogłosiło na początku grudnia zamówienie publiczne na remont, modernizację i serwisowanie 15 myśliwców MiG-29. Termin realizacji umowy wynosi 48 miesięcy. Jedynym możliwym uczestnikiem przetargu jest producent MiG-ów, czyli rosyjski koncern RSK MiG. Remont ma kosztować 41 mln lewów (20,5 mln euro), a łącznie z serwisowaniem kontrakt ma osiągnąć wartość 81 mln lewów (40,5 mln euro).
Celem umowy jest remont bułgarskich myśliwców MiG-29 i ich serwisowanie. Obecnie może latać jedynie siedem bułgarskich maszyn. Dwie pełnią dyżury w ramach misji Air Policing, a do celów szkoleniowych pozostaje pięć samolotów, co zdaniem lotników jest wysoce niewystarczające.
Resort obrony uważa, że producent samolotów – rosyjski koncern RSK MiG - jest jedyną firmą, która może realizować kontrakt, gdyż tylko ona ma licencję na ich remont. Zdaniem ukraińskiej firmy również i ona ma odpowiednie możliwości i wyeliminowanie jej z przetargu jest dyskryminacją. Bułgarska komisja antymonopolowa odrzuciła te argumenty.
Swoją skargą Ukroboronprom wstrzymał jednak procedurę modernizacji samolotów, a wicepremier i minister obrony Krasimir Karakaczanow określił działania koncernu jako sabotaż. Zapowiedział nowelizację ustawy o zamówieniach publicznych, mającą ograniczyć możliwość wstrzymania procedur dotyczących bezpieczeństwa narodowego.
Modernizacja MIG-ów ma zastąpić kupno nowych myśliwców. W sprawie ich wyboru w kręgach decydenckich są rozbieżności. W kwietniu ub.r. rząd tymczasowy mianowany przez prezydenta Rumena Radewa, byłego dowódcę sił powietrznych, ogłosił wyniki przetargu na nowe myśliwce: pierwsze miejsce zajęły szwedzkie Gripeny koncernu SAAB. Kilka tygodni później rząd premiera Bojko Borisowa, w którym istnieje silne lobby na rzecz używanych F-16, anulował te wyniki. Modernizacja istniejących samolotów jest więc rozwiązaniem kompromisowych i tymczasowym.
Z Sofii Ewgenia Manołowa (PAP)
Komentarze