Przejdź do treści
Źródło artykułu

Airbus zbuduje w Warszawie pomieszczenia do produkcji kosmicznej

Airbus Defence and Space zbuduje w Warszawie pomieszczenia typu clean room o powierzchni 500 m kw do produkcji zaawansowanego technicznie sprzętu do satelitów i sond kosmicznych – poinformowała firma w czwartek.

Dotychczasowa infrastruktura do produkcji satelitów ma zostać rozbudowana o kompleks pomieszczeń w PZL Warszawa Okęcie należących do Airbus Defence And Space i Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Przewidywana wartość inwestycji to milion euro, w planach jest dalsza rozbudowa.

Zakłady mają być wykorzystywane przez PZL początkowo do produkcji wiązek elektrycznych łączących elektroniczne komponenty satelity. W przyszłości na Okęciu będzie można montować bardziej zaawansowane podzespoły do satelitów i rakiet nośnych, a także małe satelity.

Oprócz biur i innych pomieszczeń nowy budynek o powierzchni 500 m² będzie zawierał pomieszczenia o klasie czystości ISO 7, w których temperatura, wilgotność oraz maksymalna liczba cząsteczek w powietrzu będą ściśle monitorowane. Powietrze w clean roomie ma zawierać ok. około 2500 cząsteczek o średnicy 5 mikrometrów m na metr sześcienny; (powietrze, którym zwykle oddychamy, zawiera ich kilka miliardów).

Airbus Defence and Space to oddział grupy Airbus, powstały z połączenia działów wojskowych i kosmicznych. Inwestuje w sektor kosmiczny w Polsce od 10 lat. Spółki zależne firmy to PZL Warszawa-Okęcie i Astri Polska (spółka joint venture z Centrum Badań Kosmicznych PAN), które produkują zaawansowane urządzenia wykorzystywane w europejskich satelitach i sondach meteorologicznych, badających stan środowiska czy badających księżyce Jowisza.

PZL Warszawa Okęcie należy do Airbusa od 2001 r., gdy warszawskie zakłady przejęła spółka działająca wtedy pod nazwą EADS CASA. PZL Warszawa Okęcie ma oddziały w Warszawie i Mielcu, zatrudnia łącznie ponad 850 pracowników.

Oddział w Warszawie jest głównym dostawcą podzespołów do samolotów transportowych CN235 i C295, wykonawcą wiązek elektrycznych oraz niektórych podzespołów dla kilku komercyjnych modeli Airbusa. Od listopada 2011 r. w Warszawie działa centrum serwisowe samolotów C295 używanych przez polskie wojsko. Warszawska firma jest też producentem turbośmigłowego wojskowego samolotu szkolnego PZL-130 Orlik.(PAP)

brw/pz/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony