Airbus i OneWeb wystrzeliły pierwsze satelity sieci szybkiego internetu
Urządzenia wyprodukowała firma OneWeb Satellites - joint venture Airbusa i OneWeb z siedzibą w Tuluzie. Na orbitę wyniosła je rakieta Soyuz wystrzelona z portu kosmicznego w Kourou w Gujanie Francuskiej.
OneWeb i Airbus zamierzają umieścić na orbicie łącznie ok. 650 satelitów. Ukończenie programu, który ma zapewnić dostęp do internetu na całym świecie, planowane jest na 2021 r. Anonimowe źródło agencji Reutera wskazało, że OneWeb chce już we wrześniu osiągnąć wynik 30 wyniesionych na orbitę satelitów miesięcznie, co oznaczałoby 25-proc. postęp w budowie konstelacji do końca roku kalendarzowego.
Firmy planują w tym celu założenie pierwszego na świecie wysoko zautomatyzowanego zakładu masowej produkcji satelitów za sumę 85 mln dolarów. Otwarcie fabryki w Centrum Kosmicznym Johna F. Kennedy'ego planowane jest na marzec. Zakład ma początkowo wytwarzać 15 urządzeń tygodniowo; każdy satelita ma kosztować ok. miliona dolarów. Wiosną fabryka może już produkować 2-3 przekaźniki dziennie. "To rewolucja na rynku, gdzie produkcja jednego satelity wymaga zespołu inżynierów, miesięcy pracy i ok. 50 mln dolarów" - wskazał cytowany przez Reutera ekspert.
Jak wskazała agencja, inne firmy nie pozostają daleko w tyle. Wspierana przez Loral Space firma Telesat planuje uruchomienie własnej usługi internetu satelitarnego w oparciu o sieć 300 przekaźników w 2022 r. Prace w tym zakresie prowadzi również należący do Elona Muska SpaceX realizujący projekt Starlink. Waszyngtońska firma LeoSat twierdzi zaś, że podpisała "przedstartowe" umowy na bezpieczny przesył danych swoją siecią satelitów na sumę ponad miliarda dolarów. Banki, operatorzy telekomunikacyjni i rządy mają zacząć korzystać z rozwiązania LeoSat w 2022 r.
Obecnie internet satelitarny oferuje już firma Hughes Network Systems (jeden z inwestorów OneWeb), lecz jej sprzęt wykorzystuje wyższe orbity geostacjonarne. (PAP)
kso/ mk/
Komentarze