Przejdź do treści
Źródło artykułu

Piąty numer "Aviatora Krakowskiego"

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie zaprasza do lektury piątego numeru Aviatora Krakowskiego. Ten dwumiesięcznik informacyjno-historyczny to nowa internetowa inicjatywa Muzeum.

Krakowska placówka zamieszcza tam aktualności z Muzeum i artykuły o szeroko pojętej historii lotnictwa, przede wszystkim w odniesieniu do swoich eksponatów, ale nie tylko.

Całe obecne wydanie poświęcone jest tematom związanym z jesiennymi epizodami w historii lotnictwa. A skoro jesień to oczywiście i wątki niepodległościowe. Jest tekst dot. roli jednego z symboli wykreowanych w historii rakowickiego lotniska. Przybliżono też postać Mariana Loedla, człowieka, który uczestniczył w przejmowaniu z rąk austriackich krakowskiego lotniska i wybitnego lotnika. Jest artykuł przybliżający nieco zapomniane, a niezmiernie istotne, epizody początków Polskich Skrzydeł, a także opowieść o silnikach lotniczych.

W piątym numerze "Aviatora Krakowskiego":

Ocalić od zapomnienia
Szaro, buro, chłodno, refleksyjnie – oto jesteśmy chyba w najbardziej nostalgicznej części roku. Za nami w siną dal odeszły letnie festiwale atrakcje plenerowe, a rozpoczął się czas, w którym górę biorą wspominki.

Płk pil. Roman Florer. Wykreowany symbol niepodległości
"Nie wszyscy ludzie mogą być mądrzy, panie oberleutnant – rzekł Szwejk tonem głębokiego przekonania. Głupi muszą stanowić wyjątek, bo gdyby wszyscy ludzie byli mądrzy, to na świecie byłoby tyle rozumu, że co drugi człowiek zgłupiałby z tego” – od słów bohatera poczytnej powieści autorstwa Jaroslava Haška o Józefie Szwejku z Królewskich Vinohradów w Pradze autor rozpoczął artykuł mając pełną świadomość, że owa poczytna powieść to nie źródło historyczne, ale znakomity przykład funkcjonowania wykreowanego symbolu, trwale obecnego w kulturze popularnej i w tzw. świadomości historycznej.

Niższa Szkoła Pilotów w Krakowie
Po odzyskaniu niepodległości na lotnisku rakowickim w Krakowie utworzono Krakowską Szkołę Pilotów, której komendantem został kpt. pil. Roman Florer.

Członkowie Krakowskiego Klubu Seniorów Lotnictwa
W latach pięćdziesiątych XX wieku środowiska lotnicze dążyły do stworzenia organizacji, która umożliwiałaby wspólne działania. Pierwszy Klub Seniorów Lotnictwa powstał w roku 1957 przy Aeroklubie Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w Warszawie. Piloci i mechanicy powiązani z  Krakowem, wzorując się na Warszawie, postanowili stworzyć Koło Seniorów Lotnictwa przy Aeroklubie Krakowskim.

Świadek wydarzeń na Rakowicach
Dokumenty Mariana Loedla, wybitnego oficera Wojska Polskiego, lotnika związanego z Krakowem i Małopolską oraz uczestnika wydarzeń rozgrywających się w Krakowie w ostatnich dniach października 1918 r., to jedno z interesujących źródeł historycznych.

Krakowscy inżynierowie niepodległości czyli o latających trumnach...
W studwulecie odzyskania Niepodległości, w stulecie wojny polsko-bolszewickiej przypominamy zapomnianych polskich inżynierów i techników, prawdziwych budowniczych zrębów odrodzonej Rzeczpospolitej, jej sił zbrojnych, przemysłu i komunikacji. Autor opowiada historię przypominającą polityczny techno-thriller, wspominając gorzkie dzieje największej pomyłki z początków naszego lotnictwa.

Zmierzch silników rotacyjnych
Jednym z niewielu, jeśli nie jedynym pozytywnym aspektem działań wojennych jest szybki rozwój techniki. Element zaskoczenia, jaki towarzyszy wprowadzaniu udoskonalonych, lub nowych typów sprzętu i uzbrojenia pozwala wywalczyć przewagę, która nierzadko zmienia losy wojny. W czasie pokoju, osiągnięcia techniki wojskowej, zwłaszcza w zakresie budowy maszyn, przenikają do cywilnego świata co przekłada się następnie na postęp cywilizacyjny. Przykładem takiego wynalazku jest silnik spalinowy, którego rozwój skokowo przyśpieszył w następstwie I wojny światowej.

Albatros B.IIa
W zbiorach naszego muzeum samolotem najbardziej związanym z początkami lotnictwa polskiego po odzyskaniu niepodległości jest Albatros B.IIa. Wśród niezliczonych typów samolotów, jakie pojawiły się podczas I wojny światowej, nie było chyba drugiego, który byłby dłużej produkowany i bardziej uniwersalny niż on.

Blokada Berlina i most powietrzny
Pod koniec II wojny światowej lotnictwo zostało wykorzystywane do działań humanitarnych – pomocy dla głodującej Holandii, wciąż okupowanej przez Niemców (operacja Manna). Największy sprawdzian tego rodzaju, w postaci operacji wymierzonej w niedawnych sojuszników miał dopiero nadejść.

W dziale poświęconym recenzjom zaprezentowano najnowszą pozycję muzealnego wydawnictwa Acta Aeronautica – katalog nowej wystawy stałej „Skrzydła i Ludzie XX Wieku”, autorstwa Jarosława Dobrzyńskiego.

Polecamy muzealny dwumiesięcznik, a wraz z nim szereg ciekawych artykułów, felietonów, recenzji i opracowań. Zerknijcie na zdjęcia o czym jeszcze możecie poczytać.

Do pobrania: Aviator Krakowski Nr 5

Zapraszamy do lektury!

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony