Przejdź do treści
Podpisanie umowu na dostawę "małych" samolotów dla VIP (fot. ppor. Robert Suchy/CO MON)
Źródło artykułu

Umowa na dostawę "małych" samolotów dla VIP

– Ponad dwadzieścia lat czekaliśmy na to, aby samoloty te były zakontraktowane. Rada Ministrów podjęła uchwałę w tej sprawie 30 czerwca, a już dzisiaj tę umowę zawieramy.  Liczymy na to, że w sierpniu 2017 roku samoloty trafią do Polski – powiedział sekretarz stanu w MON Bartosz Kownacki podczas podpisania umowy na dostawę „małych” samolotów do transportu najważniejszych osób w państwie.

W poniedziałek, 14 listopada, w siedzibie Ministerstwa Obrony Narodowej szef Inspektoratu Uzbrojenia gen. bryg. dr Adam Duda oraz Jeffrey Crosby, odpowiedzialny za kontrakty rządowe w firmie Gulfstream Aerospace Corporation, w obecności sekretarza stanu w MON Bartosza Kownackiego, podpisali umowę na dostawę "małych" samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP).

Przedmiotem umowy jest dostawa dwóch samolotów typu Gulfstream G550 wraz z pakietem szkoleniowym (dla personelu latającego i technicznego), logistycznym, wsparciem w eksploatacji oraz dokumentacją techniczną – do 15 sierpnia 2017 roku. Kontrakt na samoloty G550 wart jest ok. 440,5 mln zł netto. Wykonawca zapewni również szkolenie na typ samolotu dla personelu latającego (pilotów), personelu technicznego i pokładowego oraz personelu obsługi i eksploatacji wyposażenia ratunkowego.

Wiceminister Kownacki  zwrócił uwagę na szybkie tempo  przeprowadzonego postępowania – Chciałbym podziękować  wszystkim, a zwłaszcza tym, którzy w Ministerstwie Obrony Narodowej pracowali nad tym postępowaniem i przez ostatnie miesiące byli zaangażowani w tę sprawę. Chciałbym podkreślić niezwykłą sprawność urzędników, którzy nam podlegają. 30 czerwca została podjęta stosowna uchwała Rady Ministrów, a już 30 sierpnia rozpisaliśmy postępowanie w tej sprawie, choć wówczas wiele osób nie wierzyło, że jesteśmy w stanie sprawnie zawrzeć taką umowę. Tymczasem my już dziś tę umowę podpisujemy. To jest rzeczywiście ekspresowe tempo w porównaniu z tym,  co działo się w tej sprawie przez ponad dwadzieścia lat.

***

Odbiorcą samolotu  typu Gulfstream G550 będzie 1 Baza Lotnictwa Transportowego w Warszawie. Zasięg samolotu umożliwia przeloty transatlantyckie z 14 osobami na pokładzie, w tym bezpośrednio (bez międzylądowania) na Zachodnie Wybrzeże USA.

Podpisanie umowy jest kolejnym etapem realizacji procedury na dostawę samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP).

30 czerwca 2016 r. Rada Ministrów podjęła Uchwałę Nr 73 w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (VIP)”. Przedmiotowy program przewiduje pozyskanie dwóch nowych samolotów („małych”), dwóch nowych samolotów („średnich”) oraz jednego samolotu używanego („średniego”).

30 sierpnia 2016 r., zgodnie z zapisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, wszczęto (przekazano do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE) dwa postępowania na pozyskanie samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP).
Przedmiotami postępowań są:
- dostawa dwóch samolotów „małych” wraz ze szkoleniem i pakietem logistycznym – termin dostawy 15 listopada 2017 r.
- dostawa trzech samolotów „średnich”, w tym jednego używanego, wraz ze szkoleniem i pakietem logistycznym – termin dostawy: samolot używany – listopad 2017 r., samoloty nowe odpowiednio w roku 2020 i 2021.

14 października 2016 r. do Zamawiającego  (Inspektoratu Uzbrojenia MON)  wpłynęły dwie oferty na dostawę samolotów „małych”.
Oferty złożyli:
- Dassault Aviation (proponując samolot typu Falcon 7X, 16 miejsc);
- Gulfstream (proponując samolot typu G550, 16 miejsc).

19 października 2016 r. przekazano firmie Dassault Aviation informację o odrzuceniu złożonej oferty ze względu na niespełnienie wymagań zawartych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (m.in. co do terminu dostawy).

27 października 2016 r. dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty, tj. oferty firmy Gulfstream o wartości około 450 mln zł. Spełniła ona wszystkie wymagania formalno-prawne i uzyskała maksymalną liczbę punktów. Umożliwiło to zaproszenie  Wykonawcy do zawarcia umowy dostawy, którą podpisano 14 listopada br.

***

Samolot Gulfstream G550 (fot. gulfstream.com)

Samolot G550 to sprawdzony, nowoczesny samolot dyspozycyjny. Wprowadzony został do sprzedaży w 2004 roku, a do dnia dzisiejszego dostarczono około 500 egzemplarzy tego samolotu. Wyposażenie pilotażowo-nawigacyjne samolotu G550 spełnia wszystkie standardy międzynarodowe w zakresie bezpieczeństwa lotów, a sama konstrukcja zapewnia bezpieczną i komfortową podróż praktycznie po całym świecie – zasięg samolotu wynosi aż 12 500 km.

W postępowaniu przetargowym sprawa bezpieczeństwa lotów traktowana była priorytetowo, czego przykładem może być m.in. wymaganie, aby samolot wyposażony był w nowoczesny system EVS (Enhanced Visual System), umożliwiający załodze wykonywanie lotu w trudnych warunkach atmosferycznych.

Samoloty G550 wykorzystywane do transportu VIP-ów są na wyposażeniu sił zbrojnych takich państw, jak: Azerbejdżan, Kuwejt, Maroko, Nigeria, Arabia Saudyjska, Szwecja, Tanzania, Turcja, Uganda i Stany Zjednoczone Ameryki.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony