Podpisano umowę na modernizację samolotów ORLIK
W obecności sekretarza stanu w MON Bartosza Kownackiego 19 grudnia 2017 roku umowę na wykonanie w latach 2017-2020 modernizacji 12 samolotów PZL-130 TC-I ORLIK do wersji PZL-130 TC-II ORLIK podpisali szef Inspektoratu Uzbrojenia płk Dariusz Pluta oraz ze strony wykonawcy PZL „Warszawa-Okęcie” S.A: prezes zarządu Manuel Eduardo Heredia Ortiz i wiceprezes zarządu Władysław Skorski.
Umowa zostanie zrealizowana do dnia 30 października 2020 r., a jej wartość wynosi 186.000.000,00 zł.
Samoloty PZL-130 ORLIK znajdują się na wyposażeniu 42. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.
Zmodernizowane samoloty do wersji PZL-130 TC-II ORLIK będą przeznaczone do prowadzenia podstawowego i zaawansowanego szkolenia pilotów wojskowych w zakresie techniki pilotowania i nawigowania w różnych warunkach atmosferycznych. Będą posiadać specjalistyczne wyposażenie typowe dla wojskowych statków powietrznych.
Podpisanie umowy odbyło się w siedzibie PZL „Warszawa-Okęcie” S.A. w Warszawie.
Samoloty szkoleniowe PZL 130 Orlik TC-I zostaną poddane radykalnej modernizacji, która pozwoli im sprostać najnowszym globalnym standardom lotniczym i pozwoli im latać w przeszłych dekadach.
Zgodnie z warunkami kontraktu PZL Warszawa-Okęcie wykona głęboką modernizacje konstrukcji i awioniki na 12 samolotach.
Wyznaczony Orlik TC II Advanced zmodernizowany samolot dołączy do 16 podobnych samolotów, które są obecnie modernizowane z nowszego standardu Orlik TC II w jednolitej flocie.
Prace rozpoczną się natychmiast i wszystkie 12 statków powietrznych wróci ponownie do służby w 42 Bazie Szkolenia Lotniczego w Radomiu w okresie od połowy 2019 r. do października 2020 r., z przyszłym rekursem 12 000 godzin.
Dwuetapowy pakiet prac obejmuje najpierw nowe skrzydła, ogony, silniki i śmigła, a następnie całkowite zastąpienie oprzyrządowania kabinowego i awioniki nowoczesnymi układami.
Modernizacja pozwala na wprowadzenie systemu serwisowego opartego o stan techniczny, zamiast kalendarzowego, z połową mniej kontroli, co skutkuje znacznymi oszczędnościami kosztów operacyjnych.
Wcześniej podpisano dodatkową umowę na opracowanie symulatora lotu Orlik dla Sił Powietrznych, który uzupełni pakiet wymaganych pomocy instruktażowych.
***
Informacja techniczne:
Pełny zakres prac składa się z następujących elementów:
- Wymiana struktury płatowca – nowe skrzydła i zmodyfikowany kadłub, łoże silnika i owiewka.
- Zespół napędowy – wymiana silnika PTA6-25C Pratt & Whitney Canada o mocy 559 kW i śmigła Hartzell z czterema łopatami.
- Modernizacja kabiny pilotów i systemów – całkowite zastąpienie istniejącego oprzyrządowania przez cyfrowe dla ucznia i instruktora. Obejmuje zintegrowane wyświetlacze parametrów lotu, pracy silnika, nawigacji i ostrzegawcze; nowe radiostacje korespondencyjne, instalację systemu ostrzegania o zbliżającym sie terenie oraz systemu ostrzegania o ruchu lotniczym i unikania kolizji.
- Wymiana systemu klimatyzacji, instalacji elektrycznych i całego okablowania samolotu.
Komentarze