Lotnictwo 02/2016 już w sprzedaży
Lutowe "Lotnictwo" już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W numerze polecamy:
Ukraińskie Su-25 nad Donbasem
Podobnie jak w wielu krajach byłego Związku Radzieckiego, Su-25 stał się podstawowym samolotem szturmowym Sił Powietrznych Ukraińskich Sił Zbrojnych (PS – Powitrjani Syły, ukr.: ПС – Повітряні Сили). Obecnie jedyną ich jednostką użytkującą samoloty tego typu jest 299. brTA (brigada takticznoji awiaciji, ukr.: брТА – бригада тактичної авіації, pol.: brygada lotnictwa taktycznego), stacjonująca w bazie lotniczej Kulbakino w pobliżu Nikołajewa. Jednostka stanowi ważny komponent lotniczy, który w ramach prowadzonej od połowy kwietnia 2014 roku w rejonie Donbasu ”operacji antyterrorystycznej” (ATO) wymierzonej przeciwko prorosyjskim siłom separatystycznym zapewnił bliskie wsparcie powietrzne zarówno samym Ukraińskim Siłom Zbrojnym (ZSU – Zbrojni Syły Ukrajiny, ukr.: ЗСУ – Збройні Сили України), jak i Gwardii Narodowej Ukrainy (NGU – Nacionalna Gwardija Ukrajiny, ukr.: НГУ – Національна Гвардія України).
Kaijo Jieitai – Lotnictwo Japońskich Morskich Sił Samoobrony
Kaijo Jieitai są jednym z trzech rodzajów Japońskich Sił Samoobrony. Powstały z myślą o ochronie morskich interesów kraju oraz obronie Japonii przed zagrożeniami od strony morza. Ich integralną częścią jest lotnictwo morskie liczące ponad 300 samolotów i śmigłowców przeznaczonych do zadań patrolowych, zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych, poszukiwania i niszczenia min, ratownictwa oraz szkolenia i treningu.
Strażnicy mórz i oceanów – morskie samoloty patrolowe
Patrolowanie, ale i związane z nim rozpoznanie, jest jednym z ważniejszych procesów zabezpieczenia skutecznych działań wojsk własnych na określonym teatrze. Umożliwia monitorowanie sytuacji w rejonie zainteresowania władz państwowych czy sił zbrojnych, śledzenie ruchów przeciwnika i szybkie dostarczanie informacji zainteresowanym. Nie inaczej dzieje się na akwenach wodnych, strategicznych obszarach dla komunikacji, poprzez surowce częstych źródeł zasobności państw, miejsc prowadzenia operacji militarnych. Morskie lotnictwo patrolowe jest jedną z tych formacji, która istotne znaczenie operacyjne ma już w czasie pokoju, wchodząc w skład systemu bezpieczeństwa morskiego, w przypadku konfliktu czynnie uczestnicząc w działaniach.
Polskie samoloty patrolowe w latach 1990-2015
Po rozpadzie Układu Warszawskiego w 1990 roku odpowiedzialność za ochronę polskiej granicy morskiej i wód terytorialnych przejęły Marynarka Wojenna RP oraz powstała w 1991 roku Straż Graniczna. Z tych dwóch formacji jedynie MW RP miała własne organiczne lotnictwo.
PZL-Mielec M28B1R Bryza-1R
Podstawową maszyną patrolową lotnictwa Marynarki Wojennej RP jest obecnie produkowany w Polskich Zakładach Lotniczych (PZL Mielec) samolot Bryza-1R, powstały na bazie płatowca produkowanego na podstawie licencji samolotu transportowego PZL An-28. Powstanie Bryzy-1R jest wynikiem wypracowania przez Marynarkę Wojenną koncepcji systemu ratowniczego opartego na śmigłowcach ratowniczych, samolotach patrolowo-ratowniczych i okrętach ratowniczych.
EKW C-36 – szwajcarski „szturmowik”
Obowiązująca w pierwszej połowie lat 30. szwajcarska doktryna użycia lotnictwa w dużym stopniu czerpała wprost z doświadczeń Wielkiej Wojny. Składające się w większości z oficerów piechoty dowództwo Schweizer Armee (Armii Szwajcarskiej) upatrywało w lotnictwie przede wszystkim narzędzia do bezpośredniego wsparcia i osłony walczących na ziemi wojsk. Dlatego wymagało, aby wszystkie przyjęte na uzbrojenie typy samolotów (w tym myśliwce) były zdolne do atakowania celów naziemnych za pomocą silnego uzbrojenia strzeleckiego i choćby niewielkiego ładunku bombowego. Innym podstawowym zadaniem nałożonym na Fliegertruppe (Wojsk Lotniczych) było prowadzenie taktycznego i operacyjnego rozpoznania na rzecz oddziałów naziemnych. Jeśli chodzi o rejon działania lotnictwa, to zasadniczo miał się on ograniczać do samego pola walki i przylegającej do niego strefy przyfrontowej.
A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Aktualności z kosmosu
• Bułgarskie “Mieczniki” odchodzą
• Rejs od kuchni. Obsługa samolotu komunikacyjnego w porcie lotniczym – cz. II
• Latający spodek, wielkie kosmiczne jajo, lodowa gąbka i inne dziwne księżyce Saturna
• Katastrofa Gibraltarska – cz. II
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem lutowego wydania "Lotnictwa" na stronie: www.magnum-x.pl
Komentarze