Wiatrakowce - czyli latanie dla każdego – część 2

Wiatrakowce - czyli latanie dla każdego

Druga część artykułu opisującego rynek wiatrakowców i przybliżającego produkty polskich firm działających w tym segmencie lotnictwa.


Na polskim rynku funkcjonuje kilku producentów i dystrybutorów wiatrakowców, których produkty cieszą się zaufaniem zawodowych, ale również i tych mniej doświadczonych pilotów.

Jedną z nich jest firma Aviation Artur Trendak & Son GmbH, która powstała w 2002 r. i początkowo działała w branży motoryzacyjnej. Cztery lata później, w nowej fabryce w Jaktorowie rozpoczęła produkcję wiatrakowców. Do dzisiaj bramy tego zakładu opuściło ponad 190 maszyn różnych typów, latających na 5 kontynentach. Rozpoczynając nowy etap swojej działalności w 2011 roku firma przyjęła nazwę Aviation Artur Trendak, a obecnie, po dołączeniu do zespołu Michała Trendaka, zmieniła nazwę na aktualnie obowiązującą.

Przez wszystkie lata działalności firma Aviation Artur Trendak znacznie rozwinęła zakres własnych możliwości technologicznych podczas projektowania i produkcji wiatrakowców. Aktualnie organizacja ta korzysta z najnowszych rozwiązań i osiągnięć nauki w doskonaleniu produktów, za sprawą zespołu inżynierów w dziale badań, którzy w swojej pracy używają innowacyjnych technik symulacji komputerowej i projektowania CAD (Computer Aided Design). Wszystko oczywiście w celu ciągłej poprawy jakości i osiągów produkowanych maszyn.

Szereg elementów wiatrakowców wykonywanych jest w technologii CNC (Computerized Numerical Control). Firma adaptuje swoje produkty do najnowszych technologii z dziedziny fotogrametrii i skaningu terenu. Ciekawostką jest także to, iż producent współpracuje z uczelniami i instytutami naukowymi we wdrażaniu innych technologii, jak np. biologiczna ochrona roślin.

Modele, które ma do zaoferowania obecnie firma Aviation Artur Trendak & Son to Taurus, Tercel i Twistair.

Taurus, źródło: Aviation Artur Trendak & Son

Pierwszy z nich – Taurus nazywany przez producenta „wiatrakowcem wielozadaniowym”. Większa wersja wiatrakowca Tercel posiada trzy miejsca w układzie 1 + 2. Do tego modelu firma oferuje specjalnie zaprojektowane oprzyrządowanie do oprysków oraz do introdukcji Trichogrammy (celowe wprowadzenie przez człowieka na teren uprawy chronionej organizmów pożytecznych).

Podstawowe dane techniczne wiatrakowca Taurus:

Każdy z wiatrakowców wykonywany jest na indywidualne zamówienie co pozwala skonfigurować go tak, aby jak najlepiej spełniał swoje zadania. Dodatkową opcją jest zastosowanie otwieranej podłogi umożliwiającej montaż skanerów, aparatów lub innych urządzeń optycznych w bezpieczny i właściwy sposób. Dużą zaletą tego modelu jest zamknięta kabina, która sprawdza się w prawie każdych warunkach atmosferycznych.



Tercel, źródło: Aviation Artur Trendak & Son

Tercel natomiast to innowacyjny i jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie wiatrakowców dwuosobowych. W pełni zamknięta kabina jest wykończona materiałami najwyższej jakości. Może być on wyposażony w awionikę najlepszych producentów na świecie, w tym m.in wyświetlacz ciekłokrystaliczny, nawigację GPS, kamerę termowizyjną i wiele innych.

Podstawowe dane techniczne wiatrakowca Tercel:
 

Kabina wiatrakowca wyróżnia się jedną z lepszych na rynku widoczności, co pozwala na łatwiejszy pilotaż i na lepsze widoki podczas lotu.  Warto zaznaczyć, że maszyna ta została doceniona na międzynarodowym forum. Prezentowany podczas konwentu stowarzyszenia Popular Rotorcraft Association w Mentone w USA, polski Tercel zdobył bowiem drugą nagrodę w kategorii dwumiejscowych wiatrakowców produkowanych seryjnie.



Twistair, źródło: Aviation Artur Trendak & Son

Ostatnim modelem, który aktualnie oferuje firma jest dwuosobowa maszyna w układzie tandem – Twistair. Ten wiatrakowiec jest owocem wielomiesięcznej pracy biura konstrukcyjno-projektowego, którego rozwój poprzedzony był wielogodzinnymi konsultacjami z mechanikami, pilotami doświadczalnymi i użytkownikami maszyn latających. W efekcie powstała bardzo nowoczesna maszyna poruszająca się w trzech wymiarach. Jak zapewnia producent - jest on bardzo bezpieczny i komfortowy. Plusem dla wielu pilotów jest w nim otwarta kabina, która pozwala poczuć pęd powietrza i zapewniać niesamowite doznania podczas lotu.

Podstawowe dane techniczne wiatrakowca Twistair:
 

Wszystkie modele wiatrakowców oferowanych przez firmę Aviation Artur Trendak & Son mogą zostać wyposażone w dodatkowe urządzenia, zestawy czy sprzęty. Oczywiście za dodatkową opłatą.

Podejmując decyzję na zakup wiatrakowca od tej firmy, warto zwrócić uwagę na łatwość w dostępie do usług serwisowych oraz części do danych modeli. Jak zapewnia producent - każdorazowo po wykonanej obsłudze wiatrakowiec jest dokładnie sprawdzany przez kwalifikowanego mechanika lotniczego i przez pilota podczas lotu sprawdzającego.

Kolejną firmą, w której możemy kupić nasz wymarzony wiatrakowiec jest Magni Gyro Poland. To znany na całym świecie producent szerokiej gamy niezawodnych, bezpiecznych i stabilnych wiatrakowców wysokiej jakości. W Polsce w maszynę tego typu możemy wyposażyć się m.in. dzięki Jerzemu Grabowskiemu.


M-24 Orion, źródło: magnigyro.com

Pierwszym statkiem powietrznym oferowanym na polskim rynku przez Magni Gyro jest M-24 Orion. Wiatrakowiec posiada całkowicie zakrytą kabinę z miejscami obok siebie, podwójnym systemem sterowania zaprojektowanym specjalnie dla tych, którzy nie chcą rezygnować z komfortu latania w każdych warunkach. Wygląd zewnętrzny kabiny nawiązuje do linii stylistycznej Magni Gyro. Układ wewnętrzny kabiny, a także wysokiej jakości szyby oferują doskonałe pole widzenia na zewnątrz. Do wykończenia kabiny użyte zostały wysokiej jakości materiały chromatyczne, które są dowodem troski producenta o drobiazgowe wykonanie. Czarna tablica przyrządów pozwoliła uzyskać dynamiczny kontrast kolorów. Umożliwia to wzrost percepcji zamontowanych przyrządów i wyposażenia, które są bardziej czytelne.

Podstawowe dane techniczne wiatrakowca M-24:
 

M-24 Orion jest wyposażony w dwa przedziały bagażowe. Jeden z nich znajduje się w środku, „ukryty” pod prawym fotelem, natomiast drugi umiejscowiony jest na zewnątrz, po lewej stronie kabiny. Pozwala on również na wzrokowe sprawdzenie poziomu paliwa. Zbiornik paliwa mieści 82 litry, które pozwalają na 4 godziny lotu z prędkością podróżną (120-150 km/h). W Orionie zastosowano silnik Rotax 914 Turbo o mocy 115 hp.  



M22 Voyager, źródło: magnigyro.com

Inną maszyną oferowaną przez Magni Gyro, która gości na polskim niebie jest M22 Voyager. M22 jest modelem unikalnym w swojej kategorii i rozwinięciem modelu M16, który odznacza się łatwością w pilotażu i dużą stabilnością. Wyposażony w dodatkowe przestrzenie bagażowe o pojemności 150 litrów nadal zachowuje prosty, a zarazem stylowy wygląd. Charakterystyczne bagażniki po obu stronach znakomicie harmonizują z całością, a dostęp do nich jest zapewniony poprzez zamykane klapy.

Komfort w locie zapewniony jest poprzez duży kokpit, wygodne siedzenia i inne detale, które czynią lot przyjemnym i bezpiecznym. W porównaniu z M16 Voyager ma zwiększony zasięg dzięki 80-litrowemu zbiornikowi paliwa. Pozwala on na ponad 4-godzinny lot z prędkością 120-150km/h.

Tak jak M16, Voyager posiada zmodyfikowany system chłodzenia, smarowania i zabezpieczenia przed przegrzaniem.

Podstawowe dane techniczne wiatrakowca M22 Voyager:
 

Tablica przyrządów jest lekko pochylona, tak aby nawet wysocy piloci mogli łatwo śledzić wskazania przyrządów. Obok tradycyjnych wskaźników (takich jak wysokościomierz, prędkościomierz, cyfrowy wskaźnik obrotów wirnika, elektryczny wskaźnik poziomu paliwa), umieszczony został najnowszy panel wielowskaźnikowy ROTAX FLYDAT wskazujący 9 parametrów silnika (m.in ciśnienie i temperaturę oleju, temperaturę głowic i gazów wylotowych, obroty silnika, licznik motogodzin). Umieszczone zostały ponadto duże podświetlane kontrolki informacyjno-ostrzegawcze. Tablica przyrządów została tak zaprojektowana, aby piloci mogli ją dostosować do własnych potrzeb, dlatego pozwala na umieszczenie dodatkowego wyposażenia (GPS, radio, transponder).

M22 Voyager wyposażony jest w elektryczny trymer oraz PTT na drążku przednim. W M24 możemy zastosować silniki 912S (100HP) lub 914 (115HP) z odpowiednim osprzętem. Ogromną zaletą jest także możliwość wykonywania startów i lądowań z lądowisk o ograniczonych wymiarach.



M16, źródło: magnigyro.com

Dla zwolenników odkrytej kabiny i ustawienia tandemowego firma proponuje  model M16. Dany wiatrakowiec w roku 2006 został rozwinięty na bazie modelu z roku 2000 zachowując rozmiary i wygląd. Zastosowano w nim nowe wyposażenie, które poprawiło komfort latania jak i osiągi, zachowując jednocześnie wysokie bezpieczeństwo. Obok zmniejszenia masy i poprawienia wyważenia nowy model posiada zmodyfikowany system chłodzenia, smarowania i zabezpieczenia przed przegrzaniem. Zmiany te pozwalają na znaczne skrócenie czasu na rozgrzanie silnika przed rozpoczęciem prerotacji.

Podstawowe dane techniczne wiatrakowca M16:
 

W celu bezpiecznego użytkowania na ziemi zmodyfikowano zabezpieczenie drążka przedniego zapobiegające możliwości uszkodzenia łopat.

Tak jak w przypadku poprzednika, nowy M16 wyposażony jest w miękkie siedzenie przednie, schowek na dokumenty, eklektyczny trymer i PTT na drążku przednim. Zbiornik paliwa mieści 72 litry paliwa. W M16 możemy zastosować silniki 912S (100HP) lub 914 (115HP) z odpowiednim osprzętem.

M16 oferuje także listę wyposażenia dodatkowego, które z pewnością zadowoli bardziej wymagających pilotów. Dodatkowy komfort na tylnym siedzeniu może być zapewniony poprzez dodanie miękkiego siedziska, tylnej owiewki, która dobrze harmonizuje z całością. Dostępny jest także dodatkowy, zamykany 20-litrowy bagażnik , a do celów szkoleniowych eklektyczny trymer i PTT na drążku tylnim.



M14 Scout, źródło: Magni Gyro Poland

Ostatni w ofercie firmy jest M14 Scout. Wiatrakowiec posiada kompaktowy układ siedzeń i aerodynamiczny kształt. Na rynku amatorskim znany jest ze swoich wysokich osiągów, zachowując przy tym użyteczność, bezpieczeństwo i wytrzymałość strukturalną modelu dwumiejscowego. Wprawdzie jest to model sportowy Magni, ale dobrze nadaje się do szybkich i przyjemnych lotów. Z powodzeniem odnajduje się nie tylko na arenie sportowej.

M14 Scout jest kompaktowym i zgrabnym wiatrakowcem, który oferuje pilotowi maksimum zabawy i wyjątkowe osiągi. Dzięki kompaktowym wymiarom jest bardzo poręczny.  i dedykowany pilotom, którzy zazwyczaj latają solo. Jednocześnie jednak nie odbiera możliwości dzielenia się radością latania z przyjaciółmi.

Podstawowe dane techniczne wiatrakowca M14 Scout:


M14 Scout jest oferowany z dwoma silnikami 100-konnym ROTAX-em 912S lub 115-konnym 914. W lotach solo dla podniesienia komfortu używa się dodatkowego oparcia, które jest demontowane w przypadku lotów z pasażerem. Boczne owiewki, które nadają wiatrakowcowi nieco agresywnego wyglądu, chronią jednocześnie stopy i nogi pasażera przed wiatrem. 50-litrowy zbiornik paliwa pozwala na ponad 3 godziny lot.



źródło: Magni Gyro Poland

Produkty Magni Gyro dostępne są również w ofercie firmy Liberty Fly z siedzibą k/Białegostoku. Szczegóły na stronie www.libertyfly.pl

Koniec części drugiej. W części trzeciej opiszemy kolejnych producentów i dystrybutorów wiatrakowców działających na polskim rynku lotniczym oraz statki powietrzne, które oferują. Zapraszamy do lektury.

Źródło: Aneta Sierocińska
comments powered by Disqus