Przejdź do treści
Źródło artykułu

Katowice chcą dokończyć remont drogi startowej lotniska na Muchowcu

Katowicki samorząd chce dokończyć remont drogi startowej położonego w granicach miasta lotniska na Muchowcu. Miasto prowadzi przetarg na zaprojektowanie i dokończenie rozpoczętych przed laty prac. Obecny termin składania ofert upływa 4 października br.

Samorząd Katowic deklaruje, że chce inwestować w położone nieopodal centrum miasta lotnisko, dotąd mające charakter głównie aeroklubowy, rozwijając jego funkcją szkoleniowo-sportową, ale też biznesową.

Wobec dotychczasowych prac remontowych, koniecznych m.in. ze względu na szkody górnicze, lotnisko obecnie korzysta ze skróconej utwardzonej drogi startowej 650 metrów na 30 metrów. Zachodnia część drogi startowej była ostatnio niedostępna, ponieważ trwał tam remont.

Jak wynika z ogłoszenia zamieszczonego na platformie zamówień publicznych miejskiej spółki Katowickie Inwestycje, zamawiane jest "zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych związanych z dokończeniem budowy pasa startowego PS-1 w ramach zadania inwestycyjnego pn.: Modernizacja infrastruktury na terenie lotniska Muchowiec".

Przebudowa pasa startowego ma polegać na budowie pasa o szerokości 30 metrów w osi istniejącej drogi startowej; wcześniejszy miał 75 metrów szerokości. Zgodnie z zamiennym projektem budowlanym, ma powstać infrastruktura z nawierzchnią utwardzoną: droga startowa o powierzchni 35 tys. m kw., droga kołowania (3,9 tys. m kw.) oraz płyta postojowa (11,9 tys. m kw.) przed budynkami hangarów.

Zamówienie przewiduje wykonanie prac w zamówieniu podstawowym i dwóch opcjach. Zamówienie podstawowe obejmuje aktualizację mapy zasadniczej do celów projektowych, opracowanie projektów technicznych/wykonawczych wraz ze specyfikacją wykonania robót i odbioru oraz wykonanie robót budowlanych w tym: rozbiórek, robót ziemnych oraz robót konstrukcyjnych pasa PS-1 w zakresie robót ziemnych i materaca wzmacniającego.

Opcja I zakłada wykonanie podbudowy z kruszywa oraz podbudowy z betonu asfaltowego, a opcja II - wykonanie warstwy wiążącej wraz z oznakowaniem. Termin wykonania zamówienia ustalono na 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy, w tym termin zakończenia robót zakresu podstawowego - na 5 miesięcy.

W lutym ub. roku katowiccy radni zgodzili się na wydzierżawienie przez Aeroklub Śląski zasadniczego terenu lotniska Muchowiec, wcześniej nabytego przez miasto od aeroklubu.

Katowice i Aeroklub Śląski porozumiały się ws. nabycia przez miasto użytkowania wieczystego ponad 700 tys. m kw. terenu powyżej ul. Trzech Stawów do zabudowy wzdłuż ul. Lotnisko, a także sprzedaży aeroklubowi działek wzdłuż ul. Lotnisko, na których znajdują się zabudowania aeroklubu; ponadto w trybie ordynacji podatkowej miasto przejęło działkę przy skrzyżowaniu ul. Trzech Stawów i Francuskiej.

Jak argumentowano, kluczowe dla dalszego funkcjonowania lotniska w kontekście biznesowym oraz szkoleniowo-sportowym jest dokończenie remontu drogi startowej. Aeroklub rozpoczął prace kilka lat temu, finansując je ze sprzedaży części działek lotniska, jednak nie był w stanie doprowadzić ich do końca. Zaangażowanie samorządu nie było natomiast możliwe bez zmian własności gruntów ze względu na formę prawną działalności aeroklubu.

Dotąd wykonane prace na drodze startowej kosztowały ok. 4 mln zł. Prócz ich dokończenia, potrzebne jest wykonanie drogi kołowania i płyty postojowej. Przedwojenny budynek obsługi lotniska jest w dobrym stanie, został wyremontowany przez aeroklub. Dotąd miasto nie sygnalizowało, czy zamierza inwestować w inną infrastrukturę lotniskową, np. system naprowadzania

Katowicki samorząd deklaruje, że zamierza inwestować w lotnisko na Muchowcu w miarę możliwości, jednocześnie chcąc zbliżyć się do poziomu, jaki w regionie osiągnęło podobne lotnisko w Gliwicach. Umożliwia to fakt, że obecnie jest stuprocentowym właścicielem ok. 75 ha płyty lotniska z pasem startowym i drogami dojazdowymi. Pozostałe nieruchomości są własnością Aeroklubu Śląskiego, który w oparciu o nie utrzymuje się.

Władze Katowic wyjaśniały, że miasto nie przejęło lotniska za podatki, z którymi zalegał aeroklub - oprócz jednej działki przejętej w trybie ordynacji podatkowej. Odkupiło natomiast od aeroklubu prawo wieczystego użytkowania, rozliczając – poprzez zniesienie wieczystego użytkowania na rzecz pełnego władztwa właścicielskiego – nieruchomości z obiektami, w których obecnie aeroklub funkcjonuje.

Zgodnie z opisem w dokumentacji projektowej, lotnisko Muchowiec w Katowicach powstało z inicjatywy Ligi Obrony Przeciwpowietrznej i Przeciwgazowej oraz Śląskiego Towarzystwa Lotniczego. Budowa trwała od 1926 do 1928 r. Powstały wówczas stalowy hangar oraz zespół budynków portu lotniczego. Aby zapewnić możliwość eksploatacji lotniska przez cały rok, zbudowano pierwszą w Polsce sztuczną nawierzchnię startową o długości 1070 metrów.

Pierwsze szkolenia samolotowe rozpoczął tam założony 25 maja 1929 r. Śląski Klub Lotniczy. W 1930 r. działały Śląski Klub Sportowy i Lotnicza Kadra Kolejowa, które połączyły się 12 grudnia 1930 r., przyjmując nazwę Aeroklubu Śląskiego, do którego w 1931 r. przyłączono Śląski Klub Lotnictwa Żaglowego. Użytkownikiem lotniska w latach 1929-29 i po wojnie regularnie do 1958 r. były też Polskie Linie Lotnicze „LOT". Działalność Aeroklubu Śląskiego reaktywowano 6 grudnia 1945 r.


Przeczytaj również:
Prezydent Katowic: porozumienie z aeroklubem pozwoli nam inwestować w lotnisko Muchowiec
Katowice: radni zgodzili się na wydzierżawienie przez aeroklub gruntów lotniska Muchowiec

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony