Przejdź do treści
Źródło artykułu

Ellipse LH-10 - francuski samolot eksperymentalny

W czerwcu 2003 roku dwaj studenci uczelni technicznych Sebastien Lefebvre i Frederic Hubschwerlen zainicjowali projekt Ellipse LH-10. Prace były prowadzone przy wykorzystaniu licznych laboratoriów badawczych i konsultowane z ekspertami z dziedzin lotniczych. Powstała niestandardowa konstrukcja, która w związku z wykorzystaniem zaawansowanych technologicznie materiałów zapewnia wysokie osiągi i jakość wykonania.

LH-10 będzie dostępny jako zestaw gotowych do montażu elementów konstrukcyjnych. Kadłub zbudowany jest z włókna węglowego. Trójkołowe podwozie (w opcji stałe lub chowane) zaprojektowano aby efektywnie absorbowało wstrząsy w przypadku operowania w trudnym terenie. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom i korzystnemu stosunkowi masy do ciągu, LH-10 może korzystać ze stosunkowo krótkich lotnisk. Długość startu i lądowania przy 15 metrowej przeszkodzie to 260 metrów (przy maksymalnym udźwigu 240 kg).

Napęd zapewnia (chłodzony powietrzem i cieczą) silnik Rotax 912 ULS o mocy 100 KM, przystosowanym do 98-oktanowego bezołowiowego paliwa. Maszyna jest wyposażona w zamontowane na ogonie pchające śmigło i przy prędkości ekonomicznej 160 km/h spala około 7 litrów paliwa na godzinę lotu.

Dwuosobowy (w układzie tandem) kokpit zapewnia doskonałą widoczność, niski poziom hałasu i komfort dla osób o wzroście do 1,95 m i wadze 120 kg. Sterowanie może się odbywać również z tylnej kabiny. Konstrukcja jest przygotowana do samodzielnego złożenia i demontażu. Dwie osoby w ciągu kilku minut bez pomocy specjalistycznych narzędzi i opróżniania zbiorników paliwa mogą złożony samolot umieścić na specjalnie przygotowanej przyczepie.

Więcej informacji na www.lhaviation.com.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony