Eurocopter: Rekordowe obroty i wzrost zamówień w 2012 r
Eurocopter uzyskał kolejne bardzo dobre wyniki w 2012 r. osiągając największe w swojej historii obroty na poziomie 6,3 mld euro. Historycznie druga pod względem wielkości wartość zamówień spółki oznacza powrót do poziomów sprzed kryzysu gospodarczego. Dzięki temu Eurocopter ma silne fundamenty, aby odnieść korzyści dzięki rozwojowi asortymentu śmigłowców, ekspansji w obszarze usług oraz rozwoju działalności międzynarodowej.
Znaczący wzrost w obszarze usług oraz dostarczenie 475 śmigłowców w zeszłym roku pozwoliły osiągnąć obroty w wysokości 6,3 mld euro – 15 procent więcej niż w 2011 r., kiedy Grupa odnotowała poprzedni rekord wynoszący 5,4 mld euro. Skumulowana, średnia stopa wzrostu spółki od 2006 r. wynosi 9 procent, co plasuje Eurocoptera w gronie podmiotów przemysłowych odnoszących największe sukcesy w Europie. Przełomowe wydarzenia 2012 r. uwzględniają dostawy pierwszych śmigłowców AS350 w najnowszej wersji B3e, udoskonalonego wiropłata EC130 T2r, a także 500-nego śmigłowca EC145. Eurocopter dostarczył również pierwszy zestaw drzwi przeznaczonych do samolotu pasażerskiego A350, potwierdzając swoje możliwości produkcyjne w zakresie innowacyjnych technologii kompozytowych.
W 2012 r. skonsolidowany portfel zamówień Eurocoptera obejmował zlecenia na 469 śmigłowców o wartości 5,4 mld euro, przyczyniając się do trzeciego z rzędu rocznego wzrostu w tym obszarze od 2010 r. Zanotowano sprzedaż 249 sztuk śmigłowców z rodziny Eureuil/Fennec/EC130 oraz 144 sztuk EC135/EC145. W minionym roku utrzymał się też wysoki poziom zamówień na śmigłowce z rodziny Super Puma złożonych przez sektor naftowy i gazowy, wliczając ramową umowę na 16 maszyn EC225s podpisaną z firmą leasingową Milestone Aviation Group, a także pierwszy kontrakt na nowe śmigłowce AS332C1e podpisany z Starlite Aviation.
„Eurocopter przyjął nowy kierunek w 2012 r. w związku z realizowaną transformacją z producenta śmigłowców na dostawcę rozwiązań dla misji śmigłowcowych. Proces ten wsparła modernizacja naszych produktów, dostarczanie coraz bardziej złożonych usług oraz wzrost na rynkach międzynarodowych”, powiedział Lutz Bertling, prezes Eurocoptera. „Kluczowym czynnikiem wpływającym na nasze osiągnięcia w 2012 r. było zaangażowanie naszych pracowników, będących podstawą sukcesu firmy”.
Skonsolidowane obroty
Udział dostaw śmigłowców w skonsolidowanych obrotach firmy Eurocopter w 2012 r. wyniósł 49 procent. Usługi wsparcia dla klientów w dalszym ciągu zwiększały swój udział i w minionym roku odpowiadały za 42 procent obrotów. Inne obszary działalności odpowiadały za pozostałe 9 procent.
Zamówienia z podziałem na typy śmigłowców
Na wzrost sprzedaży w 2012 roku wpłynęły sukcesy kluczowych produktów z asortymentu firmy, przede wszystkim maszyn z rodziny Ecureuil/Fennec/EC130:
- Rodzina śmigłowców Eureuil/Fennec/EC130: 249 szt.
- EC145: 81 szt.
- EC135: 63 szt.
- Rodzina śmigłowców Super Puma/Cougar EC225/EC725: 37 szt.
- EC175: 19 szt.
- Rodzina śmigłowców Dauphin/Panther/ EC155: 11 szt.
- EC120 Colibri: 9 szt.
Obszar usług odpowiada obecnie za 47 procent portfela zamówień firmy Eurocopter, wytyczając drogę do dalszego wzrostu tej działalności biznesowej.
Najważniejsze wydarzenia 2012 r.
Głównymi osiągnięciami firmy Eurocopter w 2012 r. było rozwinięcie portfolio produktów, w tym udane wprowadzenie na rynek nowych wersji śmigłowców EC130 T2 i EC145 T2, decyzja o produkcji oraz pierwsze zamówienie na nowe śmigłowce Super Puma AS332 C1E, oblot pierwszego produkcyjnego egzemplarza EC175, który wykazał niezrównane osiągi, a także bardzo udana prezentacja na amerykańskim rynku demonstracyjnej wersji hybrydowego statku powietrznego X3.
W sektorze wojskowym w 2012 r. ważniejszym wydarzeniem dla Eurocoptera było dostarczenie armiom Francji i Belgii pierwszych śmigłowców transportu taktycznego NH90 TTH certyfikowanych w ostatecznej konfiguracji operacyjnej, oraz przekazanie marynarkom wojennym Holandii i Francji pierwszego śmigłowca morskiego NH90 NFH w docelowej konfiguracji („etap B”). Należące do Niemieckiej Armii cztery śmigłowce wsparcia Tiger w konfiguracji ASGARD (Afghanistan Stabilization German Army Rapid Deployment - Niemiecka Armia Szybkiego Reagowania Misji Stabilizacyjnej w Afganistanie) zostały rozmieszczone w Afganistanie. Siły niemieckie otrzymały również na czas śmigłowce NH90 TTH w konfiguracji do ewakuacji medycznej. Maszyny zostaną rozmieszczone w Afganistanie w 2013 r. Pięć NH90 TTH należących do lotniczych włoskich sił zbrojnych zostało rozmieszczonych w Afganistanie
w 2012 r.
Koncentrując się na zapewnieniu wysokiej jakości usług Eurocopter odnotował takie kamienie milowe, jak instalacja pięciu symulatorów typu „full-flight”, co daje łączną liczbę 20 takich symulatorów w ujęciu światowym. Ponadto Eurocopter wraz z firmą Turbomeca otworzył centrum szkoleniowe obsługi technicznej silników w Meksyku. Firma rozbudowała sieć logistyki i MRO (konserwacja, naprawy i remonty) otwierając centrum wsparcia dla sektora naftowego i gazowego w Perth w Australii. Eurocopter rozwinął możliwości serwisowe śmigłowców, podniósł także zdolności swojego japońskiego przedstawicielstwa otwierając nowy zakład na lotnisku w Kobe.
W przypadku osiągnięć w dziedzinie modernizacji w 2012 r. najważniejszymi wydarzeniami była pierwsza dostawa śmigłowca do misji specjalnych Puma Mk2 do brytyjskiego Ministerstwa Obrony, oraz przekazanie pierwszej usprawnionej maszyny CH-53GA niemieckim siłom zbrojnym.
Eurocopter kontynuował prace rozwojowe nad obszarem MRO w siostrzanej spółce Vector, przyczyniając się do rozwoju jej obecności na rynkach międzynarodowych oraz poszerzenia oferty o nowe rozwiązania – w tym modernizację śmigłowców AS332 Super Puma, leasing oraz usługi wsparcia.
Plan na 2013 r.
Priorytetem Eurocoptera w bieżącym roku będzie realizacja programów, której będzie towarzyszyć dalszy rozwój w obszarze produkcji w związku z zakładanym wzrostem dostaw o przeszło 15 procent w 2013 r. Cele obejmują utrzymanie tempa dostaw śmigłowców Super Puma, Ecureuil, NH90 i Tiger, a także przygotowanie do produkcji EC175. Kluczowa dla Eurocoptera w 2013 r. będzie optymalizacja, a nacisk zostanie położony na produkty, procesy, kulturę i fundamenty określane mianem „lean”.
Wśród głównych celów na 2013 r. będą także zaawansowane rozwiązania śmigłowcowe. Eurocopter dąży do certyfikacji koncepcji i uruchomienia produkcji hybrydowego statku powietrznego X3, kontynuuje też prace rozwojowe nad projektem X4 będącym pierwszym członkiem rodziny maszyn nowej generacji, po którym następnie powstaną X6 i X9 – w przedziałach czasowych mniejszych niż dwa lata.
Aby w dalszym ciągu relizować swoją strategię jako dostawcy rozwiązań dla misji śmigłowcowych, w 2013 r główne cele w obszarze wsparcia i usług obejmują pełen zakres rozwiązań MRO, które zostaną opracowane dla śmigłowców. Eurocopter planuje też rozwój możliwości serwisowych i remontowych dla produktów innych producentów, obejmujących zarówno wiroplaty, jak i samoloty, a także dalszą ekspansję w obszarze szkoleniowym oraz tworzenie nowych, innowacyjnych usług. Spółka Vector znacząco przyczyni się do realizacji tych celów, proponując nowe rozwiązania dla operatorów wieloplatformowych flot i odpowiadając na oczekiwania specyficznych segmentów rynku.
Komentarze