Pilot skarży się na linie Qatar za rozwiązanie z nim umowy i żadanie zwrotu wydatków poniesionych na szkolenie

B777 należący do linii Qatar

Linie Qatar Airways są w ostatnim czasie krytykowane za to, że po rozwiązaniu kontraktu z pilotami próbują ich rozliczać za programy stypendialne. Piloci zatrudniający się w linii często muszą podpisać umowę lojalnościową, co oznacza, że jeśli opuszczą firmę przed ustalonym w niej terminem, będą musieli spłacić koszty szkoleń poniesione przez pracodawcę.

Ale co w przypadku, jeśli to przewoźnik nie przedłuży umowy z pilotem? Podobnie jak wiele linii lotniczych, Qatar Airways redukuje zatrudnienie z powodu pandemii koronowirusa i zgodnie z listem opublikowanym w sieci przez jednego z pilotów, przynajmniej w tym przypadku zażądał spłaty kosztów szkoleń, dając na to tylko 7 dni. Pismo informuje pilota, że jego usługi w Qatar Airways nie są już wymagane i że po upływie ostatniego dnia kontraktu nie zostanie on przedłużony.

Następnie przewoźnik informuje, że pilot ma zwrócić ok. 529 000 QAR (130 000 GBP) w ramach rekompensaty za program stypendialny (szkolenia). Tak więc, po utracie pracy pracownik stoi teraz w obliczu finansowej ruiny. Co ciekawe, dokładny powód rozwiązania umowy nie jest w piśmie wyraźnie odkreślony, ale jasne jest, że nie wynika on z wyboru pracownika ani jego niewłaściwego postępowania, ponieważ w takim przypadku nie byłoby wymagane takiego rodzaju zawiadomienie.

Rodzi to masowe pytanie moralność działań przewoźnika w związku z wystąpieniem o zwrot kosztów odbytych programów szkoleniowych, ponieważ to nie pracownik zdecydował się odejść od pracodawcy. Czy w takim przypadku nadal powinien być związany umową lojalnościową, chociaż to nie jego wina, że nie był w stanie jej dopełnić? Linie lotnicze znalazły się środku bezprecedensowego globalnego kryzysu i mocno redukują zatrudnienie, ale analizując poniższe pismo, chyba czasami wykraczają poza to, co wielu uzna za akceptowalne.


Od Redakcji:
Dziękujemy za wszystkie komentarze pod tym newsem. Rzeczywiście kwestia zażądania zwrotu za szkolenie przez linie Qatar może być jednostkowym przypadkiem, a powyższy opis przedstawia jedynie subiektywne spojrzenie na sprawę osoby zwolnionej ze stanowiska. Jeśli zostanie opublikowane w tej sprawie oświadczenie linii to natychmiast je przytoczymy.
 

Źródło: ukaviation.news
comments powered by Disqus