Enter Air będzie serwisował na lotnisku Katowice swoją flotę
Polski przewoźnik czarterowy Enter Air będzie serwisował na lotnisku Katowice swoją flotę samolotów - podały w poniedziałek władze spółki i zarządcy lotniska, Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL).
Jak przekazał rzecznik Katowice Airport Piotr Adamczyk, spółka Enter Air Services Sp. z o.o. podpisała z GTL 10-letnią umowę najmu hangaru H2 (oddanego do użytku w 2012 r.). Hangar ma powierzchnię 7,9 tys. m kw.; mieści dwie zatoki serwisowe dla samolotów kodu C (Boeing 737/Airbus A320) oraz zaplecze warsztatowe, socjalne i biurowe.
"Z linią lotniczą Enter Air współpracujemy od niemal 15 lat. Aktualnie to największy przewoźnik czarterowy w Katowice Airport, obsługuje około 33 proc. tego rynku. Cieszymy się, że Enter Air został najemcą jednego z katowickich hangarów i otworzy tutaj bazę techniczną. W ten sposób zacieśniamy strategiczną współpracę" – powiedział prezes GTL Artur Tomasik.
Prezes Enter Air Services Grzegorz Polaniecki wskazał, że Katowice są główną bazą operacyjną przewoźnika. "Wspólnie (...) zbudowaliśmy największy ruch czarterowy w tej części świata i od wielu lat regularnie latamy do kilkudziesięciu destynacji turystycznych w Europie, Azji i Afryce. W 2024 r. było to ponad 130 unikalnych kierunków, czyli więcej, niż oferował jakikolwiek inny przewoźnik operujący z tego portu" - zaznaczył Polaniecki.
Wyjaśnił, że firma od kilku lat szukała lokalizacji na rozbudowę usług technicznych. "Katowice Airport to niekwestionowany lider w obsłudze ruchu wakacyjnego, więc nasza współpraca była najrozsądniejszym wyborem dla obu stron” – uznał prezes Enter Air Services.
Spółka przypomniała, że w październiku ub. roku otrzymała certyfikat organizacji obsługi technicznej wydany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego i pozwalający na prowadzenie własnej obsługi w hangarze na Węgrzech. Hangar w Debreczynie to jednostanowiskowy budynek, służący głównie obsłudze samolotów z floty Enter Air. Przewoźnik nie wyklucza świadczenia usług także dla podmiotów zewnętrznych.
Obecnie katowickie lotnisko ma największą infrastrukturą do obsługi technicznej samolotów z polskich portów regionalnych. To trzy hangary o łącznej powierzchni użytkowej 22,2 tys. m kw. z sześcioma zatokami do serwisu samolotów kodu C.
Organizacje specjalizujące się w obsłudze technicznej samolotów oferują w Pyrzowicach - w oparciu o tę infrastrukturę - usługi od kilkugodzinnych przeglądów samolotów, przez szybkie wymiany silników turbowentylatorowych, po bazowe obsługi C-Check lub D-Check, które zajmują do kilku tygodni.
W pierwszym kwartale br. w Katowice Airport rozpocznie się budowa kolejnego hangaru z dwoma zatokami dla samolotów kodu C. Inwestycja potrwa około roku. Według wcześniejszych informacji najemcą będzie linia Wizz Air. Nowy hangar to część programu inwestycyjnego lotniska, którego największym elementem będzie nowy główny terminal pasażerski.
Rozwój bazy do obsługi technicznej samolotów rozpoczął się na katowickim lotnisku w 2011 r. kiedy do użytku po generalnym remoncie oddano hangar odziedziczony jeszcze po Wojsku Polskim. Drugi hangar, wybudowany od podstaw, został oddany do użytku w lipcu 2012 r.
Trzeci hangar do obsługi technicznej GTL oddało w lipcu 2022 r. Była to część inwestycji określanej jako "pps hangary” Poza hangarem powstała płyta postojowa o powierzchni 6,4 ha, po której południowej stronie znajduje się działka przeznaczona pod dwa hangary. Pierwszy z nich powstał w 2022 r. w zachodniej części tego terenu. Teraz budowany będzie kolejny.
Katowice Airport należy do największych lotnisk regionalnych w Polsce. W ub. roku odprawiono tam 6,39 mln pasażerów; wcześniej rekordowy był 2023 r., gdy w Katowicach obsłużono 5,61 mln podróżnych. Katowice są krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i jednym z największych lotnisk cargo w Polsce.
Flota Enter Air składa się z 22 samolotów Boeing 737-800 i 9 Boeingów 737 MAX 8. Enter Air jest też współwłaścicielem szwajcarskiej linii Chair Airlines, która posiada flotę czterech samolotów i ma 51 proc. udziałów spółki Fly4 Airlines Green, świadczącej usługi najmu samolotów z załogami (wet-lease) na rzecz przewoźników lotniczych. (PAP)
mtb/ mmu/
Komentarze