KR-030 Topaz firmy Ekolot z niemickim certyfikatem
Po kilku latach badań i prób Niemiecki Nadzór Lotniczy reprezentowany przez niemiecką firmę DULV wydał dla firmy Ekolot z Krosna certyfikat typu dla samolotu KR-030 Topaz. Jest to drugi w historii certyfikat wydany przez niemieckie władze dla polskiej konstrukcji w tej kategorii samolotów.
Posiadaczem pierwszego certyfikatu jest też konstrukcja firmy Ekolot i jest nią samolot ultralekki JK-05 Junior. Otrzymanie tych certyfikatów otwiera dla firmy Ekolot nowe rynki zbytu. Firma Ekolot także jako pierwsza w Polsce otrzymała certyfikaty na swoje konstrukcje. Certyfikaty wydał Urząd Lotnictwa Cywilnego w Warszawie z numerem 1 dla samolotu JK-05 Junior i z numerem 2 dla samolotu KR-030 Topaz. To na tych konstrukcjach Ekolotu wdrażane były polskie przepisy lotnicze w tej kategorii samolotów.
KR-030 Topaz - to bezzastrzałowy grzbietopłat. Wszystkie zasadnicze zespoły płatowca maja strukturę skorupową z kompozytów na bazie włókien szklanych lub węglowych.
Kadłub w postaci samonośnej skorupy lokalnie usztywniany materiałem PARABEAM, mieści w części przedniej, dwuosobową kabinę z miejscami obok siebie. Szerokość kabiny 1,2 m. Skorupa technologicznie dzieli się na dwie symetryczne połówki z usztywnieniami, oraz zintegrowaną płytę podłogowo - bagażnikową, wklejaną podczas łączenia połówek. Fotele o konstrukcji skorupowej z kompozytów. Osłona kabiny - szyba przednia rozwijalna z odpornego na ultrafiolet plexiglasu, drzwi boczne z plexiglasu 3 mm na ramie z kompozytu.
Statecznik pionowy integralny z kadłubem. Podwozie trójkołowe z kołem przednim. Golenie główne wolnonośne, kompozytowe. Koła główne hamowane razem, koło przednie sterowane, sprzężone ze sterem kierunku. Opcjonalnie koła osłonięte laminowanymi owiewkami. Skrzydło wykonane w całości, prostokątne, mocowane na czterech sworzniach. Zastosowano profil NN-1817 dla jego odporności na zanieczyszczenia krawędzi natarcia, przy bardzo korzystnych charakterystykach aerodynamicznych - sprawdzony na szybowcu PW-5 "SMYK".
Konstrukcja skrzydła skorupowa, przekładkowa, z dźwigarem nośnym. Klapa szczelinowa o konstrukcji skorupowej, zawieszona do skrzydła na wysięgnikach napędzana przy kadłubie. Lotka wykonana z laminatu węglowego ze względu na konieczną wysoką sztywność skrętną, przy jak najmniejszej masie (wymagania antyflaterowe) z wyważeniem masowym zamocowanym na jej końcu.
Samolot posiada usterzenie poziome klasyczne o obrysie prostokątnym, konstrukcji skorupowej z kompozytów. Ster kierunku skorupowy. Układy sterowania popychaczowe. Trymer steru wysokości - sprężynowy, przestawiany elektrycznie. W wersji podstawowej jeden drążek sterowy pośrodku kabiny oraz Silnik ROTAX 912 UL o mocy 80 KM.
Dane techniczne:
rozpiętość skrzydeł | 10,76 (m) |
powierzchnia nośna | 10,1 (m2) |
długość | 5,95 (m) |
wysokość | 230 (cm) |
ciężar własny | 260 (kg) |
ciężar maksymalny | 472 (kg) |
prędkość przelotowa | 180 (km/h) |
prędkość maksymalna | 220 (km/h) |
prędkość przeciągnięcia | 56 (km/h) |
prędkość wznoszenia | 6 (m/s) |
doskonałość | N.D. |
rozbieg | 80 (m) |
dobieg | 100 (m) |
silnik | ROTAX 912 UL |
moc silnika | 80 (KM) |
pojemność zbiornika paliwa | 60 (l) |
zużycie paliwa | 8 (l/h) |
Komentarze