Wiatrakowcem dookoła świata - relacja

James Ketchell - wiatrakowcem dookoła świata, fot. James Ketchell

31 marca 2019 r., angielski pilot James Ketchell, ale też podróżnik, dziennikarz i poszukiwacz mocnych wrażeń (min. zdobywca Mt. Everest), rozpocznę próbę ustanowienia rekordu świata, stając się pierwszą osobą, która okrąży kulę ziemską wiatrakowcem z otwartą kabiną. Lotnik chce łącznie przebyć 37 tys. km konstrukcją Magni VPM (znaki rejestracyjne G-KTCH).

Jak informuje na swojej stronie internetowej, jego misją jest zainspirowanie młodych ludzi na całym świecie do realizacji własnych celów i marzeń, jednocześnie zbierając fundusze dla dwóch wielkich organizacji charytatywnych: Kindled Spirit, która wspiera i rehabilituje młode ofiary handlu ludźmi i niewolnictwa; oraz Over The Wall, która prowadzi ośrodki dla dzieci z poważnymi problemami zdrowotnymi.

Pilot wystartował z Popham Airfield w Hampshire i kieruje się Francję, Niemcy, Polskę, Litwę, Estonię do Rosji. Następnie planuje przelecieć przez Cieśninę Beringa na Alaskę i poprzez Kanadę, USA, Grenlandię, Islandię i Wyspy Owcze, wrócić do Wielkiej Brytanii.


W trakcie swojej podróży, pilot będzie odwiedzał szkoły i organizacje młodzieżowe w każdym kraju, przez który będzie przelatywał, chcą dzielić się swoimi doświadczeniami i pasją do lotnictwa. Zgodnie z przepisami Międzynarodowej Federacji Lotniczej (FAI), aby pobić rekord świata James Ketchell będzie musiał pokonać co najmniej 37 tys. km.

20 MAY

Wczorajsze dwa odcinki lotu przez Syberię okazały się niemożliwe do wykonania z powodu późnej dostawy paliwa w Kazachinskoje. Piloci cierpliwie czekali, aż paliwo dotrze do tego pustego lotniska, ale ostatecznie stało się to zbyt późno, aby kontynuować podróż. Tak więc lotnicy przenocowali w chatce w pobliżu. Na dzisiaj również planowane są dwa odcinki, ale w rzeczywistości zapewne skończy się na przelocie do Taksimo.


19 MAY

Dzisiaj obaj piloci przelecieli do Taksimo, małego lotniska w bardzo małym miasteczku w pasmie górskim Stanowow. Potem zatrzymali się w połowie drogi na lotnisku Kazachinskoje na północnym krańcu jeziora Bajkał.


18 MAY

Tego dnia podróżnicy wykonali kolejny lot o długości ponad 500 km z Krasnojarska na  wschód do Bratska, tym samym obaj piloci znajdą się zaledwie ok. 1100 km od stolicy Mongolii.

Każdy kilometr lotu na wschód wykazuje zmianę terenu, pogody, a nawet ludzi, ponieważ ta część Syberii jest już bardziej azjatycka.


17 MAY

Wywiad dla rosyjskiej TV:



16 MAY

Wczoraj obydwaj podróżnicy przylecieli z Omska do Nowosybirska na Syberii. Spędzili dużo czasu unikając niekorzystnych warunków atmosferycznych. Ale po przyjaznym powitaniu członków aeroklubu w Omsku po raz kolejny zostali fantastyczne przyjęci na małym lotnisku w Nowosybirsku.

Dziś wykonują kolejny długi lot nad Syberią.


16 MAY

James i Norman Surplus właśnie odlecieli do odległego o ponad 500 km Nowosybirska, a piloci z miejscowego aeroklubu nagrali film ze startu (dostępny na profilu na Facebooku).


15 MAY

Wczoraj obaj piloci lecieli z Tiumenu do Omska w południowej Syberii. Lot przebiegał przez bardzo zimną i wietrzną pogodę. Podczas lądowania na małym trawiastym lądowisku w Omsku mieli silny boczny wiatr i musieli użyć wszystkich swoich umiejętności, aby wylądować.

Wiatrakowce zostały zabezpieczone w hangarach przypominających stodołę, a następnie piloci pojechali do klubu, gdzie zostali powitani przez miejscowych lotników.


14 MAY

Opóźnienie ciężarówki z paliwem i problemy z pogodą oznaczały, że proponowany na 14 maja lot do Omska nie byłby możliwy. Możliwym rozwiązaniem byłby lot na inne lotnisko ok. 300 km na wschód od Jekaterynburga, co przybliżyłoby podróżników do Omska. Ale próba zorganizowania lądowania na lotnisku, które nie było w pierwotnym harmonogramie, byłoby dużym wezwaniem.

Jednak agent w Rosji, Evgeny Kabanov z MAK General Aviation Services, zmienił harmonogram podróży w rekordowym czasie. Tak więc G-KTCH i G-YROX polecieli dziś do Tiumenu, największego miasta w tej części Rosji.


11 MAY

Po dłuższym pobycie w Moskwie, Norman Surplus i James Ketchell, którzy latają na swoich wiatrakowcach G-YROX i G-KTCH zmierzają do Jekaterynburga, na wschód od Uralu, a zatem pierwszego miasta w kontynentalnej Azji. Wymagany do przebycia dystans oznacza, że w połowie drogi na małym lotnisku GA w Pervushino będą musieli lądować po paliwo.

Ten lot jest kontynuacją historycznego pierwszego lotu z 10 maja 2 brytyjskich wiatrakowców i pilotów z Moskwy do Czeboksary.


02 MAY

James Ketchell jest już w Moskwie, zobaczcie jego film z przelotu nad tym miastem:)



01 MAY

Solowy lot Jamesa Ketchella dookoła świata jest podzielony na przełomowe momenty. Pierwszym z nich był oczywiście dzień wyjazdu z Wielkiej Brytanii. Od tego czasu podróżuje po Europie, a dziś osiąga punkt orientacyjny numer dwa ... Rosja ... Jeśli pogoda i biurokracja będą sprzyjać Jamesowi, to dziś wieczorem doleci do Moskwy.


30 APR


28 APR

Kolejny dzień - kolejne państwo. James dotarł do swojego szóstego kraju na trasie swojego  niesamowitego lotu wiatrakowcem dookoła świata. Tym razem możemy zobaczyć go na lotnisku Tartu w Estonii, ostatnim kraju przed wlotem do Rosji.


27 APR

Po lądowaniu na Babicach w Warszawie wszystko zaczęło się komplikować z powodu usterki przedniego koła. Nie udało się go naprawić lokalnie, więc zapadła decyzja o zakupie nowego koła, a to oznaczało lot do Mediolanu, aby nabyć go w fabryce producenta wiatrakowca.

Tak więc dziś wyjeżdża z Polski, a następny przystanek Kowno na Litwie.


24 APR




22 APR




Wcześniej, na zaproszenie Gabriela Batkiewicza, lotnik złożył wizytę w Aeroklubie Nowy Targ, skąd następnie 20 kwietnia przyleciał na lotnisko Babice w Warszawie, gdzie podczas lądowania złapał gumę:) jednak jak potem stwierdził, nadal kocha Polskę:)



Lot Jamesa Ketchella można śledzić tutaj (LINK)


Zobacz profil Jamesa Ketchella na portalu społecznościowym Facebook


Portal dlapilota.pl będzie dla Was relacjonował na bieżąco tę podróż w miarę kolejnych wpisów umieszczanych przez pilota na swoim profilu.

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus