Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wiatrakowcem dookoła świata - relacja

31 marca 2019 r., angielski pilot James Ketchell, ale też podróżnik, dziennikarz i poszukiwacz mocnych wrażeń (min. zdobywca Mt. Everest), rozpocznę próbę ustanowienia rekordu świata, stając się pierwszą osobą, która okrąży kulę ziemską wiatrakowcem z otwartą kabiną. Lotnik chce łącznie przebyć 37 tys. km konstrukcją Magni VPM (znaki rejestracyjne G-KTCH).

Jak informuje na swojej stronie internetowej, jego misją jest zainspirowanie młodych ludzi na całym świecie do realizacji własnych celów i marzeń, jednocześnie zbierając fundusze dla dwóch wielkich organizacji charytatywnych: Kindled Spirit, która wspiera i rehabilituje młode ofiary handlu ludźmi i niewolnictwa; oraz Over The Wall, która prowadzi ośrodki dla dzieci z poważnymi problemami zdrowotnymi.

Pilot wystartował z Popham Airfield w Hampshire i kieruje się Francję, Niemcy, Polskę, Litwę, Estonię do Rosji. Następnie planuje przelecieć przez Cieśninę Beringa na Alaskę i poprzez Kanadę, USA, Grenlandię, Islandię i Wyspy Owcze, wrócić do Wielkiej Brytanii.


W trakcie swojej podróży, pilot będzie odwiedzał szkoły i organizacje młodzieżowe w każdym kraju, przez który będzie przelatywał, chcą dzielić się swoimi doświadczeniami i pasją do lotnictwa. Zgodnie z przepisami Międzynarodowej Federacji Lotniczej (FAI), aby pobić rekord świata James Ketchell będzie musiał pokonać co najmniej 37 tys. km.


02 JUL
James Ketchell i Norman Surplus nadal lecą wiatrakowcami G-KTCH i G-YROX, dalej wzdłuż wybrzeża Kalifornii. Opuszczą zatokę Half Moon w pobliżu San Francisco i udadzą się do dzisiejszego celu, Whiteman Airport w Los Angeles. Zatrzymają się tam u jednego z krewnych Normana, który mieszka w Los Angeles.


01 JUL
Wczoraj piloci wystartowali z Evergreen Aviation & Space Museum w McMinnville w stanie Oregon, nad wybrzeże Pacyfiku, a następnie lecieli wzdłuż brzegu aż do Crescent City w Kalifornia. Dzisiaj James Ketchell i Norman Surplus ponownie polecą wybrzeżem do zatoki Half Moon, kilka mil na południe od San Francisco.


30 JUN
Obaj poszukiwacze przygód nadal lecą dzisiaj, kierując się na południe wzdłuż wybrzeża Pacyfiku w USA. Miejscem docelowym jest Crescent City, tuż przy kalifornijskiej granicy z Oregonem.


29 JUN
James leci dziś krótki odcinek tylko 35 mil do Evergreen Aviation Museum w McMinnville, w stanie Oregon. Wcześniej tę samą trasę pokonał Norman Surplus. W niedzielę piloci lecą  razem na południe w kierunku Kalifornii, a następnie rozstaną się, bo Norman leci do Oshkosh, by wziąć udział w Konwencji EAA, a James zaczyna swoją skomplikowaną trasę wokół 48 stanów, aby pobić rekord świata dla wiatrakowców.


27 JUN
Pierwszy lot wewnątrz USA. Wczoraj piloci lecieli z Port Townsend w stanie Waszyngton, do Scappoose w stanie Oregon.


26 JUN
Piloci zdecydowali się na lot non stop do USA, gdzie otrzymali zezwolenie na lot aż do Port Townsend w stanie Waszyngton, na północ od Seattle. Chłopaki świetnie się bawili latając po Kanadzie i byli wdzięczni za wspaniałą gościnność i życzliwość, jaką otrzymywali od nieznajomych, zwłaszcza na lotniskach, a jeszcze bardziej na drogach :-)


25 JUN
Dotarcie do małego lotniska w środku pustkowia jest zwykle trudne, ale życzliwość lokalnych społeczności jest zawsze duża i piloci mogli schować swoje wiatrakowce do hangaru.


24 JUN
Piloci musieli lądować po trasie z powodu burzy z błyskawicami. Po burzy wystartowali, wykorzystując do tego nitkę lokalnej drogi. Potem zmienili trasę i nowym celem jest miasto Smithers, ponieważ muszą zmniejszać odległości do pokonania i lecieć wzdłuż autostrady, co wydaje się najlepszym sposobem na pokonanie gór.


22 JUN
Minęło 7 dni od przybycia Normana Surplusa i Jamesa Ketchella do Anchorage, ale tym razem opóźnienie było zaplanowane i konieczne. Nadszedł czas, aby wiatrakowce przeszły serwis po 100 h, co oznaczało, że Anchorage musiał odwiedzić technik, John Hereward. Przegląd został wykonany i piloci mogą lecieć dalej na wschód do Whitehorse, dużego miasta w odległej kanadyjskiej prowincji Jukon, słynącego z gorączki złota z 1896 r.


14 JUN
Piloci ruszają w dalsza drogę po odpoczynku w miasteczku McGrath w środkowej Alasce.


10 JUN
Dzisiaj podróżnicy przekraczają międzynarodową linię zmiany daty.


9 JUN
Wiatrakowce lecą i są w drodze na swoje drugie lotnisko na Alasce. James Ketchell i Norman Surplus zmierzają do małego „miasta” McGratha nad rzeką Kuskokwim. Ich pierwotna trasa przez Alaskę została zmieniona wiele razy z powodu pogody, poszukiwania zakwaterowania i sugestii lokalnych mieszkańców. Dalsza trasa będzie wiodła przez dolinę obok najwyższej góry w Ameryce Północnej, Denali (wcześniej nazywanej Mt McKinley), która ma ponad 20 tys. stóp wysokości


5 JUN
Po ponad 5 tygodniach spędzonych w Rosji, dwaj piloci opuścili Prowidenija i przekraczają cieśninę Beringa kierując się na Alaskę. Ich wiatrakowce przeleciały nad najtrudniejszym terenem na świecie, gdzie lotnicy nie chcieliby lądować awaryjnie.


02 JUN
Okolicę Markowa nawiedzają powodzie, a żywioł dotknął również miejscowe lotnisko. Inny problem to całkowity brak internetu. Ale obaj piloci wystartowali do Anadyr, większego miasta niedaleko, gdzie będą mogli odpocząć. Z powodu braku internetu brak jest zdjęć.


31 MAY
Obaj podróżnicy znajda się tylko 600 nm od Alaski na lotnisku w Markowie. Rosyjska przygoda szybko się kończy, a potem zaczyna się podróż w Ameryce Północnej. Markowo, małe miasteczko w regionie Czukotki na Syberii, które ma specyficzny klimat pozwalający mieszkańcom na uprawę warzyw na otwartym powietrzu.


30 MAY

Obaj piloci kierują się dalej na wschód wzdłuż wybrzeża Morza Ochockiego. Przybędą do nadmorskiego miasteczka Ewensk, mając przed sobą tylko 3 międzylądowania przed przelotem ponad cieśniną Beringa na Alaskę. Pogoda odgrywa teraz ogromną rolę w ich lataniu, co pokazują poniższe zdjęcia.


29 MAY

Dwa wiatrakowce są coraz bliżej Ameryki Północnej. Opuszczają teren górzysty i kierują się do wybrzeża Morza Ochockiego i głównego syberyjskiego miasta Magadan. Podczas tego lotu pilotów czeka sporo wyzwań, tj. wysoki teren i front pogodowy.

Poniższe zdjęcia zostały wykonane podczas lotu z Jakucka do Tomtora, które jest jednym z najzimniejszych miejsc na ziemi.


28 MAY

21 maja ... to była dzień, kiedy dwa wiatrakowce wylądowały na lotnisku w Jakucku. Po dłuższym postoju, piloci znowu wystartowali. Ta część Syberii znana jest z tego, że jest najzimniejszym miejscem na Ziemi, a miasto, do którego lecą Tomtor / Oymyakon, ustanowiło rekord najniższej temperatury, jaką kiedykolwiek zarejestrowano ... -71c.


27 MAY

Nowy wpis Jamesa tłumaczy dlaczego piloci odpoczywali przez kilka dni. Ciekawy wgląd w problemy latania małym statkiem powietrznym z otwartą kobiną w najtrudniejszym klimacie i najdzikszych miejscach ziemi.



21 MAY

Podróżnicy nie napotkali żadnych przeciwności losu podczas wczorajszego lotu z Kazachinskoje do Taksimo wzdłuż Bajkału, a następnie przez pasmo wysokich gór Stanowoj, wzdłuż linii kolejowej Bajkał-Amur, odnogi kolei transsyberyjskiej. Lot przez góry był spektakularny i został uwieczniony na wideo.



Wczoraj jedynym problemem było to, że zanim dotarli do Taksimo, było już za późno, aby wykonać następny odcinek. Jeśli pogoda będzie sprzyjała to będą kontynuować podróż do Jakucka, na północ od Morza Ochockiego.


20 MAY

Wczorajsze dwa odcinki lotu przez Syberię okazały się niemożliwe do wykonania z powodu późnej dostawy paliwa w Kazachinskoje. Piloci cierpliwie czekali, aż paliwo dotrze do tego pustego lotniska, ale ostatecznie stało się to zbyt późno, aby kontynuować podróż. Tak więc lotnicy przenocowali w chatce w pobliżu. Na dzisiaj również planowane są dwa odcinki, ale w rzeczywistości zapewne skończy się na przelocie do Taksimo.


19 MAY

Dzisiaj obaj piloci przelecieli do Taksimo, małego lotniska w bardzo małym miasteczku w pasmie górskim Stanowow. Potem zatrzymali się w połowie drogi na lotnisku Kazachinskoje na północnym krańcu jeziora Bajkał.


18 MAY

Tego dnia podróżnicy wykonali kolejny lot o długości ponad 500 km z Krasnojarska na  wschód do Bratska, tym samym obaj piloci znajdą się zaledwie ok. 1100 km od stolicy Mongolii.

Każdy kilometr lotu na wschód wykazuje zmianę terenu, pogody, a nawet ludzi, ponieważ ta część Syberii jest już bardziej azjatycka.


17 MAY

Wywiad dla rosyjskiej TV:



16 MAY

Wczoraj obydwaj podróżnicy przylecieli z Omska do Nowosybirska na Syberii. Spędzili dużo czasu unikając niekorzystnych warunków atmosferycznych. Ale po przyjaznym powitaniu członków aeroklubu w Omsku po raz kolejny zostali fantastyczne przyjęci na małym lotnisku w Nowosybirsku.

Dziś wykonują kolejny długi lot nad Syberią.


16 MAY

James i Norman Surplus właśnie odlecieli do odległego o ponad 500 km Nowosybirska, a piloci z miejscowego aeroklubu nagrali film ze startu (dostępny na profilu na Facebooku).


15 MAY

Wczoraj obaj piloci lecieli z Tiumenu do Omska w południowej Syberii. Lot przebiegał przez bardzo zimną i wietrzną pogodę. Podczas lądowania na małym trawiastym lądowisku w Omsku mieli silny boczny wiatr i musieli użyć wszystkich swoich umiejętności, aby wylądować.

Wiatrakowce zostały zabezpieczone w hangarach przypominających stodołę, a następnie piloci pojechali do klubu, gdzie zostali powitani przez miejscowych lotników.


14 MAY

Opóźnienie ciężarówki z paliwem i problemy z pogodą oznaczały, że proponowany na 14 maja lot do Omska nie byłby możliwy. Możliwym rozwiązaniem byłby lot na inne lotnisko ok. 300 km na wschód od Jekaterynburga, co przybliżyłoby podróżników do Omska. Ale próba zorganizowania lądowania na lotnisku, które nie było w pierwotnym harmonogramie, byłoby dużym wezwaniem.

Jednak agent w Rosji, Evgeny Kabanov z MAK General Aviation Services, zmienił harmonogram podróży w rekordowym czasie. Tak więc G-KTCH i G-YROX polecieli dziś do Tiumenu, największego miasta w tej części Rosji.


11 MAY

Po dłuższym pobycie w Moskwie, Norman Surplus i James Ketchell, którzy latają na swoich wiatrakowcach G-YROX i G-KTCH zmierzają do Jekaterynburga, na wschód od Uralu, a zatem pierwszego miasta w kontynentalnej Azji. Wymagany do przebycia dystans oznacza, że w połowie drogi na małym lotnisku GA w Pervushino będą musieli lądować po paliwo.

Ten lot jest kontynuacją historycznego pierwszego lotu z 10 maja 2 brytyjskich wiatrakowców i pilotów z Moskwy do Czeboksary.


02 MAY

James Ketchell jest już w Moskwie, zobaczcie jego film z przelotu nad tym miastem:)



01 MAY

Solowy lot Jamesa Ketchella dookoła świata jest podzielony na przełomowe momenty. Pierwszym z nich był oczywiście dzień wyjazdu z Wielkiej Brytanii. Od tego czasu podróżuje po Europie, a dziś osiąga punkt orientacyjny numer dwa ... Rosja ... Jeśli pogoda i biurokracja będą sprzyjać Jamesowi, to dziś wieczorem doleci do Moskwy.


30 APR


28 APR

Kolejny dzień - kolejne państwo. James dotarł do swojego szóstego kraju na trasie swojego  niesamowitego lotu wiatrakowcem dookoła świata. Tym razem możemy zobaczyć go na lotnisku Tartu w Estonii, ostatnim kraju przed wlotem do Rosji.


27 APR

Po lądowaniu na Babicach w Warszawie wszystko zaczęło się komplikować z powodu usterki przedniego koła. Nie udało się go naprawić lokalnie, więc zapadła decyzja o zakupie nowego koła, a to oznaczało lot do Mediolanu, aby nabyć go w fabryce producenta wiatrakowca.

Tak więc dziś wyjeżdża z Polski, a następny przystanek Kowno na Litwie.


24 APR




22 APR




Wcześniej, na zaproszenie Gabriela Batkiewicza, lotnik złożył wizytę w Aeroklubie Nowy Targ, skąd następnie 20 kwietnia przyleciał na lotnisko Babice w Warszawie, gdzie podczas lądowania złapał gumę:) jednak jak potem stwierdził, nadal kocha Polskę:)



Lot Jamesa Ketchella można śledzić tutaj (LINK)


Zobacz profil Jamesa Ketchella na portalu społecznościowym Facebook


Portal dlapilota.pl będzie dla Was relacjonował na bieżąco tę podróż w miarę kolejnych wpisów umieszczanych przez pilota na swoim profilu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony