Wiatrakowce...będą wszędzie

Wiatrakowiec, fot. lotynadkatowicami.pl

Stosunkowo niewielkie grono zwolenników wiatrakowców z roku na rok stale się powiększa, co powoduje, że również na polskim niebie coraz częściej można zobaczyć pasjonatów tych niezwykłych statków powietrznych. O fenomenie wiatrakowców z pewnością przekonał się każdy, kto chociaż raz zagościł w ich kabinie, lub na pokazach gdzie prezentowały się w locie.

Te statki powietrzne pozwalają w porównaniu do samolotów na dużo wolniejsze loty postępowe i podejścia do lądowania. W wyniku zwiększonej możliwości wykonywania wolniejszych lotów wiatrakowce nie ulegają przeciągnięciom, a co za tym idzie – nie wpadają w korkociągi. Charakteryzują się one także właściwościami STOL oraz bardzo unikanymi właściwościami pilotażowymi. Ich wyjątkową cechą jest możliwość takiej konfiguracji lotu, że przędkość postępowa może wynosić zero. Wiatrakowiec jest niezwykłą maszyną. Niestety, w Polsce przez długi okres nie była ona w ogóle znana. Tak naprawdę pierwsze wiatrakowce w naszym kraju pojawiły się stosunkowo niedawno. Taki stan rzeczy spowodowany był m.in. nieunormowanym systemem prawnym.


                                                           www.lotynadkatowicami.pl

Każdy statek ULM ma swoje ograniczenia. Stanowi je przede wszystkim pogoda, wiatr, deszcz, turbulencje, ograniczenia dobowe. Wiatrakowce jako przedstawiciele statków ultralekkich  wykazują znacznie mniejszą wrażliwość na te zjawiska w porównaniu do innych maszyn. Posiadają znakomitą stabilizację lotu – statki te dosłownie „same trzymają się powietrza”, nie walczą z prądami i można nimi latać cały rok. Dużą zaletą jest także przestronna, często zamknięta kabina. Wygodna, dobrze oszklona przestrzeń pilota oraz możliwość wykonywania bardzo wolnych lotów stanowią duży atut dla pasjonatów krajobrazów oglądanych z powietrza. Wielką zaletą wiatrakowców jest także bezpieczeństwo.

To zdecydowanie najbezpieczniejsza maszyna dostępna na rynku. Stabilna, łatwa w eksploatacji, delikatna lecz posłuszna w pilotażu o nieprawdopodobnej wręcz zwrotności. Nie jest specjalnym wyczynem krążenie "wokół kija" lub zwrot o 180 stopni w dwie zaledwie sekundy - to raczej normalne stany lotu. Klient, który chce zdecydować się na zakup wiatrakowca powinien zwrócić uwagę przede wszystkim na rozmiar produkcji oraz, ile statków danego producenta jest użytkowanych  na świecie i w danym kraju. Niemiecka fabryka Auto Gyro jest wiodącym światowym producentem tego typu maszyn. Seryjna niemal produkcja stałe monitorowanie parametrów i jakości  czynią z tych wiatrakowców swoistą awangardę. Wyznaczają trendy bezpieczeństwa osiągów czy standardy użytkowania. Kupno fabrycznie nowego wiatrakowca to zawsze duże wyzwanie. Pomimo niewielkiego rynku producentów tych maszyn , decyzja niejednokrotnie spędza sen z powiek przyszłym właścicielom. Auto Gyro oferuje swoim klientom trzy całkowicie różne modele.


                                                             www.lotynadkatowicami.pl

Cavalon  to innowacyjny i jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie wiatrakowców dwuosobowych. W pełni zamknięta kabina jest wykończona materiałami najwyższej jakości. Może być on wyposażony w awionikę wybraną wedle upodobań użytkownika, w tym m.in wyświetlacz ciekłokrystaliczny, nawigację GPS, kamerę termowizyjną i wiele innych. Każdy z wiatrakowców wykonywany jest na indywidualne zamówienie co pozwala skonfigurować go tak, aby jak najlepiej spełniał swoje zadania. Dodatkową opcją jest zastosowanie płyty montażowej z przodu oraz modyfikacje podłogi umożliwiające instalację skanera, aparatu lub innych urządzeń optycznych w bezpieczny i właściwy sposób. Zamknięta kabina sprawdza się w prawie każdych warunkach atmosferycznych. Wiatrakowiec posiada  podwójnym systemem sterowania zaprojektowany specjalnie dla tych, którzy chcą maszynę używać do szkolenia, zaś ogrzewanie daje komfort latania w każdych warunkach. Układ wewnętrzny kabiny, a także wysokiej jakości szyby oferują doskonałe pole widzenia na zewnątrz. Do wykończenia kabiny użyte zostały wysokiej jakości materiały, które są dowodem troski producenta o jakość wykonania.

Zmodyfikowany system chłodzenia i smarowania  zabezpiecza silnik przed przegrzaniem. Tablica przyrządów jest lekko pochylona, tak aby nawet wysocy piloci mogli łatwo śledzić wskazania przyrządów. Obok tradycyjnych wskaźników (takich jak wysokościomierz, prędkościomierz, wskaźnik obrotów wirnika, elektryczny wskaźnik poziomu paliwa), umieszczone są wskaźniki pozwalające monitorować parametry pracy silnika (tempereturę i ciśnienie oleju, obroty silnika, temperaturę cieczy chłodzącej lub głowic).  Duże podświetlane kontrolki informacyjno-ostrzegawcze gwarantują możliwość ciągłej kontroli parametrów pracy napędu i instalacji elektrycznej. Tablica przyrządów została tak zaprojektowana, aby piloci mogli ją dostosować do własnych potrzeb, dlatego pozwala na umieszczenie dodatkowego wyposażenia (GPS, radio, transponder). Stosowane silniki firmy ROTAX model 912 lub 914 pozwalają wybierać między jednostkami o mocy 100 lub 115 KM/z turbiną/.


                                                            www.lotynadkatowicami.pl

Rama wiatrakowców MTO Sport, wykonana jest natomiast ze stali nierdzewnej, przycinanej na obrabiarkach naiwyższej jakości i spawana na specjalnych  stanowiskach spawalniczych, co ma wpływ na wytrzymałość spoin i powtarzalność produkcji. Producent  oferuje dwa rodzaje silników: Rotax 912 (100 KM) i Rotax 914 (115 KM). Otwarta dwuosobowa kabina w układzie tandem gwarantuje niograniczone widoki oraz kontakt z powietrzem dający niesamowite wrażenia podczas lotu.


                                                          www.lotynadkatowicami.pl

Kolejny model - Calidus  to wiatrakowiec z zamkniętą kabiną w systemie tandem przeznaczoną dla dwóch osób. Od daty swojej premiery w 2009 roku wciąż cieszy się popularnością. Napędzany silnikiem Rotax 912ULS o mocy 100KM lub Rotax 114UL o mocy 115KM, potrafi latać z prędkościami dochodzącymi do ok. 185km/h.  Dzięki mocnej i trwałej kabinie idealnie sprawdza się w ciężkich warunkach atmosferycznych oraz z łatwością operuje przy nawet bardzo niskich temperaturach.

Ogromną zaletą jest także możliwość wykonywania startów i lądowań z lądowisk o ograniczonych wymiarach. Innowacyjny niespotykany w innych konstrukcjach jest system prerotacji - czyli wstępnego rozkręcania wirnika. W połączeniu z głowicą nowej konstrukcji umożliwia osiągnięcie wstępnej prędkości 320 obr/min co znakomicie skraca start i przyspiesza wznosznie. Lżejsza i bardziej zwarta głowica pozwoliła zmniejszyć drgania przez co wzrósł komfort lotu.

Cechą charakterystyczną wiatrakowców Auto Gyro są także trymery pneumatyczne, które potrafią w bardzo krótkim czasie skutecznie i precyzyjnie wytrymować wiatrakowiec. W pozycji postojowej trymer ustawia drążek w bezpiecznej pozycji i pełni funkcję hamulca wirnika.


                                                              www.lotynadkatowicami.pl

MTO i Calidus także mają zdwojone systemy sterowanie, co daje możliwość pilotowania przez instruktora w czasie szkolenia. Maszyny zostały zaprojektowane do długich i komfortowych podróży z dużą szybkością. 80-100 litrowe zbiorniki umożliwiają wykonywanie cztero, pięcio godzinnych lotów.

Zainteresowanych szerszą informacją kupnem szkoleniem zaprasza Andrzej Wybraniec przedstawiciel niemieckiego producenta Auto Gyro pod nr tel. 792051106 oraz na stronę www.lotynadkatowicami.pl


Artykuł sponsorowany

Źródło: dlapilota