Sprostowanie do artykułu z dnia 21.01.2009 r. „Czeska licencja w Polsce”
Dla naszej działalności, najistotniejsze jest poczucie kontaktu z czytelnikami. Cenimy sobie nad wyraz wszelkie uwagi i komentarze, również te krytyczne. Staramy się także, aby po uczestnictwie w naszym portalu wśród czytelników więcej było wykrzykników niż znaków zapytania. Idąc tym śladem staramy się sięgać do źródeł, aby rozwiewać wszelkie wątpliwości i nie pozostawiać pytań bez odpowiedzi.
Nawiązując do zamieszczonego artykułu i pojawiających się do niego komentarzy postanowiliśmy wystosować zapytanie do Urzędu Lotnictwa Cywilnego o uznawalność świadectw kwalifikacji pilotów samolotów ultralekkich na terenie Unii Europejskiej.
Oto odpowiedź :
Szanowny Panie Redaktorze,
Odpowiadając na zadane przez Pana pytanie, uprzejmie informuję:
Wszystkie świadectwa kwalifikacji w UE wydawane są według narodowych przepisów państw członkowskich. UE nie ustaliła jednolitego systemu licencjonowani tzw. małego lotnictwa. Świadectwa kwalifikacji pilotów samolotów ultralekkich nie są w tym zakresie odosobnione. To zjawisko ma miejsce we wszystkich krajach UE. W związku z brakiem jednolitego systemu świadectwa kwalifikacji mogą nie być uznawane przez kraje, które nie są krajami wydania świadectwa. Np. Nadzór lotniczy Niemiec w ogóle zakazuje lotów z obcymi świadectwami kwalifikacji na statkach powietrznych zarejestrowanych w tamtejszym rejestrze cywilnych statków powietrznych, natomiast nadzór lotniczy czeski takie loty dopuszcza. W związku z faktem, że licencjonowanie ultralightów nie mogło zostać poddane jurysdykcji przepisów JAR FCL Urząd Lotnictwa Cywilnego przyjął w tym zakresie rozwiązania Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym z dnia 07. grudnia 1944 art. 40 który stanowi: „Ważność świadectw i licencji posiadających dodatkowe wpisy. Żaden statek powietrzny i żaden członek personelu, który posiada świadectwo lub licencję (...) nie może brać udziału w żegludze międzynarodowej, chyba że otrzyma na to pozwolenie państwa lub państw na których terytorium przebywa.” Ten zapis dotyczy wszystkich świadectw kwalifikacji oraz licencji wydanych zgodnie z przepisami licencjonowania danego państwa lub przepisami w/w konwencji. Wyjątek stanowią licencje wydane zgodnie z przepisami JAR FCL.
Nawiązując do zamieszczonego artykułu i pojawiających się do niego komentarzy postanowiliśmy wystosować zapytanie do Urzędu Lotnictwa Cywilnego o uznawalność świadectw kwalifikacji pilotów samolotów ultralekkich na terenie Unii Europejskiej.
Oto odpowiedź :
Szanowny Panie Redaktorze,
Odpowiadając na zadane przez Pana pytanie, uprzejmie informuję:
Wszystkie świadectwa kwalifikacji w UE wydawane są według narodowych przepisów państw członkowskich. UE nie ustaliła jednolitego systemu licencjonowani tzw. małego lotnictwa. Świadectwa kwalifikacji pilotów samolotów ultralekkich nie są w tym zakresie odosobnione. To zjawisko ma miejsce we wszystkich krajach UE. W związku z brakiem jednolitego systemu świadectwa kwalifikacji mogą nie być uznawane przez kraje, które nie są krajami wydania świadectwa. Np. Nadzór lotniczy Niemiec w ogóle zakazuje lotów z obcymi świadectwami kwalifikacji na statkach powietrznych zarejestrowanych w tamtejszym rejestrze cywilnych statków powietrznych, natomiast nadzór lotniczy czeski takie loty dopuszcza. W związku z faktem, że licencjonowanie ultralightów nie mogło zostać poddane jurysdykcji przepisów JAR FCL Urząd Lotnictwa Cywilnego przyjął w tym zakresie rozwiązania Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym z dnia 07. grudnia 1944 art. 40 który stanowi: „Ważność świadectw i licencji posiadających dodatkowe wpisy. Żaden statek powietrzny i żaden członek personelu, który posiada świadectwo lub licencję (...) nie może brać udziału w żegludze międzynarodowej, chyba że otrzyma na to pozwolenie państwa lub państw na których terytorium przebywa.” Ten zapis dotyczy wszystkich świadectw kwalifikacji oraz licencji wydanych zgodnie z przepisami licencjonowania danego państwa lub przepisami w/w konwencji. Wyjątek stanowią licencje wydane zgodnie z przepisami JAR FCL.
Z poważaniem
Katarzyna Krasnodębska
Rzecznik prasowy
Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Źródło artykułu
Komentarze