Przejdź do treści
Boeing
Źródło artykułu

Odpowiedź Boeinga na raporty dotyczące wstępnego orzeczenia WTO DS 353

Boeing opublikował dziś oświadczenie odpowiadając na raporty, z których wynika, iż panel WTO sprawdzający zasadność zarzutów Unii Europejskiej dotyczące pomocy rządu Stanów Zjednoczonych dla Boeinga, wydał poufne tymczasowe orzeczenie, w którym odrzuca się większość skarg Unii:

„Jeśli dzisiejsze raporty się potwierdzą, iż 3 miliardy dolarów wynikające z zarzutów stawianych przez Unię Europejską zostały uwzględnione przez WTO, wyłączając skargi odwołujące się do programów z przeszłości, które zostały już zakończone przez Kongres, to orzeczenie sprowadza się do odrzucenia zarzutów UE. Potwierdzi też, iż pomoc udzielona Airbusowi przez Europę jest największym i najbardziej rażącym przypadkiem udzielenia nielegalnych dotacji w historii przemysłu lotniczego.”

„Nic w dzisiejszych raportach dotyczących Europejskich zarzutów przeciwko Stanom Zjednoczonym, nie może być nawet w najmniejszym stopniu porównane z nielegalnym wsparciem finansowym wynoszącym 20 miliardów dolarów, które jak się okazało po interwencji WTO otrzymał Airbus/EADS. Na te 20 miliardów dolarów składało się 15 miliardów przeznaczonych na dotacje wprowadzające (ang. Launch aid), 2,2 miliarda dolarów przeznaczone na dofinansowania, 1,7 miliarda, który został zainwestowany w infrastrukturę , a także z około półtora miliarda dolarów, które zostały przeznaczone na specjalistyczne badania”.

„Również żadne wymagane rozwiązania nie zbliżyły się nawet do skali problemu jaki musiał zostać rozwiązany po orzeczeniu, które WTO wydało w czerwcu w sprawie Airbus/EADS. Airbus musi wypłacić 4 miliardy dolarów, które niezgodnie z prawem otrzymał na rozwój swojego A380. Miliardy muszą zostać zwrócone, lub też zrestrukturyzowane na sprawdzonych zasadach komercyjnych. Airbus musi także zaradzić negatywnym skutkom pozostałych 16 miliardów dolarów pochodzącym z nielegalnych dotacji.”
„Raporty nie sugerują, iż Boeing będzie musiał zmienić swoje podejście do finansowania programów rozwoju nowych samolotów, które od lat jest oparte na tradycyjnym rynkowych zasadach. Jest to zupełnie inna sytuacja niż w przypadku Airbus/EADS, który musiał porzucić swoje plany finansowania nowych modeli takich jak A380 poprzez dotacje pochodzące z dotacji wprowadzających”.

“Biorąc pod uwagę dzisiejszą opinię, z której wynika, iż ustalenia WTO dotyczące naszej sprawy będą skutkować kilkoma zmianami w działaniach i praktykach stosowanych przez Stany Zjednoczone. Jedna z dwóch najważniejszych spraw, które WTO uznało za niezgodne ze swoimi zasadami została już dawno temu zakończona przez Kongres. Chodzi o ogólną politykę podatkową dotyczącą eksportu zawartą w FSC/ETI. Była to kwestia sporna w WTO i w ubiegłej dekadzie zostało to zakończone. Jeśli zaś chodzi o drugą ważną sprawę– badania NASA – otuchy dodała nam wiadomość, iż w przeciwieństwie do oświadczeń pojawiających się dziś rano w europejskich źródłach, trzy czwarte dotacji jest w pełni zgodne z zasadami Światowej Organizacji Handlu.”

„Dzisiejsze orzeczenie podkreśla nasze zaufanie do procesów WTO i procedur stosowanych przy rozwiązywaniu sporów jakie są stosowane przez tę organizację. Gratulujemy organizacji jej pracy. Mamy także nadzieję, iż sami zainteresowani w sprawie Airbus/EADS i Unia Europejska zrozumieją, jak ważne dla światowego rynku jest to, żeby wszyscy stosowali sie do reguł i działali zgodnie z wytycznymi WTO. Postępowanie zgodnie z zasadami oznacza dla Airbus/EADS wycofanie wciąż nierozwiązanej kwestii nielegalnych dotacji na A380, a także zmiany finansowania A230 na system zgodny z komercyjnymi zasadami.”

Czytaj także:
Oświadczenie Airbusa w sprawie raportu WTO dot. subsydiowania Boeinga
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony