Boeing odpowiada na raport publiczny dot. decyzji WTO w sprawie DS 353
Boeing wydał oświadczenie, które jest odpowiedzią na raporty publiczne związane końcową decyzją Światowej Organizacji Handlu. Panel WTO, który badał skargę wniesioną przez Unię Europejską dotyczącą rzekomej pomocy rządu Stanów Zjednoczonych dla firmy Boeing, ostatecznie wydał poufne orzeczenie odrzucające większość roszczeń Unii. Boeing opublikował następujący komentarz:
„Ten raport potwierdza to co zostało opublikowane w w tymczasowym raporcie, który udostępniony we wrześniu zeszłego roku. Według tego raportu WTO odrzuciło większość zarzutów, które Unia Europejska wniosła przeciw Stanom Zjednoczonym, między innymi te dotyczące rzekomego wsparcia finansowego, które Boeing miałby otrzymywać od rządu Stanów Zjednoczonych na cele badawcze. WTO podtrzymało tylko zarzuty na wartość około 2,6 miliardów dolarów. Oznacza to odrzucenie znacznej większości roszczeń Unii Europejskiej.
„Nic w tym ostatecznym raporcie nie może równać się z 20 miliardami dolarów nielegalnych subsydiów, których otrzymanie WTO udowodniła w czerwcu zeszłego roku firmie Airbus/EADS (na owe subsydia składało się 15 miliardów dolarów na pomoc rozwój produktów, 2,2 miliarda dolarów na dopłaty do kapitału własnego, 1,7 miliarda dolarów na infrastrukturę i około półtora miliarda dolarów na cele badawcze.
„Decyzja WTO potwierdza fakt, iż to Unia Europejska przekazała wielkie nielegalne dotacje dla Airbusa, co w znaczący sposób zaszkodziło Boeingowi, na wiele dziesięcioleci zakłóciło konkurencję w przemyśle lotniczym, oraz spowodowało utratę miejsc pracy przez dziesiątki tysięcy Amerykanów.
„Orzeczenie WTO nie wymaga jakiejkolwiek zmiany polityki, procedur, lub innych zachowań biznesowych które byłyby w porównywalne z wieloma miliardami dolarów które muszą być zwrócone przez firmę Airbus lub rozliczone poprzez restrukturyzację na rynkowych warunkach. W rezultacie czerwcowego orzeczenia WTO, rządy państw członkowskich Unii Europejskiej oraz Airbus/EADS muszą spłacić lub zrestrukturyzować 4 miliardy dolarów z nieuregulowanych nielegalnych dotacji, które Airbus otrzymał na rozwój samolotu A380. Muszą także przeciwdziałać negatywnym skutkom pozostałych 16 miliardów dolarów, które Airbus otrzymał w nielegalnych dotacjach.
„Na mocy decyzji WTO, Airbus musi teraz konkurować na światowym rynku, bez ogromnych nielegalnych dotacji, które otrzymywał od samego początku i bez których, jak orzekła Światowa Organizacja Handlu, Airbus byłby “zdecydowanie inny, i dużo słabszy niż obecnie.” Od tej pory Airbus będzie musiał finansować samoloty, tak jak to robi Boeing – z własnych pieniędzy. Biorąc pod uwagę to, iż niedawno ogłosił, że ma ponad 13 miliardów dolarów środków w swojej kasie, Airbus nie powinien mieć problem z tymi nowymi wymaganiami.
„Dzisiejsze orzeczenie pozwala nam darzyć WTO jeszcze większym zaufaniem w zakresie procesów oraz procedur rozstrzygania sporów. Podziwiamy tę organizację za wykonaną pracę, i mamy nadzieję, iż Unia Europejska oraz Airbus/EADS zrozumieją, że na dzisiejszym globalnym rynku każdy musi grać zgodnie z zasadami i przestrzegać wymogów WTO. Przestrzeganie zasad rynkowych oznaczać będzie dla Airbus/EADS wycofanie nielegalnych dotacji na rozwój A380 oraz finansowanie A350 na warunkach komercyjnych. Airbus powinien potwierdzić swój zamiar zastosowania się do decyzji WTO.”
Więcej informacji o decyzji WTO znajduje się na stronie www.boeing.com/WTO.
Komentarze