Oświadczenie Prezesa Zarządu Portu Lotniczego Białystok i Podlaskiej Izby Lotniczej dot. sytuacji w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej
Karol Halicki, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Białystok i Podlaskiej Izby Lotniczej opublikował oświadczenie dotyczące sytuacji w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, które zamieszczamy poniżej.
Oświadczenie dot. sytuacji w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej
"Rezygnacja Magdaleny Jaworskiej-Maćkowiak z funkcji Prezesa PAŻP nie powinna nikogo dziwić – powinna była nastąpić znacznie wcześniej. Niestety, jej ostatnia kadencja zapisała się jako okres stagnacji i regresu Agencji w obszarze zarządzania polską przestrzenią powietrzną, a szczególnie dotkliwie odczuły to regiony wschodnie, w tym województwo podlaskie. Nie będę rozpisywał się o setkach milionów złotych wydanych lekkomyślnie na zbędne zakupy, brak działającego centrum zapasowego, otwarty konflikt z kontrolerami i załogą Agencji, czy wreszcie kłamstwa i brak współpracy z agencjami międzynarodowymi, a w szczególności konflikt z Eurocontrolą.
Pani Jaworska pełniąc funkcję Prezesa PAŻ była jednocześnie aktywnym członkiem rady nadzorczej CPK – projektu, który nie tylko nie oferował nic dla Polski Wschodniej, ale de facto blokował rozwój regionalnych lotnisk, takich jak planowany port lotniczy w Białymstoku (lotnisko lokalne) oraz większa inwestycja w okolicy Zambrowa w centralnej części Województwa. Schemat działania był prosty - Zamiast wspierać lokalne inicjatywy i równoważyć rozwój infrastruktury w całym kraju, uczestniczyła w systematycznym marginalizowaniu regionów, co stworzyło realne ryzyko wykluczenia transportowego dla całej Polski Wschodniej - czyli wprost Wschodniej Flanki NATO. To działania, które wielu w naszym środowisku lotniczym określa jednoznacznie: sabotażowe.
Przypomnijmy, że Wilno – litewski port lotniczy oddalony o zaledwie 170 km od Białegostoku – wykorzystuje ten impas i aktywnie rozbudowuje swoją infrastrukturę, przejmując pasażerów z Polski Północno-Wschodniej. To efekt braku wizji i zaniedbań obecnego kierownictwa PAŻP, które utraciło kontakt z rzeczywistością i zredukowało innowacje do haseł PR-owych, a jednocześnie blokowało rozwój infrastruktury na Podlasiu. Wielokrotnie zwracaliśmy się o konsultacje w zakresie żeglugi powietrznej i wytyczenia nowych korytarzy dolotowych do planowanych inwestycji infrastrukturalnych na Podlasiu - za każdym otrzymywaliśmy pisma negatywne. Wiemy teraz, że były to działania celowe - przeciwko rozwoju infrastruktury na Wschodniej Flance NATO.
Oceniamy sytuację jasno - Obecna sytuacja w PAŻP to stan zapaści – agencja jest w ruinie organizacyjnej, a to zagraża bezpieczeństwu lotów nad terytorium Polski, zwłaszcza w kontekście niestabilności geopolitycznej. W tej sytuacji potrzebujemy kogoś, kto zna system od podszewki, rozumie wyzwania zarówno cywilne, jak i wojskowe, i będzie w stanie potrafi przywrócić Agencji wiarygodność. Mam na myśli kilku kandydatów. I powiem wprost opieram się tutaj na praktyce – był to raport NIK, który wystawił byłemu Prezesowi PAŻP Januszowi Janiszewskiemu laurkę, a jednocześnie obnażył dramatyczne błędy jego poprzedników i następczyni.
Uważamy, że w obecnej sytuacji powinien wrócić na swoje stanowisko, ponieważ ma wystarczające kompetencje i doświadczenie. Trzeba przejąć stery w Agencji i wdrożyć zalecenia pokontrolne Najwyższa Izba Kontroli (NIK). Polska nie może sobie pozwolić na dalsze eksperymenty kadrowe w jednej z kluczowych instytucji odpowiadających za bezpieczeństwo państwa."
/-/ Karol Halicki
Prezes Zarządu
Port Lotniczy Białystok
Podlaska Izba Lotnicza



Komentarze