Przejdź do treści
Tankowanie samolotu, źródło: oxcart.net
Źródło artykułu

Kolejna alternatywa dla ołowiu w paliwie 100LL

Już prawie od trzech dekad, przemysł general aviation poszukuje bezołowiowego zamiennika dla paliwa 100LL, wciąż nie mogąc wyprodukować dodatku zapewniającego wymaganą liczbę oktanów. Ed Kollin, który pracuje w branży petrochemicznej i jest konsultantem Aircraft Specialties Lubricants, poinformował, iż prawdopodobnie znalazł rozwiązanie tego problemu.

Po wielomiesięcznych intensywnych badaniach, Kollin stwierdził, iż opracował składnik, który może być środkiem posiadającym właściwości tetraetyloołowiu oraz zwiększającym liczbę oktanów. Pierwsze badania wskazują, iż gdy dodatek jest stosowany w połączeniu z gramem ołowiu na galon benzyny - czyli połową tego składnika zazwyczaj wykorzystywaną w 100LL, to wartość oktanowa paliwa wzrasta do 110, tym samym osiągając wartość wyższą niż typowy Avgas.

Kollin nie opatentował jeszcze produktu i w związku z tym odmówił podania szczegółowego składu dodatku, ale wyjaśnił, iż jest to niestandardowa cząsteczka, której koszt produkcji powinien być porównywalny z ołowiem (5 do 10 centów na galon AVGAS-u).

W ostatnim czasie naukowiec wykonał kilka wstępnych testów silnika, a kolejny etap badań ma obejmować wykorzystanie małej jednostki napędowej, co pomoże określić stopień tworzenia się osadów. „To bardzo zachęcające. Wytworzenie tych cząsteczek nie jest specjalnie drogie. Jeżeli ten produkt nie zostanie zaadoptowany w lotnictwie, to będziemy produkować na jego bazie dodatek podwyższający liczbę oktanów w paliwach samochodowych”, powiedział Kollin. Naukowiec uprzednio opracował CamGuard, środek zmniejszający tarcie, zużywanie się i korodowanie silników lotniczych, sprzedawany również do jednostek napędowych samochodowych i wodnych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony