Aviation Consumer: Statystyki bezpieczeństwa samolotów Cirrus SR20 i 22
Gdy kilkanaście lat temu po raz pierwszy pojawiły się wyposażone w kompleksowy system spadochronowy płatowca samoloty typu Cirrus SR20 i 22, miały one wyznaczać nowe standardy bezpieczeństwa dla lekkich konstrukcji segmentu general aviation. Ale zgodnie ze styczniową edycją magazynu Aviation Consumer, jeśli chodzi o statystyki zarejestrowanych wypadków, maszyny tego typu osiągnęły średni wynik.
We wskaźnikach wypadków śmiertelnych wypadły nieco lepiej niż samoloty typu Mooney lub Piper, ale też nieco gorzej niż seria Columbia/Corvalis czy Cessna 172 i 182. Czasopismo przygotowało ewidencję wypadków z ostatnich 30 lat dla 11 popularnych lekkich samolotów GA. Z przedstawionych ustaleń wynika, iż ogólna liczba wypadków Cirrusa wynosi 3.25 na 100000, co klasyfikuje go na początku listy samolotów. Aviation Consumer oblicza, że średnia dla wypadków w badanym segmencie GA wynosi 6.3 na 100000, a najlepiej w zestawieniu wypadły modele Diamond DA40 i DA42.
Samoloty Cirrusa plasują się niżej, gdy została wzięta pod uwagę ilość śmiertelnych wypadków. Wynik połączony modeli SR20 i SR22 wyniósł 1,6, w porównaniu do średniej GA 1.2 na 100000. Najniższy wynik śmiertelnych wypadków zanotował Diamond DA40 (0,35), a następnie Cessna 172 (0.45), Diamond DA42 (0,54) i Cessna 182 (0.69). Cessna Corvalis uzyskała natomiast krytyczny wskaźnik 1,0, który jest nieco lepszy niż średnia dla GA 1,2. Modele Columbia/Corvalis są zasadniczo podobne w budowie i działaniu do Cirrusa SR22, ale nie posiadają spadochronowego systemu ratunkowego (Cirrus Airframe Parachute System – CAPS).
Magazyn również zbadał, jak skuteczny jest CAPS i stwierdził, że po wdrożeniu go w optymalnych warunkach prędkości i wysokości, okazał się skuteczny w ratowaniu życia i zapobieganiu poważniejszym obrażeniom. Ale stwierdził również, iż jest daleki od doskonałości. W 31 przypadkach użycia CAPS, zarówno celowych, jak i niezamierzonych, 39 z 57 osób nie odniosło żadnych obrażeń, ale wyniku przyziemienia po użyciu CAPS siedem osób zostało poważnie rannych. Zanotowano również sześć ofiar śmiertelnych.
Jedną z niespodzianek wykazanych przez magazyn jest fakt, iż co najmniej 12 statków powietrznych, które wylądowały za pomocą systemu CAPS, zostało naprawione i powróciło do użytku. Stowarzyszenie Właścicieli i Użytkowników Samolotów Cirrus (COPA) również wykonało analizę wypadków maszyn Cirrusa i stwierdziło, że samoloty tego typu mają znacznie lepsze od innych konstrukcji GA wyniki w zakresie bezpieczeństwa, czego główną zasługą jest właśnie wyposażenie w system CAPS. COPA poinformowało, iż prowadzi prace nad wprowadzeniem nowych metod szkoleniowych, dzięki którym piloci zostaną poinstruowani, jak można użyć tego systemu w czasie zagrożenia podczas lotu.
Komentarze