Europejscy partnerzy dołączają do Airbusa, aby uczestniczyć w projekcie fello’fly redukującym emisje
Airbus podpisał umowy z dwoma liniami lotniczymi; Frenchbee i SAS Scandinavian Airlines, a także trzema dostawcami usług nawigacji lotniczej: francuską służbą DSNA (Direction des Services de la Navigation Aérienne), brytyjską NATS (National Air Traffic Services) i EUROCONTROLą w celu zademonstrowania wykonalności operacyjnej projektu Airbusa, fello’fly, pozwalającego ograniczyć towarzyszącą lotom emisję spalin.
Zainspirowany biomimikrą, projekt fello’fly opiera się na zjawisku odzyskiwania energii Wake Energy Retrieval (WER). WER polega na naśladowaniu zachowania ptaków, które latają razem, aby zmniejszyć zużycie energii. W lotnictwie statek powietrzny podążający za inną maszyną w płynnym locie jest w stanie odzyskiwać tyle energii traconej przez lidera, że zmniejsza zużycie paliwa o 5-10% w przeliczeniu na jeden rejs.
Frenchbee i SAS zapewnią w projekcie prowadzonym przez Airbusa wiedzę przewoźników lotniczych z dziedziny planowania lotów i operacji, w zakresie wymagań niezbędnych do połączenia samolotów przed i podczas operacji fello’fly. DSNA, NATS i EUROCONTROL wniosą wiedzę specjalistyczną z zakresu nawigacji lotniczej, co pozwoli ustalić, w jaki sposób można bezpiecznie “parować” dwa statki powietrzne, minimalizując wpływ takich operacji na obecne procedury lotnicze. Równolegle Airbus będzie kontynuował prace nad rozwiązaniem technicznym, które pomoże pilotom w zapewnieniu bezpiecznej pozycji samolotów względem siebie.
Na mocy zawartych porozumień Airbus, Frenchbee, SAS, DSNA, NATS i EUROCONTROL wypracują bezpieczną i realistyczną koncepcję operacji lotniczych (CONOPS) niezbędną do kształtowania przyszłych przepisów dotyczących lotów fello’fly. Testy w powietrzu będą się odbywać przez cały 2020 rok z wykorzystaniem dwóch maszyn Airbus A350, przy zaangażowaniu linii lotniczych, a już w 2021 roku ANSP umożliwi ich prowadzenie w przestrzeni powietrznej nad Oceanem Atlantyckim. Zważywszy na istotny wpływ, jaki projekt może mieć dla redukcji emisji w całym przemyśle lotniczym, przyczyniając się bezpośrednio do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju sektora, Airbus dąży do kontrolowanego wejścia nowej usługi w życie w połowie tej dekady.
Projekt Fello’fly jest prowadzony w spółce zależnej Airbus UpNext, powołanej w celu przyspieszenia rozwoju nowych technologii poprzez uruchamianie ich demonstratorów na dużą skalę i w bliskich terminach.
Przeczytaj również:
Czerpiąc inspiracje z natury Airbus pracuje nad zwiększeniem ekologiczności samolotów
Komentarze