Pytamy PLL LOT o opinie na temat ograniczenia swobody lotów szkolnych w CTR Okęcie i TMA Warszawa

Wiesław Wypych - Członek Zarządu PLL LOT ds. operacyjno-technicznych, źródło: www.lot.com

13 lutego 2009 roku Zarząd KTL AOPA Poland, w piśmie do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwrócił się z pytaniem o ograniczenie swobody wykonywania lotów szkolnych w CTR Okęcie i TMA Warszawa. 26 marca Polska Agencji Żeglugi Powietrznej otrzymała od ULC pismo w przedmiotowej sprawie, w której Urząd zwrócił się z prośbą o usunięcie z AIP części EPWA AD 2.20.1.2 następującego sformułowania: "Loty szkolne IFR i VFR w CTR Warszawa/Okęcie oraz TMA Warszawa mogą być wykonane po uzyskaniu pisemnej zgody od Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej". Niestety, prośba nie została zrealizowana do dzisiaj. Prześledź korespondencje pomiędzy zainteresowanymi stronami aby zapoznać się z ogłoszonym w tej sprawie notamem. Aktualnie wzmiankowany punkt w AIP, brzmi:

EPWA AD 2.22.3. LOTY SZKOLNE I TECHNICZNE

Loty szkolne IFR i VFR w CTR WARSZAWA/Okęcie oraz w TMA WARSZAWA mogą być wykonywane po ich uprzednim zgłoszeniu i uzyskaniu zezwolenia na ich wykonywanie od właściwego organu ATC.

Loty techniczne, w tym obloty komisyjne w CTR WARSZAWA/Okęcie i/lub TMA WARSZAWA mogą być wykonywane po ich uprzednim zgłoszeniu i uzyskaniu zezwolenia na ich wykonywanie od właściwego organu ATC.

Zapytaliśmy Wiesława Wypycha (Członek Zarządu PLL LOT ds. operacyjno-technicznych), o opinie w tej sprawie.

dlapilota.pl: Czy uważa Pan, że wykonywane przez samoloty General Aviation zgodnie ze wszystkimi przepisami loty szkolne, w przestrzeni kontrolowanej CTR Okęcie i TMA Warszawa, mogą znaleźć negatywne odzwierciedlenie w wynikach finansowych przewoźnika lotniczego?

Wiesław Wypych: Problem dotyczy kwestii, oferowanej przez port lotniczy, przepustowości i konsekwencji jej ograniczania dla regularnych operacji lotniczych. Jak wiemy, przestrzenie CTR czy TMA mają ograniczoną pojemność a jej wykorzystywanie dla regularnych połączeń lotniczych jest celem wynikającym z obowiązujących przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Z tego też powodu wszystkie inne statki powietrzne powinny operować tylko i wyłącznie w okresach zmniejszonego, regularnego ruchu lotniczego aby powyżej wymieniony cel mógł być realizowany.
Istniejący system regulacji, w sytuacji kiedy przekraczamy pewne graniczne wartości przepustowości, wprowadza restrykcje w postaci slotów. Sloty przyznawane przewoźnikom lotniczym opóźniają ich operacje a każda minuta opóźnienia pasażerskiej operacji lotniczej to kilkadziesiąt EUR straty dla przewoźnika. Przekłada się to bezpośredni o na bieżące wyniki finansowe przewoźnika lotniczego i negatywnie wpływa na wizerunek linii lotniczej.

Lotnisko w Warszawie jest dla PLL LOT S.A. szczególnie istotne z uwagi na ilość wykonywanych operacji i do punktualności rejsów wykonywanych z/do Warszawy musimy przykładać szczególną wagę.

dlapilota.pl: W jaki sposób, widziałby Pan możliwość wspólnego korzystania przez wszystkich użytkowników z polskiej przestrzeni powietrznej tak aby nie powodować ujemnych skutków ekonomicznych dla żadnej ze stron?

Wiesław Wypych: To pytanie najlepiej byłoby zadać PAŻP. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 8.XII.2006r. (Dz.U. Nr 249, poz.1829) o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej „Agencja zapewnia bezpieczną, ciągłą, płynną i efektywną żeglugę powietrzną w polskiej przestrzeni powietrznej, przez wykonywanie funkcji instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, zarządzanie przestrzenią powietrzną oraz zarządzanie przepływem ruchu lotniczego”.  PAŻP realizuje liczne projekty związane z wzrastającym natężeniem ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej. Głównym ich celem jest „zapewnienie infrastruktury umożliwiającej wykonanie usług w zakresie żeglugi powietrznej zgodnie ze standardami jakościowymi i bezpieczeństwa oraz pozwalającej na zwiększenie poziomu ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej przy ograniczeniu opóźnień realizowanych operacji”.

Zwiększenie przepustowości jest najlepszym rozwiązaniem dla wszystkich użytkowników. Jeżeli dynamicznie rozwija się ruch przewoźników z/do Polski, jeżeli chcemy rozwijać operacje zarówno PLL LOT, jak i General Aviation to nie ma innej drogi. Uważam także, że dla General Aviation ważne będzie otwieranie kolejnych lotnisk w Polsce, co pozwoli na wprowadzenie większych możliwości operowania i odciąży (w zakresie oferowanej przepustowości) lotniska aktualnie wykorzystywane.

Czytaj również: Pytamy Prezesa Air Italy Polska o opinie na temat ograniczenia swobody lotów szkolnych

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus

Komentarze

Od 8 marca, Pan Wypych nie pełni już swojej funkcji w PLL LOT. Podobno zrezygnował z przyczyn osobistych. Zastąpił go na tym stanowisku Wojciech Bańkowski. Pan Wypych zostanie w PLL LOT i będzie się zajmował projektem 787.

Ten to się zawsze wkręci. Zastanawia mnie bezmyślność pseudoLOTowców. Przecież ten człowiek doprowadził do ruiny Technikę, przez 10 lat jedyne co mu się udało to "kupić" trochę nowych samolotów i zdobyć jakimś cudem cyrtyfikat PART 145. Później, jak jego pseudo dobre intencje, którymi mamił wszystkich wokoło wyszły na jaw, to sobie znalazł ciepłą posadkę w Zarządzie, gdzie też się nie sprawdził. Teraz kolejny projekt chcą udupić poprzez wsadzenie tam tego popsuja. Żenada, on nawet nie potrafi rozmawiać ze swoimi podwładnymi...

FRAGMENT USUNIĘTO ZA NARUSZENIE REGULAMINU!!! PRZESTAŃ ZWALNIAĆ MECHANIKÓW W (nie)LOCIE!!!

Ogarnął mnie śmiech...Nie czytałem Waszych komentarzy przed wystawieniem własnego, ale jakże szeroko uśmiechnąłem się, gdy okazało się, że kierunek opinii jest dość zbieżny hehehehe
ps. pracowałem na lotnisku z jedną DS, żeby nie było niedomówień

Generalnie chodzi o nieudolność części kontrolerów (bez obrazy), którzy mają niezłego stresa na myśl o tłoku w TMA. Wiem co piszę, bo pracowałem na lotnisku, gdzie liczba operacji dochodziła do 500, a na godzinę nawet 42-44. Pot lał się po tyłku, ale wszystko było bezpiecznie,wieczorem natomiast zimne piwko smakowało jeszcze bardziej.

Spojrzcie na lotnisko w Daytona - ponad 700 operacji lotniczych na dzien.Mnostwo szkół, Embry Riddle University (blisko 100 samolotów), nie raz i nie dwa podchodzilem do ladowania gdzie na drugim pasie ladowal np.757 Delty albo inny AirTran.W kregu po 10 samolotow i nikt nie robi zadnego problemu...
Fakt, kontrolerzy sie uwijają, ale wszystko jest świetnie zorganizowane.Nie chce byc zlosliwy ale trudno oprzec sie wrazeniu, ze kontroler z Polski nie poradzilby sobie w zaden sposob na takim lotnisku...I okecie jest niby zatloczone ? Pusty smiech....

Sloty na ruch VFR?

Litości... na EPWA jest taki strasznie wzmożony ruch??? i gdzie te B-747? polecam Frankfurt czy Monachium ruch znacznie większy i wszystkie służby dają obie radę. Po prostu pracują a nie lenią się tak jak u nas :( zaścianek! jak długo to będzie trwać? zaczynam mieć dosyć tego naszego zakompleksionego polskiego grajdołka...

Spróbuj kiedyś ok 14 przesłuchać korespondencję to zobaczysz jak to wygląda i czy widziałbyś miejsce dla ucznia. Jeśli po to żeby siedział i się patrzył/słuchał to chyba nie ma potrzeby żeby ten lot funkcjonował jako lot szkolny?

Chłopie czy Ty wiesz o czym piszesz? Chyba się Discovery naoglądałeś. Najpierw sprawdź infrastrukturę lotnisk, o których piszesz a później się wypowiedz. Jak chcesz mieć dużą przepustowość na lotnisku, które ma tylko dwie drogi startowe i to krzyżujące się? Wszystko na miarę możliwości. Pamiętaj, że duży może więcej (porównaj sobie lotniska EDDF i EDDM z EPWA ( jeżeli wiesz co te skróty oznaczają). A jak Ci się kraj nie podoba to zmykaj np. na Madagaskar - może tam będzie Ci lepiej. Nikt Cię tu na siłę nie trzyma.

Panowie kONTROLERZY
Nie zachowujcie się po chamsku.
Na EPBC kiedyś ktoś zażartował że warto by tych ze zbliżania wysłać na nasz koszt na JFK. Już po 10 min byliby martwi. Ktoś inny dodał " Po co na JFK. Kwadrat na EPBC wystarczy.
Nie wnikam w wasze umiejętności ale sam doświadczyłem zwykłego chamstwa. Typu "niech się walą", "potrzymaj go na ECHO aż zmięknie" lub "Nie bo nie".
Myli się wam tabakiera z nosem.

No właśnie drogi kolego. Dobry jesteś w skrótach więc na pewno znasz EGKK. W normalnej konfiguracji tylko jeden pas w użyciu. Chcesz coś porównywać? Patrzmy dalej LEMG też jakieś istotne różnice? Wiesz co, infrastruktura też ma znaczenie ale kluczem jest dobra organizacja PRACY i odpowiedzialność. Jak na razie to PAŻP i zarządzający lotniskiem Okęcie się ośmieszają tym wielkim ruchem... Ale odpuśćmy lotnisko - ma takie a nie inne ograniczenia. Ale pojemność TMA? Przecież da się to lepiej zorganizować. Co komu przeszkadza Cessna lub Tampiko lecące IFR-em na 4000 ft w odległości 15nm od okęcia? Nigdzie nie ma z tym problemu - oczywiście wyjątkiem jest WARSZAWA.
Jednak zaścianek.

Polecam aktualne AIP Polska. Nowy zapis brzmi trochę inaczej. Błednie podana jest również numeracja - powinno być 2.22.3

Dziekujemy za uwagę. Informacja została uzupełniona.

Do złożenia lotu gdzie EPWA jest lotniskiem zapasowym, potrzeba:
1. Dostać zgodę z APP, który nie udzieli jej jak planu lotu nie ma wprowadzonego do systemu (muszą go widzieć)
2. Briefing nie wprowadzi planu lotu bez zgody APP

Koło się zamknęło. I smieszno i straszno.

W Polsce za lotnisko "zatłoczone" uznaje się każde na którym jest więcej niż 5 operacji na dobę:))
Darujcie sobie otwieranie kolejnych lotnisk GA dla tak małej ilości operacji. Kto je utrzyma?