Przejdź do treści
Źródło artykułu

Pytamy PLL LOT o opinie na temat ograniczenia swobody lotów szkolnych w CTR Okęcie i TMA Warszawa

13 lutego 2009 roku Zarząd KTL AOPA Poland, w piśmie do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwrócił się z pytaniem o ograniczenie swobody wykonywania lotów szkolnych w CTR Okęcie i TMA Warszawa. 26 marca Polska Agencji Żeglugi Powietrznej otrzymała od ULC pismo w przedmiotowej sprawie, w której Urząd zwrócił się z prośbą o usunięcie z AIP części EPWA AD 2.20.1.2 następującego sformułowania: "Loty szkolne IFR i VFR w CTR Warszawa/Okęcie oraz TMA Warszawa mogą być wykonane po uzyskaniu pisemnej zgody od Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej". Niestety, prośba nie została zrealizowana do dzisiaj. Prześledź korespondencje pomiędzy zainteresowanymi stronami aby zapoznać się z ogłoszonym w tej sprawie notamem. Aktualnie wzmiankowany punkt w AIP, brzmi:

EPWA AD 2.22.3. LOTY SZKOLNE I TECHNICZNE

Loty szkolne IFR i VFR w CTR WARSZAWA/Okęcie oraz w TMA WARSZAWA mogą być wykonywane po ich uprzednim zgłoszeniu i uzyskaniu zezwolenia na ich wykonywanie od właściwego organu ATC.

Loty techniczne, w tym obloty komisyjne w CTR WARSZAWA/Okęcie i/lub TMA WARSZAWA mogą być wykonywane po ich uprzednim zgłoszeniu i uzyskaniu zezwolenia na ich wykonywanie od właściwego organu ATC.

Zapytaliśmy Wiesława Wypycha (Członek Zarządu PLL LOT ds. operacyjno-technicznych), o opinie w tej sprawie.

dlapilota.pl: Czy uważa Pan, że wykonywane przez samoloty General Aviation zgodnie ze wszystkimi przepisami loty szkolne, w przestrzeni kontrolowanej CTR Okęcie i TMA Warszawa, mogą znaleźć negatywne odzwierciedlenie w wynikach finansowych przewoźnika lotniczego?

Wiesław Wypych: Problem dotyczy kwestii, oferowanej przez port lotniczy, przepustowości i konsekwencji jej ograniczania dla regularnych operacji lotniczych. Jak wiemy, przestrzenie CTR czy TMA mają ograniczoną pojemność a jej wykorzystywanie dla regularnych połączeń lotniczych jest celem wynikającym z obowiązujących przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Z tego też powodu wszystkie inne statki powietrzne powinny operować tylko i wyłącznie w okresach zmniejszonego, regularnego ruchu lotniczego aby powyżej wymieniony cel mógł być realizowany.
Istniejący system regulacji, w sytuacji kiedy przekraczamy pewne graniczne wartości przepustowości, wprowadza restrykcje w postaci slotów. Sloty przyznawane przewoźnikom lotniczym opóźniają ich operacje a każda minuta opóźnienia pasażerskiej operacji lotniczej to kilkadziesiąt EUR straty dla przewoźnika. Przekłada się to bezpośredni o na bieżące wyniki finansowe przewoźnika lotniczego i negatywnie wpływa na wizerunek linii lotniczej.

Lotnisko w Warszawie jest dla PLL LOT S.A. szczególnie istotne z uwagi na ilość wykonywanych operacji i do punktualności rejsów wykonywanych z/do Warszawy musimy przykładać szczególną wagę.

dlapilota.pl: W jaki sposób, widziałby Pan możliwość wspólnego korzystania przez wszystkich użytkowników z polskiej przestrzeni powietrznej tak aby nie powodować ujemnych skutków ekonomicznych dla żadnej ze stron?

Wiesław Wypych: To pytanie najlepiej byłoby zadać PAŻP. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 8.XII.2006r. (Dz.U. Nr 249, poz.1829) o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej „Agencja zapewnia bezpieczną, ciągłą, płynną i efektywną żeglugę powietrzną w polskiej przestrzeni powietrznej, przez wykonywanie funkcji instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, zarządzanie przestrzenią powietrzną oraz zarządzanie przepływem ruchu lotniczego”.  PAŻP realizuje liczne projekty związane z wzrastającym natężeniem ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej. Głównym ich celem jest „zapewnienie infrastruktury umożliwiającej wykonanie usług w zakresie żeglugi powietrznej zgodnie ze standardami jakościowymi i bezpieczeństwa oraz pozwalającej na zwiększenie poziomu ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej przy ograniczeniu opóźnień realizowanych operacji”.

Zwiększenie przepustowości jest najlepszym rozwiązaniem dla wszystkich użytkowników. Jeżeli dynamicznie rozwija się ruch przewoźników z/do Polski, jeżeli chcemy rozwijać operacje zarówno PLL LOT, jak i General Aviation to nie ma innej drogi. Uważam także, że dla General Aviation ważne będzie otwieranie kolejnych lotnisk w Polsce, co pozwoli na wprowadzenie większych możliwości operowania i odciąży (w zakresie oferowanej przepustowości) lotniska aktualnie wykorzystywane.

Czytaj również: Pytamy Prezesa Air Italy Polska o opinie na temat ograniczenia swobody lotów szkolnych

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony